Spiser fint ude, afviser maden hjemme

12. februar 2016

Kategori:
Alder:
2 år

Spiser fint ude, afviser maden hjemme

Hej Helen.

Igen må vi have din kyndige vejledning ifm vores 2-årige datter;

Vores skattebasse spiser fint i dagplejen, men afviser maden hjemme. Hendes dag ser således ud:

Står op ml kl 06-07: Ren ble, og morgenmad (havregryn m rosiner).
Kl. 09-09.30: Bolle og frugt i dagplejen.
Kl. 11.30: Frokost i dagplejen (rugbrød, mælk og vand).
Kl. 15.00: Eftermiddagssnack efter lur (ca. ml. kl. 12-15): bolle og frugt.
Kl. 18.00: Aftensmad. Laks, grovpasta & broccoli, frikadeller, grøntsager og bulgur el. lign.
Kl. 19.30: Pusles & puttes.

Hun spiser fint ude, iflg. dagplejemor men afviser maden hjemme. Det er en kamp at overtale hende til mere end et par små-bidder/- skefulde, og morgenmaden ender som oftest i blot 3-4 små-skeer m havregryn, frokost hjemme i weekenderne med 1-2 småbidder rugbrød og aftensmaden afvises efter kun 1-2 skefulde. Hun tilbydes derfor havregryn eller bolle m smør, hvilket hun som oftest accepterer, og spiser en smule af efter stor overtalelse.

Dette afføder ...

Annonce

... stor frustration hos mor og far, og vi har gennem længere tid haft en dårlig stemning ved middagsbordet pga. kampen med at få noget i hende. Vi har dog nu besluttet at 'lade hende være', og ikke presse på og skændes/diskutere foran hende Ifm måltider.

Konsekvensen er, at hun gerne drikker mere end 250ml. vand om natten, for at drikke sig mæt. Er ofte vågen og vil have sut, bamse, vand og sover meget let... Jeg går ud fra, at det er pga sult. Dog spiser hun ikke nævneværdig morgenmad, til trods for at hun jo må være sulten. Jeg har forsøgt at variere menuen, og tilbyde morgenbrød, franskbrød, grød, muesli, yoghurt etc., men det spiser hun heller ikke.

Det skal nævnes, at hun er ret forkælet af mor og at jeg altid har kræset meget om hendes måltider, variationen af denne, præsentationen, og ikke mindst udvalget har været stort. Jeg har dog lært at 'skrue ned', og bl.a. lave mere enkel mad, samt mindre portioner og færre 'krumspring'.

Tak for dine fine råd!

Med venlig hilsen,
Heidi

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

Annonce

Viden om børn:

Zoneterapi

Zoneterapi er en alternativ form for behandling, som bruges i flere situationer.

Nogle oplever, at det virker smertelindrende under fødslen, og andre synes, det hjælper, når deres barn græder meget på grund af mavekneb eller lignende.

Zoneterapeuter findes mange steder. Hvis man ønsker at få zoneterapi under sin fødsel, kan man spørge på fødestedet, om en jordemoder kan tilbyde dette. Hvis man ønsker at bruge zoneterapi til sit barn, så skal man selv finde en...

Læs mere i Babylex

Peanuts og børn

Peanuts (jordnødder) - bør ikke gives til børn under 3 år. Det samme gælder andre hele nødder, kerner fra vindruer, popcorn, hele rå gulerødder og lignende hårde fødevarer.

Børn under 3 år vil ofte have vært ved at tygge og bearbejde hårde fødevarer, og der er derfor en risiko for, at barnet fejlsynker - og det kan være meget farligt. I værste fald kan f.eks. en peanut sætte sig fast ved luftrøret og blokere luftvejene. Især peanuts og kerner fra vindruer har vist sig at udgøre...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Først og fremmest tusind tak for en rigtig god brevkasse, hvor vi som førstegangsforældre har fået svar på rigtig mange spørgsmål, bare ved at sidde og surfe lidt rundt i kategorierne. Dine gode svar har virkelig været en stor hjælp hele vejen igennem.

Bedste hilsner
Malene og Maria på 6 uger