Svar: Bliver mere og mere glad for sin sut

31. maj 2016

Kategori:
Alder:
12 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære Mor

Tak for dit brev :)

Det spiller sandsynligvis ind, at jeres datter er begyndt i vuggestue. Sutten har hun med hjemmefra, og den er på den måde et bindeled mellem de to verdener - hjemme og institutionen. Og samtidig er sutten det mest trygge og genkendelige for hende. Den er rar og giver hende ro, når hun savner jer, er træt, ked af det, eller synes at verden er lidt for stor og voldsom. Det er derfor helt okay, at hun har sin sut.

MEN, når det er sagt, så er det dog vigtigt, at hun ikke har sut i munden hele tiden, og det vil være rigtig godt, hvis sutten kan have en fast plads. Hun må gerne selv være med til at lægge sin sut på plads, så hun ved, hvor den er - og her ligger den så og venter, til hun har brug for den igen. I vuggestuen må sutten også gerne være på hendes plads i en lille æske, og I må gerne tale med personalet om, at hun så vidt muligt ikke går rundt med sin sut - den er til at bruge, når hun skal sove, eller når hun bliver rigtigt ked af det. Men ellers skal den ikke være i munden - og det ved de også godt... :)

Det er vigtigt, at sutten ikke er i munden hele tiden, fordi det har betydning for hendes sproglige udvikling. Når sutten er i munden, så vil hun naturligt ikke kunne bruge sin tunge, sin mund osv. til at danne forskellige ...

Annonce

... sproglyde, og der er derfor en risiko for at den sproglige udvikling bliver forsinket. På engelsk kalder man sutten for en pacifier og det er faktisk meget sigende - det er jo lidt som at sætte en prop i, så barnet ikke kan fortælle, hvad der er galt. Derfor skal den bruges som trøst og ro, men ikke ellers.

Brug af sut i munden hele tiden kan også give suttebid - altså skade på mælketænderne og nogle gange også skade på de blivende tænder. Derfor anbefales det, at man stopper med sut omkring 3 års alderen.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Der er lang tid til jeres datter bliver 3 år, og med den alder hun har nu, er det helt naturligt, at hun har brug for sin sut, og hun skal have lov til at have sin sut. Men det er samtidig rigtig fint, at I medtænker, hvor meget hun har den i munden og nogle gange tilbyder alternativer. Det kan være at tage hende på skødet, trøste og holde om hende, det kan være at give hende lidt at spise eller drikke, så hun kan sutte og gumle på noget andet. Det kan også være at aflede hende med noget hyggeligt og rart, som at I sætter jer og kikker i en bog sammen, leger med klodser, bygger knoppuslespil eller andet. Så hun glemmer sutten :)

I kan læse min artikel "Når børn bruger sut" fra februar 2012. I finder den i min artikelsamling på siden :)

Rigtig meget held og lykke fortsat!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Ammestillinger

Prøv dig frem med forskellige ammestillinger. Du kommer til at bruge mange timer på at amme og derfor er det vigtigt, at du gør dig det så behageligt som muligt.

Det er godt, hvis du kan hvile dig samtidig med at du ammer barnet og det er vigtigt, at du slapper af og ikke spænder i kroppen, hvis mælken skal løbe frit.

Sørg for god støtte til ryg og arme, når du sidder op, så du ikke får spændinger i skuldrene. Sid i en god stol, brug evt. puder i forskellige...

Læs mere i Babylex

Parforhold

Når I bliver forældre vil sammeholdet og de varme følelser mellem jer sandsynligvis blive styrket. I vil se hinanden på en anden måde, og det kan være meget berigende at se sin partner i den nye rolle som mor eller far. For mange føles det som en ny kærlighed, netop at se sin elskede sammen med det lille barn, det lille menneske man har skabt sammen.

Men det nye familieliv, hvor man pludselig ikke mere er et par, men er forældre kan også være svært og kan være skuffende. Måske er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Helen har altid et godt råd og det som overrasker mig mest er faktisk hvor go' hun er til at sætte sig ind i min verden og hvordan hun hurtigt fornemmer hvordan hun skal takle mig som person.

Camilla Martin