Svar: Legevaner

1. juli 2021

Kategori:
Alder:
3 år, 1 mdr.

Kære S

Tak for dit brev og fine beskrivelse af jeres dreng :)

Hvor lyder han bare til at være en rigtig skøn og dejlig 3årig. Det lyder som om, at han stortrives i skovbørnehaven - her kan han lege ude hele dagen, og han elsker at bruge sig selv motorisk og nyder at lære om skovens små dyr og naturen. Men, det er naturligt også hårdt, og umiddelbart så lyder det som om, at han efter en lang dag eller en lang uge i børnehave, kobler fra og finder lidt ro, når han leger sine vandlege, leger med biler, lego osv.

Generelt er det godt at lade børn lege fri leg. Børn skal ofte passes ind i hverdagen, de skal gøre de samme ting og ofte i grupper med børn på samme alder. Og selvom jeres dreng går i skovbørnehave og måske derfor har mulighed for mere fri leg, så er der stadig visse rammer, som han skal passe ind i og følge. Når han leger frit og selv styrer, hvad, hvordan og hvor længe, så er det utroligt givende for ham. Både fordi det sandsynligvis giver ham ro og kan være en langt mere rolig og afslappende måde at lege på, men også fordi det fremmer hans kreativitet på en helt anden måde.

Det betyder dog ikke, at du ikke også gerne må foreslå andre lege, og det er super godt, at du tilbyder, at I sammen også kan tegne, male, bygge puslespil, danse, lave mad sammen osv. Det er vigtigt, at han også føler, at du gerne vil være sammen med ham, og det er rigtig ...

Annonce

... godt, at du netop prioriterer lege og samvær som dette. Det er kun med til at styrke hans kreativitet og lyst til at lege.

Samtidig tænker jeg, at de lege du nævner, som han ofte vælger, er rigtig gode lege - han leger med biler/maskiner, han leger med vand, han bygger med lego, han leger rollelege, hvor han leger politi og tyve, han taler, bruger lydeffekter osv. osv. Det er allerede meget kreative lege - det er ikke fordi han foretrækker at sætte sig foran fjernsynet eller med en iPad :) Det kan godt være, at han i sine rollelege vælger de samme roller, eller at det altid er de samme biler han leger med osv. Men det betyder ikke at legen er ensformig. Der er stadig plads til masser af kreativitet og udvikling i disse lege.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Det lyder for mig som om, at jeres dreng er godt igang med en sund og god udvikling og som om, at han er rigtig god til at lege. Det skal du bestemt støtte ham i, samtidig med at du naturligvis også skal vise dig tilgængelig og tilbyde at I nogle gange gør ting sammen. Det vigtige er netop, at han og du deler gode oplevelser, og at I hygger jer sammen. Så han ikke vokser op med en følelse af "jeg var altid meget alene, da jeg var barn", men at han i stedet måske vokser op med en følelse af "min mor var altid til rådighed, da jeg var barn".

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke :)

Rigtig god weekend!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

11. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 4 mdr.

Trodsalderen - knap 2.5 år

Hej Helen. Vi har en datter på 2 år og 4 mdr. Der er fuld fart på hende. Hun...

6. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 5 mdr.

Særlig sensitiv? - 2 år, 5 mdr.

Kære Helen. Min datter på snart 2,5 år er i fuld udvikling. Hun er lidt...

6. maj 2024 | Opdragelse | 9 år

Hvordan får jeg børnene til at hjælpe til med huslige pligter?

Hej Helen, Jeg håber på, at du kan hjælpe mig igang med at få min datter på...

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

Annonce

Viden om børn:

Brystbetændelse

I daglig tale bruges betegnelsen brystbetændelse om to tilstande i brystet - det der egentlig er tilstoppede mælkegange, som er en ikkeinfektiøs tilstand i brystet og så en infektiøs brystbetændelse.

Tilstoppede mælkegange opstår ofte fordi amninger springes over eller fordi barnet ikke har fået "tømt" brystet tilstrækkeligt, måske fordi barnet dier med forkert teknik.

Infektiøs brystbetændelse opstår ofte, fordi det er gået hul på brystvorten, hvorved der er...

Læs mere i Babylex

Kravlegård - køb af kravlegård

Nogle familier lever fint uden en kravlegård, hvor andre familier har stor glæde af at anskaffe sig en sådan.

En kravlegård kan være praktisk, når du skal i bad, står og laver mad, måske er nødt til at gå i kælderen med vasketøj... Kravlegården giver dig mulighed for at lægge dit barn et trygt sted, hvis du ikke lige kan holde øje med barnet i nogle minutter.

I nogle familier virker kravlegården også som et trygt, genkendeligt og dejligt sted at finde ro. Hvis der...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusind tak for dit svar, som kom langt hurtigere end forventet :)

Dejligt, tak
Christina