Annonce

Annonce

Svar: Stimulering og udvikling af en 25-mdr.


7. oktober 2021

Kategori:
Alder:
2 år, 1 mdr.

Helen Lyng Hansen, sundhedsplejerske

Kære J

Tak for dit brev og spørgsmål omkring motorisk og sproglig stimulering, og hvordan man f.eks. lærer social interaktion :) Jeg vil naturligvis gerne dele lidt tanker med dig.

Med hensyn til sprog og sproglig udvikling, så viser forskningen, at størstedelen af og effekten af barnets sproglige udvikling foregår i hjemmet. Det er, når du og din datter taler sammen, når I leger sammen, når I læser bøger sammen osv. at du støtter din datters sprogudvikling. Så jo mere I kan tale om alt i hverdagen - ting I møder, ting I ser og gør sammen osv. jo bedre er det.

Det er vigtigt, at I oplever ting sammen, og at du sætter ord på de ting I ser. Det er dog også vigtigt, at du stiller spørgsmål til din datter - også selvom hun ikke nødvendigvis kan svare, så må du gerne stille spørgsmål, som får hende til at reflektere og afprøve, hvordan ting hænger sammen. Lidt ligesom forskere stiller spørgsmål "gad vide, hvad der sker hvis...?" og så afprøver I og oplever sammen.

Det er også vigtigt, at du gentager ord, som din datter siger. Ikke retter hende, men siger ordene korrekt udtalt. Så hvis hun f.eks. har svært ved at sige mælk og siger "mæl" i stedet, så kan du svare "ja, det er mælk", så hun hører det udtalt rigtigt, og oplever, at du forstår hende, men uden at du irettesætter hende.

Det er vigtigt, at du bruger mange forskellige ord, når I taler sammen. Hvis hun f.eks. viser dig en tegning, så i stedet for blot at sige "tak" eller "den er flot", så kan du sige "du har tegnet med den røde farveblyant", "du kan også prøve med den gule blyant"... og på den måde gøre hende opmærksom på f.eks. farver.

Det samme med f.eks. at tælle - I kan tælle ting sammen. Det kan være sten i finder, kastanjer, klodser, biler, dukker. Du kan sige "hvor mange klodser har du fundet" og så tæller I dem "1, 2, 3, 4, 5, 6 klodser har du fundet".

I 2års alderen, som jeres datter er igang med nu, så taler man om, at der sker en "ordforrådsspurt", hvor barnet lærer ca. 10-20 nye ord om ugen. Børn i denne alder forstår rigtig meget - også mere end de selv kan sige, og de begynder at kunne sætte ord sammen til sætninger. Jeres datter vil også begynde at bruge stedord som "jeg", "dig". Mange børn vil i denne alder også sige "min" - også om ting, som ikke er deres. Hun begynder også at kunne bruge forholdsord som på, i og foran. Ligesom hun også begynder at kunne følge små opfordringer som "sæt dig på stolen", "kan du finde din sut?" eller hun går ud og begynder at tage skoene frem, når I skal ud at gå.

Det er vigtigt og godt at læse bøger, og det er også en rigtig god idé at synge sange og gerne danse, imens I synger og bruger kroppen. Fagtesange og sanglege er rigtig gode til også at styrke sproget! Det samme er rim og remser.

Derudover er det f.eks. også en god idé at spille billedlotteri, vendespil og lignende. Du kan godt købe spil og aktiviteter, der specielt er målrettet styrkelse af barnets sprog. Hvis du søger et pædagogisk materiale, så kan du f.eks. kikke på "Bobby" på sprogeriet.dk.

Med hensyn til motorisk stimulering, så vil jeg anbefale dig, at du går til noget rytmik og bevægelse, gymnastik, svømning og lignende med din datter. Derudover vil det være en god idé, at I hjemme forsøger at give plads til motorisk udfoldelse. Det vil være godt, hvis hun har madrasser, puder, skamler osv. som hun kan ...


Annonce

... kravle rundt på, hoppe ned af. Der skal være mulighed for at krybe, kravle, danse og bevæge sig rundt derhjemme. Koldbøtter og snurrerundt-ture er også rigtig godt. Hvis I har have, vil det være rigtig godt med en gynge, klatrebaner osv. udenfor. Har I ikke så meget plads, så vil det være rigtig godt at besøge forskellige legepladser, hvor hun kan blive udfordret motorisk.

Det finmotoriske kan du styrke ved f.eks. at tage hende med i køkkenet, når du laver mad, når du bager boller, brød osv. ligesom det er godt, at lade hende selv spise, selv hælde med en lille kande, selv øse op på tallerkenen, selv være med til at dække bord osv. Ligesom det kan være godt med fingermaling og lignende aktiviteter. Det finmotoriske styrkes også, når hun selv er med til at klæde sig på, selv tager sko på osv.

