At lære at dele

25. februar 2016

Kategori:
Alder:
22 mdr.

At lære at dele

Kære Helen

Hvordan lærer man børn at dele?

Vores søn på 22 mdr går i dagpleje, så han er vant til at omgås jævnaldrende. Vi er ikke så ofte sammen med andre børn (end lillebror) herhjemme. Vores nabopige på 3,5 kommer dog ofte på besøg for at lege med ham. På det sidste har han fået det meget svært med at hun leger med bestemte ting af hans legetøj. Han bliver ikke vred på den aggressive måde, men meget ulykkelig og græder hjerteskærende med tårer. Vi prøver at komme med noget andet han kan lege med, men han kan slet ikke fokusere på hvad vi siger, når han bliver så ked af det.

Vi er meget i tvivl om hvordan vi skal agere i ...

Annonce

... "konflikten" når han græder og hun står og siger "jeg havde den først", for vi vil jo gerne have, at han lærer at dele. Skal vi bare lade ham græde og regne med at han lærer det med tiden? Skal vi sende pigen hjem for at få ro på situationen? Vi ønsker jo heller ikke, at hun skal føle sig straffet.

Vi har talt om at det kan være en reaktion på at være blevet storebror og vi er meget opmærksomme på at give ham ekstra omsorg og opmærksomhed. På den anden side skal de fleste børn vel igennem det med at lære at dele på et tidspunkt. Vi håber du vil dele dine tanker med os og tager meget gerne i mod konkrete råd til at tackle det.

De bedste hilsner,
Stine

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

Annonce

Viden om børn:

Kolik

Kolik er den betegnelse, man bruger om et barn, der dagligt eller næsten dagligt, er helt utrøsteligt, grædende og skrigende. Den ældre definition af kolik er, at barnet skal græde og være utrøstelig i mere end 3 timer om dagen, mere end 3 dage om ugen og i mere end 3 uger.

Kolik er en udelukkelsesdiagnose. Det betyder, at lægen skal have undersøgt barnet grundigt og have udelukket, at barnet har smerter fra nakke, skuldre, ryg eller andre steder, Ligesom det skal være udelukket,...

Læs mere i Babylex

Vugge - møbel

En vugge er en lille babyseng, der kan vugges/gynges. At bruge en vugge har mange fordele, da det er med til at stimulere barnets ligevægtsorgan og dermed har betydning for barnets videre udvikling. Samtidig er en vugge ofte mindre end en tremmeseng, hvilket er med til at gøre den tryg for baby at sove i - mange børn kan sove i en vugge de første 3-4 måneder.

Der findes mange forskellige vugger på markedet, og i mange familier er en vugge også noget, der går i arv. Nogle vugger...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusinde tak for dit uddybende svar..... Der er lige pludselig en masse ting der hænger bedre sammen for mig.

Tak fra Anja, med mindre ondt i brysterne