Svar: 3 årig / vil ikke dele

25. april 2016

Kategori:
Alder:
3 år, 4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære Mor D

Tak for dit brev :)

En af de gode ting ved at have søskende er, at man naturligt lærer at dele. Søskende skal dele - de skal dele mors og fars opmærksomhed, de skal vente på hinandens tur, de skal dele legetøj osv. Når man bor flere sammen, så skal man naturligt lære at give plads til hinanden hver især.

Men det er ikke let at lære, og det er vigtigt, at I hjælper jeres dreng med at lære det. For børn under 3 år er det særligt svært, men med den alder jeres dreng har nu, vil det være rigtig fint at I hjælper ham med at lære det. Han skal guides, støttes og forklares og vises hvordan. Du kan lære ham det i hverdagen, hvor du f.eks. siger "må jeg låne din bil lidt?", får den, leger lidt med den og giver den tilbage igen. Du kan også spørge f.eks. "vil du dele dit æble med mig? Må jeg få et stykke?" eller hvis I sidder og tegner sammen, så kan du spørge "må jeg få den gule blyant, når du er færdig?"osv. så det at dele bliver noget naturligt i hverdagen.

Hvor meget han skal dele legetøj med sin lillebror afhænger helt af deres aldersspredning og da der er mere end 1.5 år imellem dem, så vil der naturligt på nuværende tidspunkt være legetøj, som kun storebror leger med, fordi lillebror er for lille. Derfor er det vigtigt, at I giver storebror lov til at have noget for sig selv, som er for ham og I må gerne appellerer til det at han er ældre og måske kan hjælpe jer. I kan f.eks. købe en legetøjstester, som er et lille plastikrør og alt, hvad der kan gå ind i testeren er for lille til at lillebror må lege med det. At få storebror til at tage del på denne måde kan være en god idé.

NÅr de begge f.eks. leger med dubloklodser eller lignende, som de begge kan lege med, så er det vigtigt, at I er der og viser, hvordan der kan deles. I kan f.eks. sige "hvis du leger med de her klodser, så kan lillebror lege med de her" så klodserne på den måde bliver delt op. Vær opmærksom på at storebror naturligt kan have nogle foretrukne klodser eller andet legetøj, som han er særligt glad for - og det må han gerne. Lillebror er højst sandsynligt ligeglad endnu, så lad bare storebror bestemme her - og igen gerne være inddraget i, hvad han leger med og hvad lillebror så kan lege med.

Når I har venner på besøg, så er det på samme måde vigtigt, at I hjælper dem med at lege og også at dele. Og hvis jeres ældste dreng har nogle ting, som han er særligt glad for og som han ikke vil dele med andre, så skal I sætte dem væk før legekammeraterne kommer på besøg. Det er ikke sjovt at se andre lege med ens kæreste legetøj eller se det gå i stykker. Derfor skal han hjælpes med at det fjernes og I kan tale om, hvad I så kan lege med i stedet. Så I anerkender at han har nogle ting, som er hans og som andre ikke behøver bruge, men naturligt så taler med ham om, hvad andre så kan låne. Og at de netop låner og han får tingene tilbage igen.

Tal med ham om, hvilke stykker legetøj han forestiller sig at hans kammerater kan låne, når de er på besøg. Hvis I har talt om det inden, så er der større sandsynlighed for at han vil låne det ud, når gæsterne så er der. Og husk, at du stadig er nødt til at være der og tage del i det der foregår. Han er stadig så lille, at det ofte vil være nødvendigt, at ...

Annonce

... du går ind og hjælper, mægler, sætter ord på for begge børn osv. De kan ikke lege alene længe, de har brug for guidning undervejs :)

Det er også vigtigt, at jeres ældste dreng har overskud til at lege, når I inviterer legekammerater - eller når han skal hjem til andre. Det kan være svært at sige nej og det kan godt give konflikter, hvis du siger nej til leg, men det er vigtigt at du forsøger at få en fornemmelse af, om han er for træt. Hvis han er træt og mangler overskud, så er det dømt til at gå galt. Prioriter derfor en god nattesøvn og en god start på dagen osv. så overskuddet er større til leg i løbet af dagen.

