Svar: Spiser fint ude, afviser maden hjemme

12. februar 2016

Kategori:
Alder:
2 år

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære Heidi

Tak for dit brev og fine beskrivelse af jeres datter - jeg vil naturligvis gerne dele lidt tanker med dig:)

Der er sandsynligvis flere ting, der spiller ind hos jer. At jeres datter spiser bedre, når hun er i dagpleje, kan f.eks. sagtens hænge sammen med, at hun der spejler sig i de andre børn. De hygger sig rigtig meget, når de spiser sammen, og det at spise med andre, spise med ligesindede øger appetitten.

Når hun er hjemme, er der naturligt også mange andre ting i spil. Hun er meget bevidst om, at hun ved at lukke munden og afvise maden får en reaktion fra jer. Og reaktionen kan variere - nogle gange lokker I med belønninger, nøder hende ekstra, prøver at få hende til at smage, atter andre gange prøver I at lege maden ind, fjolle og gøre det sjovt, atter andre gange går I i gang med at tilbyde andre retter, I håb om at hun så vil spise noget af det og så er der også de gange, hvor I begynder at diskutere hen over bordet, hvad I nu skal gøre... Alt sammen med til at gøre, at jeres datter bliver centrum for måltidet.

Når hun mærker jeres opmærksomhed på denne måde, får hun naturligt lyst til at udforske dette. Hun er nødt til at finde ud af, om I reagerer ens hver gang, om mor, gør det samme som far gør og omvendt. Hun er naturligt i gang med at finde ud af, hvordan det hun gør, påvirker hendes omverden og også fornemme, hvordan I påvirker hende...

Hun brager også lige nu igennem selvstændighedsalderen og vil naturligt derfor vise mere egen vilje, mere selvbestemmelse. Derfor vil hun sige mere "Nej!" end I tidligere har oplevet, hun vil også kunne sige "Min, min, min" - også om ting der ikke er hendes. Hun vil protestere mere og gå imod det, I gerne vil. Det er hun nødt til. Hun kan ikke udvikle sig selv og egen vilje, finde ud af, hvem hun selv er, hvis hun skal følge jer i alt og gøre alt, hvad I vil. Derfor vil hun være "Rasmus modsat" i mange situationer - og også her er det naturligt, at hun ikke afprøver helt så mange grænser med dagplejer og andre voksne, som hun gør med jer forældre.

Når hun afprøver flere grænser overfor jer, så er det positivt på den måde, at det faktisk viser, at hun har stor tillid til jer. Hun ved, at hun er elsket, og hun tør derfor godt gå imod jer, hun tør godt vise flere følelser, afprøve lidt mere, fordi hun ved at I altid vil være der for hende...

Det kan være en god idé at flytte hende ned for siden af bordet, så hun ikke sidder for bordenden. Hvis hun sidder for enden af bordet med mor og far på hver side, så vil I jo begge sidde og kikke på hende og fokus på hende, virker derfor naturligt større. Så nye pladser kan være en idé.

Det er også vigtigt, at I serverer samme mad til jeres datter, som I selv spiser - og I må meget gerne begynde at inddrage hende i borddækningen ...

Annonce

... og så småt i madlavningen. Hun kan være med til at komme udskåret grønt i salatskålen og hun kan også dække bord og bære en tallerken, en skål osv. hen på bordet af gangen. Ved at inddrage hende på denne måde, får hun fornemmelse for spisetid og for at spisningen er vigtig for jer, det er noget I sætter pris på og gerne vil prioritere.

Det vil være rigtig godt, hvis hun er med til at kalde på den forælder, som ikke er med til at lave mad, så hun er den der siger "vi skal spise"... Det vil være rigtig godt, hvis hun selv kan klatre op på sin høje stol og sætte sig til bords, når det er spisetid. I må også meget gerne lade hende have sin egen kande, så hun selv kan hælde vand i sit glas osv. så hun på den måde får stimuleret sin lyst til selvstændighed og får fornemmelsen for at hun "kan selv". Det kan minimere lysten til at gå imod jer, omkring selve spisningen...

Det er vigtigt med faste spisetider. Jo mere fast rytme I har her, jo mere vil hun naturligt føle sig sulten, når hun får serveret mad. Det er også vigtigt, at I ikke tilbyder hende for mange små snacks i løbet af dagen, holder igen med saft, juice og lignende, som naturligt vil fjerne hendes naturlige sultfornemmelse. Hun skal have mange små måltider, men I skal tilbyde hende så sund og varieret mad som muligt. Giv hende f.es. gerne råkost om eftermiddagen, så hun der har fået lidt grøntsager - så behøver I ikke bekymre jer så meget, hvis hun om aftenen spiser mere pasta og laks end gulerod:)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Prøv om I om natten kan minimere hendes indtag af vand, så hendes væskebehov så vidt muligt stilles om dagen - og så vandet ikke fylder så meget, at det fjerner plads til mere rigtig mad i maven.

Hun må godt få et godnatmåltid. Det kan være en grød, eller det kan være rester fra aftensmaden. Hvis I f.eks. har spist frikadeller kan hun godt få en frikadelle sammen med et stykke rugbrød, før hun skal sove. Det der er vigtigt er, at dette måltid ikke serveres som dessert eller alternativ til aftensmaden. Det må gerne være et bad imellem aftensmad og godnatmad, så de to ting er adskilt. Et godnatmåltid vil måske hjælpe hende til at sove lidt bedre - I har jo en fornemmelse af, at hun vågner, fordi hun er sulten...

Det er rigtig godt, at du nu er begyndt at lave mere enkel mad til hende. Det kan være en god idé at servere maden adskilt, mange børn i denne alder bryder sig ikke om gryderetter og sammenkogte retter... En tallerken inddelt i rum kan være et hit og du kan lægge forskellige fødevarer i hvert rum. Det er helt okay, hvis hun den ene dag spiser mere pasta og den anden dag mere kød. Du er nødt til at se på hendes indtag over flere dage, for at få en idé om, hvorvidt hun spiser lidt fra alle fødevaregrupper.

Jeg håber, du kan bruge dette lidt videre - fortsat rigtig god appetit!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Stå selv

Mange børn kan slet ikke vente på at komme op i lodret stilling og vil allerede i 5-6 mdr´s alderen gerne trække sig op ved mors eller fars hænder. Når det lykkes er det dejligt med en hoppetur på mors og fars ben.

Vær dog opmærksom på at barnet skal være noget ældre før det er stærkt nok til selv at kunne holde sig oprejst. Først omkring 10 mdr´s alderen rejser de fleste børn sig ved møbler og andre faste steder.

At barnet vil stå, betyder ikke at barnet er parat...

Læs mere i Babylex

Donorhjælp

Hvis man ikke kan blive gravid på almindeligvis, så kan man benytte sig af en donor. Og i Danmark er der to muligheder:

1. Donor med sæd:
Kvinder der ikke har nogen mandling partner eller hvor den mandlige partners sædkvalitet ikke kan anvendes til befrugtning, har mulighed for at blive gravide med en sæddoner.

Sæddonation kan både være anonym og åben. På lægeklinikker vil den normalt være anonym, hvor man kan få åbne donorer på jordemoderklinikker.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Det kan ikke siges for mange gange. Din bog om barnets søvn er helt fantastisk og hver gang jeg læser i den giver den mig ro i stedet for at stresse over at mit barn ikke nødvendigvis sover 16-20 timer i døgnet i en alder af 3 mdr, som man læser mange andre steder.

Hilsen mor til pige på 3 måneder