Svar: Forslag til belønning - udover Lego?

25. februar 2016

Kategori:
Alder:
4 år, 3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære Monica

Tak for dit brev :)

Jeg vil gerne dele lidt tanker med dig, og så må du selv vælge til og fra, hvad du tænker du kan bruge - for jeg er faktisk en del imod belønningssystemer...

I forhold til at sidde med ved bordet, så synes jeg ikke dette bør belønnes med hverken slik, lego, iPad, Anders And blade eller andet. Det bør i princippet være interessant nok at sidde med ved bordet, fordi I naturligt taler med jeres dreng, taler om emner, som interesserer ham, og som han er medinddraget i - hvis I taler voksensnak, så er det klart, at han hellere vil være et andet sted.

Når man er 4 år gammel, så betyder leg rigtig meget. Fireårige kan lege dagen lang, og det kan godt være smadder irriterende, at skulle afbryde en leg, for at skulle spise. Det er naturligvis vigtigt, at I hjælper jeres dreng med at fornemme mæthed og sult og hjælper ham til at sidde ved bordet, når det er spisetid, men når han er færdig med at spise, så synes jeg, at det er okay, at han går fra bordet....

Han begynder at opdage humor med den alder han har nu, og det giver mulighed for, at I kan have det sjovt på en anden måde end før - og det må godt være sjovt ved middagsbordet. I må gerne snakke, fjolle, hygge jer, når I spiser. Det betyder ikke, at I eller han skal lege med maden, men sjov kan man lave på mange måder. Han vil naturligt, med den alder han har, nogle gange gerne diskutere og stille sig på bagbenene, og her må I gerne forklare ham, hvorfor det f.eks. er vigtigt, at I spiser sammen og også have visse regler, men samtidig skal I se hans selvstændighed og spirende egen vilje, egen mening, som noget positivt.

Når man er 4 år gammel, så har man rigtig meget brug for voksnes anerkendelse. Jeres dreng har brug for at føle sig betydningsfuld, han har brug for at vide, at han har en vigtig rolle i jeres familie, og han vil f.eks. ofte søge jeres anerkendelse. Han vil f.eks. kunne sige "se hvor højt, jeg kan springe!", "se hvordan jeg kan balancere", "se hvor hurtigt jeg kan cykle", "se min tegning, er den ikke flot" - og hans lyst til at kunne ting og ville ting, kan I udnytte. Han skal være med til at lave mad nu - han skal være med til at skære grøntsager, som skal i salatskålen, han skal være med til at smage maden til og vurdere, om der skal andre krydderier i maden, han skal være med til at dække bord, han skal være den, der kalder på de andre og siger "vi skal spise nu!". Det er vigtigt, at han på den måde får fornemmelsen af, at det at spise sammen er noget I prioriterer. Han må gerne få lidt ejerskabsfølelse omkring måltidet og det I spiser. At spise er ikke noget, som skal overstås hurtigst muligt. Når man har lavet mad, så er det dejligt at andre spiser maden og hygger sig omkring maden og måltidet.

Han har også brug for at føle sig som en del af fællesskabet, og han vil gerne snakke "voksensnak". Måske oplever I, at han begynder at spørge ind til, hvad I snakker om, hvad I ler af osv. fordi han naturligt ...

Annonce

... gerne vil føle sig som en del af det der foregår. I skal være meget opmærksomme på ikke at afvise ham og f.eks. sige "det kommer ikke dig ved", "det forstår du dig ikke på", "det er bare noget vi voksne snakker om" eller lignende. Det er på samme måde vigtigt, at I ikke retter på ham og ikke kommenterer på, hvad han siger, hvordan han spiser osv. Undgå f.eks. at sige "ikke tale med mad i munden", "sid ordentligt på stolen" osv. Fordi det alt sammen er med til at gøre, at han ikke har lyst til at deltage ved middagsbordet og samtidig også giver ham en følelse af ikke at være god nok. Det skal være rigtig dejligt at spise sammen.

