Svar: Oprydning i børnehaven
25. februar 2016
Alder:
4 år, 3 mdr.
Kære Monica
Tak for dit brev, jeg vil naturligvis gerne dele lidt tanker med dig :)
Det lyder umiddelbart som en fin regel, at børnene skal hjælpe med at rydde op, før de går hjem. Og det er også rigtig fint, at du hjælper din dreng med det, når du henter ham, på den måde tager du også del i hans verden og institutionen bliver noget, som du også interesserer dig lidt for :)
MEN, når det er sagt, så synes jeg dog også, at der skal være plads til, at nogle ting får lov til at stå fremme. Hvis din dreng f.eks. har bygget noget særligt, så er det synd, hvis det skal ødelægges og pakkes væk - nogle ting skal have lov til at stå til næste dag, hvor han kan fortsætte sin lege med det, og det skal der være plads til.
Når din dreng ikke vil hjælpe til med at rydde op, så er det derfor vigtigt lige at medtænke, hvad det er I rydder op og om hans protest måske handler om, at han ikke er færdig med at lege med det. I givet fald kan man måske godt aftale med pædagogerne, at det får lov til at blive stående til næste dag.
Andre ting kan naturligvis godt blive pakket sammen - men det skal han også hjælpes med - og han kan hjælpe dig. Du kan f.eks. spørge ham "hvor skal bilen hen?" og han kan pege på hylden, hvor den skal stå og på den måde er han stadig inddraget.
Det er også vigtigt, at han har en idé om, hvor ting skal være - det vil være godt, hvis der f.eks. er tegninger på kasserne, så han kan se, hvad der skal i hvilke kasser osv. Det gør det lettere for ham at være med og at overskue legetøjet og alle tingene... Når børnehaven gerne vil inddrage børn og forældre i oprydningen, så er det således vigtigt, at I ved, hvad der skal sættes hvor... Der skal ligesom være gjort klar til det, så det er en opgave, I sammen kan finde ud af, hvis du forstår, hvad jeg mener :)
Også derhjemme må du naturligvis gerne have nogle store kasser, hvor tingene bliver sorteret groft, så han også hjemmefra ved, hvordan han skal rydde op og hvad det egentlig betyder. Inddrag ham ved også at sige "hvis du tager klodserne, så tager jeg puslespillene", så han hører, hvad det er præcist, han skal. Når man ikke er mere end 4 år, så har man brug for at høre tingene konkret. Det betyder også, at det vil være rigtig godt, at du ikker siger "tak fordi du hjalp mig", men i stedet siger "tak fordi du hjalp med at sætte bilerne på plads", så han hører helt konkret, hvad det er du er glad for.
Hvis tingene ikke har en fast plads, kan det stadig være en god idé at inddrage ham og f.eks. spørge "hvor synes du den her skal stå?". Det er vigtigt, at han føler, at han har en rolle, at hans mening har betydning og at det ikke er noget, som foregår hen over hovedet på ham, for så vil han naturligt stritte mere imod :)
Håber du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske