Brev:
Hysteriske anfald - 2 år, 9 mdr.
26. april 2016
Alder:
2 år, 9 mdr.
Hysteriske anfald - 2 år, 9 mdr.
Kære Helen.
Vi håber meget, du kan hjælpe os endnu engang.
Vores store pige på snart tre år overrasker os hver eneste dag. Hun kan pludselig virkelig meget selv. Hun kan tage tøj og sko på med lidt hjælp, spiser rigtig flot, kører påløbecykel med stort overskud, taler virkelig godt, hun kan alfabetet og kender mange af bogstaverne. Hun ved fx at mor begynder med M, og hun siger S som Søren, B som bamse etc. etc.
I vuggestuen siger de også, at hun er meget fremmelig. Og jeg tror, de er bekymrede for at vi pacer hende, fordi hun kan mange svære ord og formulerer sig godt (hun kan også en masse engelske ord). Men det er virkelig ikke noget, vi træner. Hun har helt sikkert naturligt flair og elsker at læse - med os og for sig selv.
Og nu til problemet - hun får ind imellem nogle voldsomme hysteriske anfald over småting. Fx at mor tager sin hjemmesko på, eller at far lægger sine nøgler på plads, eller at hun skal have bukser på. Vi oplever det som en frustration over ikke selv at kunne bestemme, og dermed også en helt naturlig del af hendes udvikling?
Men hvordan hjælper vi hende bedst?
Hun råber nej eller skriger og græder, imens hun kaster sig rundt, og vi må ikke kramme eller hjælpe hende. Som regel lader vi hende være og siger bare, at vi meget gerne vil give hende et kram, når hun er klar.
Nogen gange eskalerer det, fordi hun slå eller kaster med sine ting. Det vil vi ikke have, og det siger vi til hende og løfter hende op og væk fra eksempelvis bordet. Det bliver hun selvsagt endnu mere gal over.
Vi finder altid hinanden igen og får en kort og god snart om, hvad der er sket. Men er der andet, vi kan gøre for at støtte hende eller helt undgå situationen? Og er det en reaktion på alt det nye (børnehavestart om en uge, en lillebror på vej til august)?
På forhånd mange tak.
Bedste hilsner
Skattepigers mor