Hysteriske anfald - 2 år, 9 mdr.

26. april 2016

Kategori:
Alder:
2 år, 9 mdr.

Hysteriske anfald - 2 år, 9 mdr.

Kære Helen.

Vi håber meget, du kan hjælpe os endnu engang.

Vores store pige på snart tre år overrasker os hver eneste dag. Hun kan pludselig virkelig meget selv. Hun kan tage tøj og sko på med lidt hjælp, spiser rigtig flot, kører påløbecykel med stort overskud, taler virkelig godt, hun kan alfabetet og kender mange af bogstaverne. Hun ved fx at mor begynder med M, og hun siger S som Søren, B som bamse etc. etc.

I vuggestuen siger de også, at hun er meget fremmelig. Og jeg tror, de er bekymrede for at vi pacer hende, fordi hun kan mange svære ord og formulerer sig godt (hun kan også en masse engelske ord). Men det er virkelig ikke noget, vi træner. Hun har helt sikkert naturligt flair og elsker at læse - med os og for sig selv.

Og nu til problemet - hun får ind imellem nogle voldsomme hysteriske anfald over småting. Fx at mor tager sin hjemmesko på, eller at far lægger sine nøgler på plads, eller at hun ...

Annonce

... skal have bukser på. Vi oplever det som en frustration over ikke selv at kunne bestemme, og dermed også en helt naturlig del af hendes udvikling?

Men hvordan hjælper vi hende bedst?

Hun råber nej eller skriger og græder, imens hun kaster sig rundt, og vi må ikke kramme eller hjælpe hende. Som regel lader vi hende være og siger bare, at vi meget gerne vil give hende et kram, når hun er klar.

Nogen gange eskalerer det, fordi hun slå eller kaster med sine ting. Det vil vi ikke have, og det siger vi til hende og løfter hende op og væk fra eksempelvis bordet. Det bliver hun selvsagt endnu mere gal over.

Vi finder altid hinanden igen og får en kort og god snart om, hvad der er sket. Men er der andet, vi kan gøre for at støtte hende eller helt undgå situationen? Og er det en reaktion på alt det nye (børnehavestart om en uge, en lillebror på vej til august)?

På forhånd mange tak.

Bedste hilsner
Skattepigers mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

12. januar 2024 | Udvikling | 2 år, 7 mdr.

Vild dreng

Kære Helen Tak for dine gode råd i forhold til søvn. Dem vil vi forsøge at...

Annonce

Viden om børn:

Svangerskab

Svangerskab er et andet ord for graviditet. Det betyder at en kvinde bærer et barn i sig, man kan sige at "hun er svanger" = "at hun er gravid". Man kan også sige "gennemføre svangerskabet", "afbryde svangerskabet", "først i svangerskabet" "sidst i svangerskabet" osv.

Svangerskab bruges ofte, når man taler om svangerskabsforgiftning. Se derfor "svangerskabsforgiftning".

Læs mere i Babylex

Rødbede

Fra 6 mdr´s alderen kan du godt begynde at give dit barn rødbede, hvilket mange børn elsker og de kan give mosen en meget flot farve. Rødbeder kan også bages i ovnen sammen med andre rodfrugter.

Du skal dog være opmærksom på at rødbeder indeholder nitrat og derfor kun bør udgøre 1/10 af den portion mos, som barnet spiser. Alternativt bør de kun gives med ca 14 dages mellemrum.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for dit sidste svar. Jeg viste min mand mit brev, som du foreslog, og han blev helt ked af det da han så det. Det satte en masse samtaler i gang herhjemme, og det hele går meget bedre nu. Vi har delt tingene mere op, så det ikke kun er mig der tager mig af hus + børn, men han også begynder at komme mere på banen. Det er rigtig rart.

Du skal bare have så meget tak. Både for en super brevkasse, men også for dine små puf. :)

Kærlig hilsen
Christine, mor til to