Nattesøvn og opvågninger - 9 mdr.

1. juni 2016

Kategori:
Alder:
9 mdr.

Nattesøvn og opvågninger - 9 mdr.

Kære Helen

Jeg har en lille mand på 9 1/2 måned, der har kæmpet med nattesøvnen og rigtigt mange opvågninger siden, han var et par måneder. Fra han bliver puttet ved en halv otte ottetiden om aftenen til tolv vågner han mellem otte og ti gange, hvor han de fleste gange er rigtigt ked af det, og vi er nødt til at tage ham op for at berolige ham. Resten af natten for det meste hver time.

Han har fået tjekket ører og haft ham i behandling hos en osteopat, så vi har tænkt at det nok skulle blive bedre og være tålmodige. Jeg har skrevet til din brevkasse med udfordringen tidligere, og vi har fulgt dine råd, men vi har kun haft enkelte ”gode” nætter. Jeg synes det er svært, når han bliver så ked af det. Vi tager ham kun op og vugger ham til han er faldet til ro, og lægger ham så igen, men tit går der så 10 min og han græder igen. Så forsøge at vugge ham blidt i sengen, hvilket sjældent virker, så op og vugge igen. Nogle gange fortsætter dette i helt op til 3-4 timer.

Det skal siges at min dreng har masser af lækre elastikker (har sprunget vækstkurven), så han spiser rigtigt flot i løbet af dagen. Vi var så småt ved at trappe ned til to flasker om dagen ved at fjerne den sene aften, men han virker enormt tørstig, så vi går rigtigt langsomt til værks. ...

Annonce

...

Om dagen synes jeg han er glad og nem at få til at sove. Vi følger faste spise og puttetider. Og jeg synes jeg har været meget insisterende i at ”træne” ham i søvnrutinen om dagen, som har givet pote. Derfor må det næsten kun være os, der griber det forkert an om natten, tænker jeg.

Vi har stærkt overvejet at hyre en søvncoach. Kan du fortælle lidt omkring proceduren, og evt. anbefale en?

På forhånd tak ;-)

Vores dagsrutine

0600-0700: Står op, grød m. frugtmostopping + vand af kop

930-1000: Flaske 180ml, putning – sover 1 time til 1 ½. Når han har sovet over en time, vågner han glad og pludrende. Hvis ikke, vågner han lidt ked af det.

1100-1200: alt efter hvornår han vågner får han grøntsagmos med lidt kød eller fisk, rugbrødsmad med smørelse + vand af kop.

1400: Bær eller frugtmos + vand af kop, putning – sover normalt 1 time til 1 ½.

1600: Grød, frugt i hånd, en halv bolle med smørelse.

1800: Grøntsagsmos blandet med vores aftensmad, frugt eller andet i hånd + vand af kop

1830-1900: for det meste et aftenbad

2000: Flaske i soveværelset 200ml– og når han glipper med øjnene ind i seng, hvor han tit falder i søvn med det samme uden problemer.

21-24: mange opvågninger (omkring 10-15 stykker)

2400: Flaske 150ml.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

12. marts 2024 | Amning | 8 mdr.

Nedtrapning af amning ifb. opstart af arbejde

Kære Helen Jeg skriver til dig med to bekymringer i forbindelse med at jeg...

5. marts 2024 | Sovevaner | 7 mdr.

Afhængig af sutten

Kære Helen Vi har brug for dit råd ift. brug af sut. Vores pige på 7...

12. februar 2024 | Sovevaner | 10 mdr.

Hvor meget skal min datter sove?

Hej Helen Jeg har en datter, som er 10 måneder gammel. Hvor meget skal hun...

Annonce

Viden om børn:

Børn i bilen

Der er fem gode huskeregler, når du skal transportere dit barn i bilen:

1. Det er vigtigt at barnets autostol passer til både barn og bil. Tag derfor både barn og bil med, når du køber autostol.

2. Sørg for at autostolen sættes korrekt fast. Følg brugsanvisningen og stram selerne så godt til som muligt, så stolen er godt fastspændt til sædet i bilen.

3. Vælg bagudvendt autostol så længe som muligt. Det er mest sikkert for barnet.

4....

Læs mere i Babylex

Sutteflaske

For børn der ikke ammes er det vigtigt at man køber en ordentlig sutteflaske. Flasken skal passe til barnet og barnets evne til at sutte.

Det anbefales at man lader barnet "arbejde lidt for føden". Det vil sige at hullet i sutten ikke skal være for stort. Det at barnet skal bruge kræfter på at sutte er vigtigt for kæbernes og tændernes udvikling. Desuden er der en risiko for at barnet kan få ondt i maven, hvis det får maden for hurtigt.

Sutteflaske-sutterne findes...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusinde tak for dine fantastiske sider - det er dejligt at kunne skrive til dig, når man bor i Italien hvor der ikke findes sundhedsplejerske ;o)

Kærlig hilsner
Tanya fra Italien