Svar: Forstår hun et nej

30. april 2021

Kategori:
Alder:
11 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Det lyder lækkert med makrelmadder, og det giver din datter nogle sunde og vigtige næringstoffer, så det er super godt, at hun er glad for at spise det! Men, det er naturligvis ikke så rart, når det havner alle mulige andre steder end i munden :)

I en alder af knap 1 år, så er hun rigtig godt igang med at udforske verden, og hun forsøger at finde ud af, hvordan verden fungerer, ligesom hun forsøger at finde ud af, hvordan I reagerer på de ting hun gør.

Det kan være svært helt at forstå, hvordan børn lærer. Det er svært at forstå, hvorfor hun bliver ved med at komme makrelhapserne om bag ryggen, når du nu har sagt nej flere gange, og det er svært at forstå, hvorfor hun bliver ved og kikker på dig, før hun gør det, for du kan jo se på hende, at hun faktisk godt ved, at du vil sige nej...

Hun er dog nødt til at prøve ting af igen og igen og igen og igen og ... 117 gange og så lige en gang mere. Det kræver rigtig meget tid at lære, at få erfaringer, og den proces er beskrevet af den kinesiske filosof Confucius (Konfutse) som sagde:

Jeg hører – og jeg glemmer
Jeg ser – og jeg husker
Jeg prøver – og jeg forstår

Når din datter lærer, så gør hun det i disse etaper, og hvis man skal sætte det over på jer makrelmad-situation, så kan det gøres sådan:

Hun ser makrelmadderne, hun har spist, de smager godt og de føles godt i hånden og hun har fundet ud af, at de også kan føres bag om ryggen, smøres ud i håret osv. Derfor prøver hun at gøre det. Du siger nej - hun hører det - men glemmer det og derfor gør hun det igen, også næste gang I sætter jer til bordet (= jeg hører og jeg glemmer).

I løbet af nogle måneder, så vil hun begynde at få en en erindring, om at her plejer du at komme med en reaktion. Hun vil se på dig, og du vil kunne se, at hun begynder at kunne huske det lille 'nej' - huske reaktionen – og alligevel er lysten til at forsøge så stor, at det overmander det lille 'nej', som hun godt kan huske (= jeg ser og jeg husker).

Til sidst når hun så til, at hun hører det lille nej ...

Annonce

... inde i sig selv - også uden, at du behøver sige det - og hun forstår, at hun skal stoppe. Det er først der, når hun har forsøgt sig mange gange igen og igen, at hun når til 'jeg prøver og jeg forstår'. Først der formår hun at spise sine makrelmadder og komme dem i munden - og ikke længere komme dem bag ryggen (= jeg prøver - og jeg forstår).

Dette betyder naturligvis ikke, at hun så bare skal have lov til at komme sine makrelhapsere alle steder - for de skal naturligt spises. Og med den alder hun har, vil det ofte være bedre, at du fortæller hende, hvad hun skal og ikke siger nej. For jo mere nej du siger, jo mere spændende er det også at udforske dit nej.

I stedet for nej, kan du derfor sætte ord på det du gerne vil have hende til "ind i munden skat, ind i munden" eller "må mor smage din mad?", "vil du smage mors mad?" osv. Så fokus bliver på det at spise og ikke på at "lege med maden" :)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Og nogle gange er hendes leg naturligt også udtryk for, at hun er ved at være mæt, så måske skal måltidet afbrydes og hun skal tørres om munden og have vasket sine hænder - og så ned på gulvet, hvor hun kan lege videre med sit legetøj :)

Med hensyn til at kradse og nive, så sker dette ofte, fordi hun stadig er så lille, at hun ikke har nogen fornemmelse for, hvad der gør ondt, og hvad der er behageligt. Det er stadig svært for hende at kærtegne, og hun har naturligt også svært ved at styre sine arme og hænders bevægelser. Også her, er det vigtigt, at I ikke skælder ud, men anerkender, at det er hendes kærtegn, som måske kammer lidt over. Og i stedet sætte ord på og vise hende, hvordan hun så kan "ae" jer i stedet :)

Jeg håber, at ovenstående hjælper lidt videre :) Jeg vil også anbefale jer meget min bog "Helens bog om børn og opdragelse". I den kan I finde mange flere gode råd til, hvordan man generelt lærer børn alle de ting, som vi naturligt gerne vil lære dem f.eks. gode manerer, at kunne selv, at have et godt selvværd, at kunne sige fra, at høre efter, at have et godt forhold til sine søskende osv. osv.

Rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

6. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 5 mdr.

Særlig sensitiv? - 2 år, 5 mdr.

Kære Helen. Min datter på snart 2,5 år er i fuld udvikling. Hun er lidt...

6. maj 2024 | Opdragelse | 9 år

Hvordan får jeg børnene til at hjælpe til med huslige pligter?

Hej Helen, Jeg håber på, at du kan hjælpe mig igang med at få min datter på...

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Annonce

Viden om børn:

Opkast - baby og børn

Der er forskel på at gylpe og på at kaste op. Gylp kommer stille efter et måltid, hvor opkast er mere voldsomt og i større mængder. Hvis barnet kaster op, vil det ofte også være uroligt og utilpas. Hvis barnet kun kaster op en enkelt gang, er der ikke grund til bekymring.

Opkastning hænger ofte sammen med, at barnet fejler noget andet og måske også har feber. Barnet vil ofte have ondt i maven, virke slap og træt, vil måske vægre sig mod at spise. Sammen med opkastning kommer...

Læs mere i Babylex

Lægeundersøgelser baby og børn

I Danmark er det fastlagt ved lov, at alle børn skal tilbydes forebyggende helbredsundersøgelser ved egen læge. Det anbefales at bestille tid hos lægen, når barnet er henholdsvis 5 uger, 3 mdr., 5 mdr., 1 år, 15 mdr., 2 år, 3 år, 4 år, 5 år og 12 år.

Undersøgelserne indeholder også vaccinationer og en samtale med lægen, hvor I taler om barnets trivsel, og om barnet udvikler sig som forventet. Lægen vil måle og veje barnet og her se, om barnet følger sin vækstkurve. Barnets...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

... mange tak for dit sidste svar vedrørende vores problemer med skemaden. Vi er kommet godt videre, bl.a også inspireret af dit dejligt detaljerede svar, og Ingrid spiser nu som bliver hun betalt for det.

Kh Karen (og Ingrid)