Brev:
Spiser fint ude, afviser maden hjemme
12. februar 2016
Alder:
2 år
Spiser fint ude, afviser maden hjemme
Hej Helen.
Igen må vi have din kyndige vejledning ifm vores 2-årige datter;
Vores skattebasse spiser fint i dagplejen, men afviser maden hjemme. Hendes dag ser således ud:
Står op ml kl 06-07: Ren ble, og morgenmad (havregryn m rosiner).
Kl. 09-09.30: Bolle og frugt i dagplejen.
Kl. 11.30: Frokost i dagplejen (rugbrød, mælk og vand).
Kl. 15.00: Eftermiddagssnack efter lur (ca. ml. kl. 12-15): bolle og frugt.
Kl. 18.00: Aftensmad. Laks, grovpasta & broccoli, frikadeller, grøntsager og bulgur el. lign.
Kl. 19.30: Pusles & puttes.
Hun spiser fint ude, iflg. dagplejemor men afviser maden hjemme. Det er en kamp at overtale hende til mere end et par små-bidder/- skefulde, og morgenmaden ender som oftest i blot 3-4 små-skeer m havregryn, frokost hjemme i weekenderne med 1-2 småbidder rugbrød og aftensmaden afvises efter kun 1-2 skefulde. Hun tilbydes derfor havregryn eller bolle m smør, hvilket hun som oftest accepterer, og spiser en smule af efter stor overtalelse.
Dette afføder stor frustration hos mor og far, og vi har gennem længere tid haft en dårlig stemning ved middagsbordet pga. kampen med at få noget i hende. Vi har dog nu besluttet at 'lade hende være', og ikke presse på og skændes/diskutere foran hende Ifm måltider.
Konsekvensen er, at hun gerne drikker mere end 250ml. vand om natten, for at drikke sig mæt. Er ofte vågen og vil have sut, bamse, vand og sover meget let... Jeg går ud fra, at det er pga sult. Dog spiser hun ikke nævneværdig morgenmad, til trods for at hun jo må være sulten. Jeg har forsøgt at variere menuen, og tilbyde morgenbrød, franskbrød, grød, muesli, yoghurt etc., men det spiser hun heller ikke.
Det skal nævnes, at hun er ret forkælet af mor og at jeg altid har kræset meget om hendes måltider, variationen af denne, præsentationen, og ikke mindst udvalget har været stort. Jeg har dog lært at 'skrue ned', og bl.a. lave mere enkel mad, samt mindre portioner og færre 'krumspring'.
Tak for dine fine råd!
Med venlig hilsen,
Heidi