Brev:
Forslag til belønning - udover Lego?
25. februar 2016
Alder:
4 år, 3 mdr.
Forslag til belønning - udover Lego?
Kære Helen
Vi vil nu gerne til at øve med vores 4-årige søn at han skal blive siddende lidt ved bordet sammen med os forældre, når han er færdig med at spise aftensmad.
Han er ret "krudtet" og har svært ved at sidde stille.
Så jeg tænker at vi enten bruger ægge-uret, eller den visuelle timer på ipad'en, så han har noget at kigge på og forholde sig til. Og så vil vi starte meget lavt med måske 3-4 minutter, så vi er sikre på succes. Og så have fokus på at tale om noget, som interesserer ham imens, han sidder med.
Jeg tænker at jeg gerne vil lave et belønnings/motivations-system i form af at x antal klistermærker efter at have siddet med ved bordet, udløser en belønning.
Mit problem er at jeg ikke rigtig kan finde på noget. Jeg synes at slik er for dumt, fordi han bliver så overfokuseret på slik efterfølgende. Lego er han helt vild med, så det kan måske være en mulighed. Måske en lille lego-figur til 20/30 kroner efter en uges med-sidning? Han har bare en del lego i forvejen, så det føles ret fråds-agtigt.
Måske et nyt anders and-blad?
Jeg har også overvejet ture i svømmehallen eller biografen, men synes at det måske er lidt ærgerligt at familie-samvær skal være betinget af en bestemt adfærd først.
Og så har jeg en overvejelse, der går på, hvor længe vi skal fortsætte med belønningssystemet? Og hvad tænker du i forhold til hans alder, 4 år og 3 måneder, er det for tidligt at starte? - jeg tænker her også på ift. hvor lang tid vi skal blive ved med belønningssystemet...
Jeg glæder mig til at høre dine tanker :o)
De bedste hilsner
Monica