Med hensyn til at lære at begå sig, at komme godt ud af det med andre mennesker, så handler dette om social intelligens. Man kan godt lære børn visse ting - også sociale ting, som sige pænt tak for en gave, sige tak for mad, sige undskyld osv. men kan kan ikke på samme måde fortælle et barn, hvordan man interesserer sig for andre, man kan ikke fortælle et barn, hvordan man trøster andre, ser om andre bliver glade, kede af det osv. Det kan man kun lære ved at se det, ved at opleve det og ved at vi taler med vores barn omkring det og også ved at børn leger - leg er et vigtigt redskab til at lære social intelligens.

Så når du spørger til, hvordan du lærer din datter at tackle uoverensstemmelser med andre personer, så lærer hun det især ved, at du guider hende, forklarer, sætter ord på og hjælper både hende og den hun er en konflikt med - med at forstå hinanden. Du skal træde ind som mægler, du skal hjælpe dem med at løse konflikten og sætte de ord på, som de selv mangler - og på den måde lærer din datter på sigt at løse konflikter med ord.


Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Hun lærer det også via leg, og med den alder hun har nu, så vil hun naturligt begynde at lege det der kaldes rollelege. Når børn leger med roller, når de forestiller sig, at de f.eks. er far, mor, baby, så giver det dem mulighed for at øve forskellige hierakiske familierelationer. De kan prøve at vise omsorg, putte, trøste når den lille er ked af det, de kan lege, at de giver baby mad osv. De kan dog også prøve at irettesætte og skælde ud, hvis babyen opfører sig forkert. Den der leger baby kan prøve både at tage imod omsorg fra den anden og også prøve at være uartig, ulydig osv. Alt sammen meget lærerigt i forhold til at indgå i relation med andre - og finde ud af, hvad det jeg gør, gør ved en anden.

Der findes rigtig mange bøger, som giver forslag til leg og aktiviteter med børn - og hvordan du stimulerer dit barn bedst muligt. Umiddelbart vil jeg anbefale dig at søge på google og også meget gerne spørge bibliotekaren på det lokale bibliotek.

En hurtig søgning giver f.eks. titler som "Leg med dit barn 2-6 år", "Bevæg dig med dit barn - 130 sjove lege", "365 lege til børn - en aktivitetsbog"...

Derudover vil jeg naturligvis også anbefale dig min bog "Helens bog om børn og opdragelse - tydelige voksne giver trygge børn", som også beskriver, hvordan du lærer din datter gode manerer, styrker hendes sociale kompetencer, styrker hendes selvværd, undgår ballade ved middagsbordet osv. osv. :)

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske



Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her



Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

11. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 4 mdr.

Trodsalderen - knap 2.5 år

Hej Helen. Vi har en datter på 2 år og 4 mdr. Der er fuld fart på hende. Hun...

Læs hele brevet og Helens svar


6. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 5 mdr.

Særlig sensitiv? - 2 år, 5 mdr.

Kære Helen. Min datter på snart 2,5 år er i fuld udvikling. Hun er lidt...

Læs hele brevet og Helens svar


6. maj 2024 | Opdragelse | 9 år

Hvordan får jeg børnene til at hjælpe til med huslige pligter?

Hej Helen, Jeg håber på, at du kan hjælpe mig igang med at få min datter på...

Læs hele brevet og Helens svar


23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

Læs hele brevet og Helens svar


21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

Læs hele brevet og Helens svar


Annonce

Viden om børn:

Barnløshed

De fleste par har en naturlig forventning om blive forældre på et tidspunkt. Men for nogle sker det dog ikke bare af sig selv.

Hvis man som par forsøger at blive gravide gennem et år, uden at de lykkes, så betragtes det som ufrivilligt barnløshed. Statistikken siger, at ca 80 % vil bliv gravide i løbet af et år.

Årsagerne til at man ikke bliver gravid kan være rigtig mange og det tager tid at finde frem til den rigtige behandling for det enkelte par. Derudover er...

Læs mere i Babylex

Vedligeholdelse af barnevogn

Med det danske vejr skal en barnevogn kunne tåle lidt af hvert, men hvis man vil have at den skal kunne holde længe, så er man nødt til at gøre sig nogle tanker om vedligeholdelse og også medtænke at bruge tid på vedligeholdelse.

For eksempel kan kalecherne ikke tåle stærkt sollys, så vognen skal ind i skyggen, hvis man vil undgå, at den falmer. Stellet kan heller ikke tåle salt fra snesjappet og skal derfor skylles af, når man kommer hjem, hvis man vil undgå rust. Og kassen...

Læs mere i Babylex


Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Din e-mail adresse bliver hos os. Nyhedsbrevet udsendes ca. 1 gang om ugen. Læs mere.


Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit hurtige svar - jeg ser altid tingene fra en anden vinkel når jeg læser dine svar - en vinkel som man ikke altid selv kan se tingene fra, når det er kørt lidt i hårdknude.

Glæder mig altid til at høre fra dig

Mange hilsner
Lillepigens mor


Annonce