Og så er der problematikken omkring "jeg vil hjem". Dette kan også handle om manglende overskud. Det kan dog også handle om, at han er usikker i situationen, ikke ved hvad der skal ske, mangler redskaber til at håndtere f.eks. en børnefødselsdag, og derfor vil han hellere være hjemme. Det er her rigtig vigtigt, at du ikke presser ham. Det er f.eks. en rigtig dårlig idé at sige "prøv at se de andre børn, du kan da også lege ligesom dem" eller lignende. Hvis du f.eks. siger sådan, så giver du ham en følelse af at være forkert. At det ville være bedre, hvis han var ligesom de andre - og det er bestemt ikke rart at føle sig forkert. Det er bedre, at du tager ham i hånden og siger f.eks. "kom nu går jeg med dig hen til de andre" og så går I sammen derhen. Du må gerne sætte ord på, at det kan være svært, men berolige og betrygge ham i, at du er der og du går med. Og så tager du kontakt, snakker med de andre, spørger hvad de hedder, hvad de leger osv. Og så kan du og din dreng gå tilbage igen - ikke noget pres om at han skal være med, men vise ham, hvordan man kan skabe social kontakt og være okay.

Han kan også have glæde af at du forklarer ham, hvad der skal ske, hvordan arrangementet er skruet sammen, og hvornår I skal hjem, så han får lidt idé om, hvad der venter ham. F.eks. "I starter med at give gaver, som skal pakkes ud. Derefter så skal I have boller og kakao og så skal I lege - og når I har leget lidt, så kommer jeg og henter dig igen" eller lignende. Det kan give ham ro at vide, hvad der skal ske, og at der er en begyndelse og en slutning.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Måske skal du også nogle gange blive der sammen med ham - så vidt jeg ved bor I ikke i DK og måske er det for svært for ham, et andet sprog, en anden kultur osv. og han har naturligt brug for støtte i disse situationer :)

Han kan også have brug for at vide, at du er der for ham, at du ikke forsvinder og at han kan regne med dig og stole på dig. Det er vigtigt, at du fortæller ham, at du vil gøre alt for altid at være der for ham og at du naturligvis henter ham igen, når du afleverer ham hos venner, til en fødselsdag, i børnehaven osv. Måske har han lige nu brug for at I laver lidt ekstra mor-søn ting sammen - bare dig og ham :)

Jeg vil anbefale dig rigtig meget at du læser min bog "Helens bog om børn og opdragelse". I den kan du læse meget mere om at lære at dele, at give ham opmærksomhed, lytte og samtidig være tydelig, når du f.eks. siger nej til nogle ting - med respekt for ham, og uden at han bliver bange for dig eller føler sig forkert :)

Håber du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Udslæt - hos børn

Børn kan få mange forskellige slags knopper og udslæt. Det kan være svært at afgøre, om det bare er noget forbipasserende, og hvis du er i tvivl, så kontakt altid lægen. De mest almindelige former for udslæt hos babyer er:

- Ble-eksem: Voldsom rød numse, knopper, og det kan være smertefuldt. Det kan skyldes at barnet ikke tåler det materiale, som engangsbleen er lavet af, og det kan derfor være en fordel at prøve et andet blemærke. Det kan også skyldes, at barnets hud reagerer på...

Læs mere i Babylex

Vitaminer præmatur

Børn der er født præmaturt, det vil sige børn som er født før 37 uge, anbefales følgende kosttilskud:

D-vitamin - 10 mikrogram (400 IE) dagligt. D-vitamin gives som dråber, samt
Jerntilskud:

Fødselsvægt <1500 gram: Ca. 8 mg jern dagligt til 12 måneder
Fødselsvægt > 1500 gram: Ca. 8 mg jern dagligt i 6 måneder.

Børn som får mere end halvdelen af deres ernæring dækket af modermælkserstatning skal have ½ dosis jern, dvs. ca 4 mg hver dag...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for dine hurtige svar, dine tanker og gode råd hjælper mig meget!

Knus fra mig