Svar: Forslag til belønning - udover Lego?
25. februar 2016
Alder:
4 år, 3 mdr.
Kære Monica
Tak for dit brev :)
Jeg vil gerne dele lidt tanker med dig, og så må du selv vælge til og fra, hvad du tænker du kan bruge - for jeg er faktisk en del imod belønningssystemer...
I forhold til at sidde med ved bordet, så synes jeg ikke dette bør belønnes med hverken slik, lego, iPad, Anders And blade eller andet. Det bør i princippet være interessant nok at sidde med ved bordet, fordi I naturligt taler med jeres dreng, taler om emner, som interesserer ham, og som han er medinddraget i - hvis I taler voksensnak, så er det klart, at han hellere vil være et andet sted.
Når man er 4 år gammel, så betyder leg rigtig meget. Fireårige kan lege dagen lang, og det kan godt være smadder irriterende, at skulle afbryde en leg, for at skulle spise. Det er naturligvis vigtigt, at I hjælper jeres dreng med at fornemme mæthed og sult og hjælper ham til at sidde ved bordet, når det er spisetid, men når han er færdig med at spise, så synes jeg, at det er okay, at han går fra bordet....
Han begynder at opdage humor med den alder han har nu, og det giver mulighed for, at I kan have det sjovt på en anden måde end før - og det må godt være sjovt ved middagsbordet. I må gerne snakke, fjolle, hygge jer, når I spiser. Det betyder ikke, at I eller han skal lege med maden, men sjov kan man lave på mange måder. Han vil naturligt, med den alder han har, nogle gange gerne diskutere og stille sig på bagbenene, og her må I gerne forklare ham, hvorfor det f.eks. er vigtigt, at I spiser sammen og også have visse regler, men samtidig skal I se hans selvstændighed og spirende egen vilje, egen mening, som noget positivt.
Når man er 4 år gammel, så har man rigtig meget brug for voksnes anerkendelse. Jeres dreng har brug for at føle sig betydningsfuld, han har brug for at vide, at han har en vigtig rolle i jeres familie, og han vil f.eks. ofte søge jeres anerkendelse. Han vil f.eks. kunne sige "se hvor højt, jeg kan springe!", "se hvordan jeg kan balancere", "se hvor hurtigt jeg kan cykle", "se min tegning, er den ikke flot" - og hans lyst til at kunne ting og ville ting, kan I udnytte. Han skal være med til at lave mad nu - han skal være med til at skære grøntsager, som skal i salatskålen, han skal være med til at smage maden til og vurdere, om der skal andre krydderier i maden, han skal være med til at dække bord, han skal være den, der kalder på de andre og siger "vi skal spise nu!". Det er vigtigt, at han på den måde får fornemmelsen af, at det at spise sammen er noget I prioriterer. Han må gerne få lidt ejerskabsfølelse omkring måltidet og det I spiser. At spise er ikke noget, som skal overstås hurtigst muligt. Når man har lavet mad, så er det dejligt at andre spiser maden og hygger sig omkring maden og måltidet.
Han har også brug for at føle sig som en del af fællesskabet, og han vil gerne snakke "voksensnak". Måske oplever I, at han begynder at spørge ind til, hvad I snakker om, hvad I ler af osv. fordi han naturligt gerne vil føle sig som en del af det der foregår. I skal være meget opmærksomme på ikke at afvise ham og f.eks. sige "det kommer ikke dig ved", "det forstår du dig ikke på", "det er bare noget vi voksne snakker om" eller lignende. Det er på samme måde vigtigt, at I ikke retter på ham og ikke kommenterer på, hvad han siger, hvordan han spiser osv. Undgå f.eks. at sige "ikke tale med mad i munden", "sid ordentligt på stolen" osv. Fordi det alt sammen er med til at gøre, at han ikke har lyst til at deltage ved middagsbordet og samtidig også giver ham en følelse af ikke at være god nok. Det skal være rigtig dejligt at spise sammen.
Tal med ham om hans dag, hvad han har lavet, hvad I hver især har lavet. Så han også lærer at lytte til, hvad I fortæller og også selv øver at fortælle, hvor I lytter til ham. I kan evt. skiftes til at fortælle en sjov ting eller en ting, som ikke har været sjov...
Der må gerne være andre regler hjemme end der er, når I er ude. Hvis I f.eks. er på café eller restaurant så vil det være naturligt, at han sidder længere tid ved bordet, end han gør derhjemme, ligesom I her naturligvis skal fortælle ham, hvordan reglerne er. Det vil også være godt, hvis I vælger at spise et børnevenligt sted, hvor der trods alt er plads til lidt uro ved bordet, ligesom det vil være rigtig godt, at I medbringer en malebog, lidt lego eller andet, som han kan hygge sig med, fordi middagen trækker ud.
Hvis I er til rund fødselsdag eller andet, hvor alle sidder i længere tid og der måske bliver holdt tale eller lignende, så skal I naturligvis også forklare ham om, hvordan det foregår her. I skal give plads til, at han måske kan trække sig tilbage, igen medbringe legetøj eller anden form for underholdning, gå afsides med ham en gang imellem, ligesom han også skal guides i, at når der bliver holdt tale, så skal man være stille. I kan forklare ham reglerne inden I tager af sted og huske ham venligt på dem undervejs, så han på den måde lærer, hvordan det foregår.
At lære at sidde med ved bordet foregår altså mange steder og i mange forskellige situationer, og I skal naturligvis hjælpe ham med at agere de forskellige steder, guide, forklare osv. alt efter hvor I befinder jer. Det er en løbende læring.
Du skriver, at han her lidt "krudtet" og har svært ved at sidde stille. I kan her naturligvis også overveje, om han kan have glæde af at sidde på en speciel pude. Man kan købe puder, der hjælper børn med at sidde stille, og som gør, at de bedre kan koncentrere sig om det, der foregår ved bordet. Og måske vil det hjælpe jeres dreng, hvis han får en speciel pude at sidde på - bare en tanke :)
Der findes forskellige typer og modeller til forskellige priser. Du kan f.eks. prøve at se på en "Protac Kuglepude" eller en "Togu Dynair siddepude" - hos nogle kan det hjælpe og det behøver således ikke at handle om opdragelse:)
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske