Svar: Spis pænt, skat
16. marts 2018
Alder:
15 mdr.
Kære Kris
Tak for dit brev :)
Det er rigtig dejligt, at din dreng er glad for mad, at I spiser sammen og at det at spise forbindes med noget hyggeligt og rart. Og det er super, at han spiser både med gaffel og ske og også selv drikker af en kop.
Det er vigtigt, at du forsøger at holde nogenlunde fast i dagsrytmen. Det vil sige, at hans spisetider så vidt muligt ikke skal variere for meget (max +/- en halv times tid). Jo mere ens hans spisetider er, jo mere vil hans indre ur indstille sig på dette, så han begynder at føle sult og dermed føle sig parat til at spise, når han sætter sig til bordet. Det er netop vigtigt, at han er parat til at spise, så størstedelen af maden kommer ind i munden og ikke ud på bordet :)
Derudover er det vigtigt, at du er opmærksom på hans mellemmåltider og også på, hvad han drikker. Meget sukkerholdige fødevarer og drikkevarer kan fjerne hans sultfornemmelse og give ham en falsk mæthed. Derfor er det f.eks. bedre at du giver ham frisk frugt fremfor tørret frugt, at du selv søder A38 eller lignende fremfor at tilbyde ham frugtyoghurt, at du ikke tilbyder ham riskiks eller lignende, ligesom frisk vand er den bedste tørstslukker, og han så vidt muligt ikke skal tilbydes saftevand eller andre søde drikkevarer.
Det er, som du også selv skriver, vigtigt at børn får lov til at sanse og lege, og det er her en rigtig god idé, hvis du kan forsøge at stimulere hans sanser uden for middagsbordet.
Det betyder, at hvis han ved middagsbordet synes det er spændende at skabe lyd og derfor banker sin tallerken hårdt i bordet eller smider den på gulvet, så kan du anerkende hans lyst til at udforske lyd ved f.eks. at give ham en tromme, et hammerbræt eller andet, som han kan lave lyd med.
Hvis han synes, at det er sjovt at vælte sit glas, så vandet løber ud over bordet, eller putter maden op i glasset, for at se hvordan det ser ud - så anerkend hans lyst til at undersøge dette og giv ham legetøj i hans badekar, små bøtter, en vandkande osv. så han får sin lyst til at lege med vand stillet et andet sted...
Hvis han synes, det er mere spændende at mase maden ud mellem fingrene, tørrer fingrene rundt i håret og han lige nu hellere vil røre ved maden fremfor at spise den, så kan du anerkende hans lyst til at mærke og fornemme ved at du f.eks. bager boller og lader ham sidde med bolledej i hånden, eller du kan lave fingermaling eller lignende med ham, I kan lege med sand, vand osv. Det bliver naturligt lidt lettere med sand og vand i takt med at det bliver varmere i vejret og I kan være ude :)
Jo mere du kan stimulere hans sanser uden for middagsbordet, jo mindre behov vil han ofte have for at skulle stimulere dette med netop maden, - og det gør også, at du bedre kan sige nej og holde fast i maden skal i munden og ikke alle mulige andre steder.
Det er, som du også lyder til at forsøge, en rigtig god idé at holde fokus på at maden skal ind i munden og det må du gerne sætte ord på, ligesom du kan tale med ham om maden. Du kan f.eks. sige: "Ind i munden skat, ind i munden", eller "vil du smage min mad?", "må mor smage din mad?" osv.Det vil være bedre at holde fokus på det, som du gerne vil have ham til, nemlig at spise maden og ikke sige for meget "nej", "spis pænt", "stop nu" osv.
Derudover skal du naturligvis også være opmærksom på, at jeres dreng godt kan være så træt om aftenen, at det kan være sværere for ham at holde koncentrationen og spise selv her - og at han derfor mister overblikket og begynder at lege med maden i stedet for at spise den. Derfor vil det være rigtig godt, hvis I stadig kan hjælpe ham om aftenen, så I giver ham lidt ekstra på en ske eller en gaffel, imens han så også spiser selv.
Og så vil han naturligt også nogle gange lege med maden, fordi han ved, at han på den måde får en reaktion fra jer. Han har en alder nu, hvor han naturligt forsøger at finde ud af, hvordan verden fungerer, og hvordan I reagerer på det han gør. Hans udforskningstrang er stor og han afprøver hypoteser: "Hvad mon der sker, hvis jeg smider maden på gulvet?" - Han prøver, og du siger nej. Ny hypotese afprøves "hvis jeg smider med mad, så siger mor nej?"- Ja det gjorde hun. Ny hypotese "hvis jeg smider med mad, så siger far også nej?" - Ja det gør han....
Derfor er det også helt okay, hvis I en gang imellem siger nej, eller måske vælger at afslutte måltidet - for hvis han leger med maden igen og igen, så er han måske ikke mere sulten og skal derfor have lov til at gå fra bordet og lege med sit legetøj i stedet.. Og tilbydes han mange små måltider hver dag - morgenmad, frokost og aftensmad, og derudover mellemmåltider 2-3 gange dagligt, så gør det ikke så meget, hvis han ikke spiser ret meget til det ene måltid, for så går det ikke ret lang tid, før han så bliver tilbudt mad igen, hvor han så måske vil være mere parat til at spise. Igen er den faste dagsplan her vigtig :)
Du kan læse mere om "gode bordmanerer" i min bog om Børn og Opdragelse :)
Jeg håber, at du kan bruge ovenstående lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske