Brev:
Spis pænt, skat
16. marts 2018
Alder:
15 mdr.
Spis pænt, skat
Hej Helen,
Min søn på 15 måneder er glad for mad og har som udgangspunkt et sundt forhold til maden. Jeg er med på at man skal lade børn sanse og lege – og at det også gælder maden.
Men hvor ”langt” rækker det? Han spiser flot selv og kan spise både med ske og gaffel, selv drikke mm.
Når han har spist lidt, måske 1/3 eller ½ af hans portion begynder han at lege med maden. Det foregår oftest ved at han tager maden op og ”smøre” det ud på bordet. En gang i mellem spiser han stadig lidt mere andre gange glemmer han nærmest at spise mere når han først er begyndt at lege.
Jeg vil gerne han stille og roligt begynder at lære at maden skal blive på hans tallerken eller skal ind i munden. Men jeg er lidt i tvivl om det er for tidligt at forvente det af ham. Vi opmuntre ham ved at fortælle ham at skeen/gaflen skal ind i munden og fortælle det er flot når han gør det rigtige.
Håber du vil komme med lidt råd.
Med venlig hilsen
Kris