Svar: 3 årig siger mig ikke klar!

11. november 2020

Kategori:
Alder:
3 år

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære Mor

Tak for dit brev :)

Jeg ser, ud fra det du fortæller, lidt forskellige situationer, og jeg vil derfor prøve at sige lidt til de forskellige ting du nævner - selvom det overordnet set godt kan være "to sider af samme sag" :)

Med hensyn til, når jeres dreng siger "mig ikke klar", så synes jeg, at det er utrolig positivt, at jeres dreng kan give udtryk for, at han har brug for tid og brug for at kunne afslutte de lege og aktiviteter, som han er igang med - før han f.eks. er klar til at få børstet tænder, få nattøj på osv.

Nu ved jeg ikke, hvad du arbejder med, men du eller din mand har sandsynligvis også nogle opgaver og ting der skal gøres færdig, før I kan slutte dage og køre hjem - og det er i princippet det samme, som er vigtigt for jeres dreng. Han er nødt til at slutte sin leg, før han er klar til at noget nyt skal ske.

Derfor vil det være rigtig godt, hvis I kan forsøge at forberede ham lidt på, at der er et skift på vej. I kan f.eks. sige til ham "vi skal spise lige om lidt, så du skal til at lege færdig nu" eller "det er sengetid, så når jeg kommer ind om lidt, så er det tid til at få nattøj på" eller lignende, så han er forberedt lidt i forvejen.

Nogle gange kan det også være en god idé at tale lidt med ham om, hvad planen er og hvad der skal ske. "I dag skal vi først..., og bagefter så skal vi" .. så han på forhånd har lidt idé om, hvordan dagen er planlagt. Vi voksne har ofte en helt klar forestilling om hvad der skal ske og hvornår, men når man er lille og ikke kan klokken og ikke kender de voksnes planer, så kan det være rigtig svært pludselig at blive afbrudt i noget man er igang med. Det kan orstyrre ham, hvis I pludselig siger "kom, du skal ud og have jakke på, vi skal køre nu", når han ikke vidste, at I skulle noget...

Nogle børn har også stor glæde af piktogrammer, altså billeder eller tegninger, som viser hvad der skal ske og i hvilken rækkefølge. Det kan om aftenens f.eks. være billeder af mad (vi spiser aftensmad), brusebad/badekar (du skal i bad), nattøj (så skal du have nattøj på), tandbørste med tandpasta (du skal have børstet tænder, seng (du skal ligge i din seng), bog (du skal have læst godnathistorie), zzz (du skal sove) :)

Piktogrammer kan være med til at skabe lidt struktur, det giver jeres dreng lidt overblik over, hvad der skal ske og rækkefølgen af det, som skal ske - og faktisk giver det også mulighed for, at han selv kan begynde at gøre noget af det som skal ske. Piktogrammer kan være med til at gøre ham lidt mere selvstændig, fordi han selv kan begynde at taget tøjet af, når han ved, at han skal i bad, eller selv tage nattøj på eller finde tandbørsten frem, fordi han ved, hvad der skal ske - og det skaber ofte også færre konflikter, fordi I ikke behøver sige "nu skal du" eller "det er nu" igen og igen...

Det kan også nogle gange være en god idé at inddrage ham i nogle af de ting, som leder op til det som skal ske. At I f.eks. inddrager ham i borddækningen, fordi det gør ham mere klar til at spise, når det så er spisetid. Eller det kan være at bede ham selv finde nattøjet frem, fordi det gør ham mere klar til at ...

Annonce

... fornemme, at det snart er puttetid :)

Og så er der også den problematik med, "at tandbørstningen pludselig skal være i sofaen i stedet, og hvis I giver lov så pjatter han i stedet for". Det lyder som om, at han her har nogle overspringshandlinger, hvor han på mange forskellige måder forsøger at holde på jer og jeres opmærksomhed. Og her er det vigtigt, at I holder fast i visse rutiner og regler, så I ikke føler, at han "kører om hjørner med jer", men så det stadig er okay for jer at være i.

Samtidig er det dog også vigtigt at anerkende, at han kan have ekstra meget behov for jeres opmærksomhed, fordi han er blevet storebror, og nu skal dele mor og far med en lille ny.. det kan naturligvis forstærke hans behov for at holde på jer og hele tiden finde på forskellige ting, som trækker puttetiden ud og dermed tiden sammen med jer :)

Nogle gange kan det være en god idé at vende tingene om, så hvor I måske kan blive irriterede og sige "skynd dig nu, hvis du ikke snart kommer, så får du ikke nogen godnathistorie", og det ender med at blive en trussel, så kan I i stedet sige "hvis du skynder dig med nattøjet, så kan jeg læse historie for dig"...

