Brev:
At lære at dele
25. februar 2016
Alder:
22 mdr.
At lære at dele
Kære Helen
Hvordan lærer man børn at dele?
Vores søn på 22 mdr går i dagpleje, så han er vant til at omgås jævnaldrende. Vi er ikke så ofte sammen med andre børn (end lillebror) herhjemme. Vores nabopige på 3,5 kommer dog ofte på besøg for at lege med ham. På det sidste har han fået det meget svært med at hun leger med bestemte ting af hans legetøj. Han bliver ikke vred på den aggressive måde, men meget ulykkelig og græder hjerteskærende med tårer. Vi prøver at komme med noget andet han kan lege med, men han kan slet ikke fokusere på hvad vi siger, når han bliver så ked af det.
Vi er meget i tvivl om hvordan vi skal agere i "konflikten" når han græder og hun står og siger "jeg havde den først", for vi vil jo gerne have, at han lærer at dele. Skal vi bare lade ham græde og regne med at han lærer det med tiden? Skal vi sende pigen hjem for at få ro på situationen? Vi ønsker jo heller ikke, at hun skal føle sig straffet.
Vi har talt om at det kan være en reaktion på at være blevet storebror og vi er meget opmærksomme på at give ham ekstra omsorg og opmærksomhed. På den anden side skal de fleste børn vel igennem det med at lære at dele på et tidspunkt. Vi håber du vil dele dine tanker med os og tager meget gerne i mod konkrete råd til at tackle det.
De bedste hilsner,
Stine