Svar: Spis pænt, skat

16. marts 2018

Kategori:
Alder:
15 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære Kris

Tak for dit brev :)

Det er rigtig dejligt, at din dreng er glad for mad, at I spiser sammen og at det at spise forbindes med noget hyggeligt og rart. Og det er super, at han spiser både med gaffel og ske og også selv drikker af en kop.

Det er vigtigt, at du forsøger at holde nogenlunde fast i dagsrytmen. Det vil sige, at hans spisetider så vidt muligt ikke skal variere for meget (max +/- en halv times tid). Jo mere ens hans spisetider er, jo mere vil hans indre ur indstille sig på dette, så han begynder at føle sult og dermed føle sig parat til at spise, når han sætter sig til bordet. Det er netop vigtigt, at han er parat til at spise, så størstedelen af maden kommer ind i munden og ikke ud på bordet :)

Derudover er det vigtigt, at du er opmærksom på hans mellemmåltider og også på, hvad han drikker. Meget sukkerholdige fødevarer og drikkevarer kan fjerne hans sultfornemmelse og give ham en falsk mæthed. Derfor er det f.eks. bedre at du giver ham frisk frugt fremfor tørret frugt, at du selv søder A38 eller lignende fremfor at tilbyde ham frugtyoghurt, at du ikke tilbyder ham riskiks eller lignende, ligesom frisk vand er den bedste tørstslukker, og han så vidt muligt ikke skal tilbydes saftevand eller andre søde drikkevarer.

Det er, som du også selv skriver, vigtigt at børn får lov til at sanse og lege, og det er her en rigtig god idé, hvis du kan forsøge at stimulere hans sanser uden for middagsbordet.
Det betyder, at hvis han ved middagsbordet synes det er spændende at skabe lyd og derfor banker sin tallerken hårdt i bordet eller smider den på gulvet, så kan du anerkende hans lyst til at udforske lyd ved f.eks. at give ham en tromme, et hammerbræt eller andet, som han kan lave lyd med.

Hvis han synes, at det er sjovt at vælte sit glas, så vandet løber ud over bordet, eller putter maden op i glasset, for at se hvordan det ser ud - så anerkend hans lyst til at undersøge dette og giv ham legetøj i hans badekar, små bøtter, en vandkande osv. så han får sin lyst til at lege med vand stillet et andet sted...

Hvis han synes, det er mere spændende at mase maden ud mellem fingrene, tørrer fingrene rundt i håret og han lige nu hellere vil røre ved maden fremfor at spise den, så kan du anerkende hans lyst til at mærke og fornemme ved at du f.eks. bager boller og lader ham sidde med bolledej i hånden, eller du kan lave fingermaling eller lignende med ham, I kan lege med sand, vand osv. Det bliver naturligt lidt lettere med sand og vand i takt med at det bliver ...

Annonce

... varmere i vejret og I kan være ude :)

Jo mere du kan stimulere hans sanser uden for middagsbordet, jo mindre behov vil han ofte have for at skulle stimulere dette med netop maden, - og det gør også, at du bedre kan sige nej og holde fast i maden skal i munden og ikke alle mulige andre steder.

Det er, som du også lyder til at forsøge, en rigtig god idé at holde fokus på at maden skal ind i munden og det må du gerne sætte ord på, ligesom du kan tale med ham om maden. Du kan f.eks. sige: "Ind i munden skat, ind i munden", eller "vil du smage min mad?", "må mor smage din mad?" osv.Det vil være bedre at holde fokus på det, som du gerne vil have ham til, nemlig at spise maden og ikke sige for meget "nej", "spis pænt", "stop nu" osv.

Derudover skal du naturligvis også være opmærksom på, at jeres dreng godt kan være så træt om aftenen, at det kan være sværere for ham at holde koncentrationen og spise selv her - og at han derfor mister overblikket og begynder at lege med maden i stedet for at spise den. Derfor vil det være rigtig godt, hvis I stadig kan hjælpe ham om aftenen, så I giver ham lidt ekstra på en ske eller en gaffel, imens han så også spiser selv.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Og så vil han naturligt også nogle gange lege med maden, fordi han ved, at han på den måde får en reaktion fra jer. Han har en alder nu, hvor han naturligt forsøger at finde ud af, hvordan verden fungerer, og hvordan I reagerer på det han gør. Hans udforskningstrang er stor og han afprøver hypoteser: "Hvad mon der sker, hvis jeg smider maden på gulvet?" - Han prøver, og du siger nej. Ny hypotese afprøves "hvis jeg smider med mad, så siger mor nej?"- Ja det gjorde hun. Ny hypotese "hvis jeg smider med mad, så siger far også nej?" - Ja det gør han....

Derfor er det også helt okay, hvis I en gang imellem siger nej, eller måske vælger at afslutte måltidet - for hvis han leger med maden igen og igen, så er han måske ikke mere sulten og skal derfor have lov til at gå fra bordet og lege med sit legetøj i stedet.. Og tilbydes han mange små måltider hver dag - morgenmad, frokost og aftensmad, og derudover mellemmåltider 2-3 gange dagligt, så gør det ikke så meget, hvis han ikke spiser ret meget til det ene måltid, for så går det ikke ret lang tid, før han så bliver tilbudt mad igen, hvor han så måske vil være mere parat til at spise. Igen er den faste dagsplan her vigtig :)

Du kan læse mere om "gode bordmanerer" i min bog om Børn og Opdragelse :)

Jeg håber, at du kan bruge ovenstående lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Gylp

Når barnet spiser, sluger det ofte lidt luft, eller kommer til at spise for meget eller for hurtigt. Det resulterer i, at barnet ofte gylper efter et måltid, og det er helt normalt. Ofte er det, når barnet bøvser, at der kommer lidt mælk med op.

Hvis dit barn får flaske, kan du forsøge med en anden type flaskesut. Hvis hullet er for stort, så løber mælken for hurtigt. Du kan også forsøge at ændre spisestillingen, så dit barn sidder mere lodret, når det får mad.

Læs mere i Babylex

Snore i børnetøj

Der kan være snore i dit barns tøj - snore kan sidde i hætter og kraver, i handsker osv. og det kan være farligt. Lange snore bør undgås, de kan hænge fast i rutschebanen og klatrestativet på legepladsen, - og i værste fald kan børn blive kvalt ved det.

Se derfor dit barns tøj igennem og er der snore, så kan det være en god idé at afkorte snoren mest muligt. Det vil også være en god idé ikke at binde knuder eller sætte andet på snoren, som kan sætte sig fast i legeredskaber,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine tidligere svar, det er så dejligt at skrive til dig, du giver altid sådan nogle gode varme råd.

Det er dejligt at kunne skrive til dig, når man er bekymret.

Hilsen
Guldklumpens mor