Tal med ham om hans dag, hvad han har lavet, hvad I hver især har lavet. Så han også lærer at lytte til, hvad I fortæller og også selv øver at fortælle, hvor I lytter til ham. I kan evt. skiftes til at fortælle en sjov ting eller en ting, som ikke har været sjov...

Der må gerne være andre regler hjemme end der er, når I er ude. Hvis I f.eks. er på café eller restaurant så vil det være naturligt, at han sidder længere tid ved bordet, end han gør derhjemme, ligesom I her naturligvis skal fortælle ham, hvordan reglerne er. Det vil også være godt, hvis I vælger at spise et børnevenligt sted, hvor der trods alt er plads til lidt uro ved bordet, ligesom det vil være rigtig godt, at I medbringer en malebog, lidt lego eller andet, som han kan hygge sig med, fordi middagen trækker ud.

Hvis I er til rund fødselsdag eller andet, hvor alle sidder i længere tid og der måske bliver holdt tale eller lignende, så skal I naturligvis også forklare ham om, hvordan det foregår her. I skal give plads til, at han måske kan trække sig tilbage, igen medbringe legetøj eller anden form for underholdning, gå afsides med ham en gang imellem, ligesom han også skal guides i, at når der bliver holdt tale, så skal man være stille. I kan forklare ham reglerne inden I tager af sted og huske ham venligt på dem undervejs, så han på den måde lærer, hvordan det foregår.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

At lære at sidde med ved bordet foregår altså mange steder og i mange forskellige situationer, og I skal naturligvis hjælpe ham med at agere de forskellige steder, guide, forklare osv. alt efter hvor I befinder jer. Det er en løbende læring.

Du skriver, at han her lidt "krudtet" og har svært ved at sidde stille. I kan her naturligvis også overveje, om han kan have glæde af at sidde på en speciel pude. Man kan købe puder, der hjælper børn med at sidde stille, og som gør, at de bedre kan koncentrere sig om det, der foregår ved bordet. Og måske vil det hjælpe jeres dreng, hvis han får en speciel pude at sidde på - bare en tanke :)

Der findes forskellige typer og modeller til forskellige priser. Du kan f.eks. prøve at se på en "Protac Kuglepude" eller en "Togu Dynair siddepude" - hos nogle kan det hjælpe og det behøver således ikke at handle om opdragelse:)

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Bøvse

Når babyer spiser, sluger de ofte en masse luft. Derfor har mange brug for at bøvse efter et måltid.

Den nemmeste måde at dit barn kan komme af med luften på er hvis du lægger barnet op mod skulderen og klapper eller stryger forsigtigt på ryggen. Hold barnet så højt, at barnets arme bliver løftet, så har luften lettere ved at komme ud.

Du kan også sidde med barnet foran dig på dit skød eller lægge barnet på din underarm og gå lidt rundt.

Spædbørn...

Læs mere i Babylex

Vitaminer præmatur

Børn der er født præmaturt, det vil sige børn som er født før 37 uge, anbefales følgende kosttilskud:

D-vitamin - 10 mikrogram (400 IE) dagligt. D-vitamin gives som dråber, samt
Jerntilskud:

Fødselsvægt <1500 gram: Ca. 8 mg jern dagligt til 12 måneder
Fødselsvægt > 1500 gram: Ca. 8 mg jern dagligt i 6 måneder.

Børn som får mere end halvdelen af deres ernæring dækket af modermælkserstatning skal have ½ dosis jern, dvs. ca 4 mg hver dag...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg vil bare sige tusind tak for hjælpen! Det var et wake-up-call at få dit klare svar ... Dejligt at få at vide så entydigt at tingene ikke er i orden.

Alt går meget bedre nu, vi kan nemt aktivere ham, putning går stort set problemfrit nu og aflevering i vuggestue er også meget bedre. Det har været så godt at komme ud af den dårlige vane - jeg har bare ikke tidligere tænkt på at det var vaner der skulle ændres.

Tusind tak for hjælpen - det har betydet utrolig meget for os.

Med venlig hilsen
Rikke, mor til dreng på 21 måneder