Han er for lille til at træffe valg. I de fleste situationer, er det jer, som skal vælge for ham, og jer som skal melde ud, at nu er det sådan. Og hvis I vil give ham valg, så er det kun et valg mellem to muligheder f.eks. "vil du selv komme tandpasta på tandbørsten, eller skal jeg gøre det?". I bestemmer, at nu skal der tandpasta på tandbørsten, men han kan bestemme, om han selv vil gøre det eller ej.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det er også vigtigt, at I ikke stiller spørgsmål som "vil du i bad nu?", "vil du have skiftet din ble?". Hvis I stiller spørgsmål på denne måde, så er der stor risiko for at han siger "nej!" eller "mig ikke klar nu!". Hvis I har besluttet, at han skal i bad eller have en ren ble på, så skal I ikke spørge men blot sige "jeg vil gerne have, at du kommer i bad nu" og hjælpe ham igang med det.

Det er også vigtigt, at I giver ham håb, når han siger, at han ikke er klar. Altså forklarer ham, at legen ikke behøver slutte, og at han kan lege videre igen på et andet tidspunt: "Jeg ved godt, at du leger rigtig godt lige nu, vi lader legetøjet stå, og så kan du lege videre i morgen".

Og så er det naturligvis vigtigt, at I lytter til ham og anerkender hans selvstændighed og lyst til at lege lidt mere, så I f.eks. siger "Jeg forstår godt, at du gerne vil lege" eller "er det bare så god en leg du er igang med lige nu" eller "det er også dumt, at jeg siger det er tid til at komme i seng", så han hører, at I forstår ham, også selvom han gerne vil noget andet end I vil.

Jeg håber at mine tanker hjælper lidt videre på vej og at I har fået lidt idéer til at komme videre... Jeg vil også anbefale jer min bog "Helens bog om Børn og Opdragelse", som jeg tænker også kan give lidt idéer med på vejen:)

Derudover vil jeg faktisk også anbefale jer bogen "Freddy og Fantasine på nullermandssafari". Den er skrevet af Malene Borum Pedersen, der er mor til tre, og som sammen med sin mand opdagede, at små lege kunne fjerne konflikter i hverdagen. Læs mere på fantasine.dk

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

11. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 4 mdr.

Trodsalderen - knap 2.5 år

Hej Helen. Vi har en datter på 2 år og 4 mdr. Der er fuld fart på hende. Hun...

6. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 5 mdr.

Særlig sensitiv? - 2 år, 5 mdr.

Kære Helen. Min datter på snart 2,5 år er i fuld udvikling. Hun er lidt...

6. maj 2024 | Opdragelse | 9 år

Hvordan får jeg børnene til at hjælpe til med huslige pligter?

Hej Helen, Jeg håber på, at du kan hjælpe mig igang med at få min datter på...

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

Annonce

Viden om børn:

Moderkage

Moderkagen forsynet barnet med næring, imens det ligger inde i livmoderen. Når fødslen er forbi, og navlestrengen er klippet over, så skal moderkagen fødes.

Hos nogle kvinder kommer den helt af sig selv, hos andre skal man presse lidt for at få den ud. Det kan ske, at moderkagen ikke kan komme ud på normal vis og derfor må kvinden bedøves, og den må fjernes af en læge. Bedøvelse er nødvendigt, for hvis kvinden var vågen, ville det gøre meget ondt.

Når moderkagen...

Læs mere i Babylex

Sutteflaske

For børn der ikke ammes er det vigtigt at man køber en ordentlig sutteflaske. Flasken skal passe til barnet og barnets evne til at sutte.

Det anbefales at man lader barnet "arbejde lidt for føden". Det vil sige at hullet i sutten ikke skal være for stort. Det at barnet skal bruge kræfter på at sutte er vigtigt for kæbernes og tændernes udvikling. Desuden er der en risiko for at barnet kan få ondt i maven, hvis det får maden for hurtigt.

Sutteflaske-sutterne findes...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Mange tusinde tak for dit svar, jeg kan helt sikkert bruge det til noget!

Tak fra Karlas mor