Svar: Belønningssystem

26. januar 2016

Kategori:
Alder:
6 år

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Hej med dig

Tak for dit brev og meget fine spørgsmål :)

Det er nogle gode overvejelser, du har gjort dig, og jeg vil gerne dele lidt tanker med dig :)

Jeg er personligt ikke så glad for belønningssystemer. Jeg kan godt se, at de 2 kr. kan fungere som en "gulerod", der får barnet til at gøre, "som I gerne vil" - men hvad betyder det egentligt? Hvor meget skal barnet gøre? Hvad hvis jeres barn i løbet af dagen har haft det lidt svært, været ekstra træt, nogle har drillet eller andet, og derfor var det svært at få jakken på og komme ud af institutionen - får barnet så ikke de 2 kr.? Hvor glad skal man være? Hvor medgørlig skal man være?

Hvad hvis den ene har "levet op til jeres forventninger", og den anden ikke har? Så får den ene de 2 kr., og den anden skal se til. Så kan man naturligvis godt forsøge at forklare, hvorfor man gør forskel på denne måde, men der vil være en risiko for, at den ene meget hurtigt kan føle sig forkert, få en påvirket selvfølelse, en følelse af, at det ville være bedre, hvis jeg var ligesom min søster/bror, og mine forældre kan bedre lide ham/hende, end de kan lide mig, eller jeg kan ikke leve op til mine forældres krav på samme måde som min søster/bror kan... Det synes jeg er problematisk.

Jeg synes et eller andet sted, at det er vigtigt at tale med børnene om, at man nogle gange skal gøre ting, som vi ikke rigtig gider eller synes er kedelige eller træls. I kan give nogle eksempler på, hvad I er nødt til at gøre i hverdagen, selvom I ikke synes, det er særlig sjovt.

Det er også vigtigt at tale med dem om, at hvis man nogle gange skynder sig at få gjort de kedelige ting, så er der netop tid til det sjove. Og så bruger dette som en gulerod. Det kan f.eks. være "hvis du skynder dig i tøjet, så kan vi nå at læse en bog", så noget af det de rigtig gerne vil faktisk kan opnås ved, at de får det trælse overstået. Fordelen ved dette er faktisk også, at "belønningen" udløses med det samme. De skal ikke vente til om aftenen eller vente i flere timer, før de oplever at de godt kan betale sig at skynde sig med tøjet.. Konsekvensen er der også med det samme "vi når ikke at læse bog i dag, det tog for lang tid med tøjet - øv - lad os se om det kan gå lidt hurtigere næste gang, så vi kan nå det hele".

Jeg tænker også, at mange gange så er det der giver problemer og konflikter også, at I skal sige tingene igen og igen og ofte følger der lange forklaringer med og nogle gange også trusler: "tag lige jakken på", "tag så den jakke på", "skynd dig nu", "vi skal af sted ...

Annonce

... nu", "hvis du ikke tager jakken på, så kører jeg uden dig", "kom så i gang", "hvor mange gange skal jeg sige det til dig", "det er da utroligt med dig" osv. osv.

Jeres børn ved ofte godt, at de skal tage jakke på, men de er optaget af andre ting eller kan ikke lige helt overskue, hvorfor jakken er vigtig - og de lukker efterhånden ørerne for al jeres snak, hvilket I naturligvis kun bliver mere og mere irriterede over. En mulighed er faktisk nogle gange bare at sige et enkelt ord "jakken", så ved de, hvad det betyder.

En anden mulighed er at appellere til deres selvhjulpenhed og lyst til selv at styre slagets gang. Med den alder de har, kan de f.eks. godt begynde at forholde sig lidt til tal. Det kan derfor nogle gange være en idé at lave en aftale om, at de f.eks. skal indfinde sig ved morgenbordet, når klokken viser 07.00 og så skal de selv holde øje med tiden. I begyndelsen skal I naturligvis hjælpe dem lidt på vej, men de kan godt lære det og vil ofte føle sig ekstra seje.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Nogle børn har også glæde af billeder, pictogrammer, som viser dem i hvilken rækkefølge de skal gøre tingene. Det kan være billede af, at de står op, et billede af at de vasker sig, et billede af at tage tøj på, et billede af morgenmad, et billede af tandbørsten osv. Fordelen ved dette er, at I ikke behøver stå og skynde på dem, men de kan selv styre processen og de får en følelse af at de har styr på det, hvilket er en god følelse:)

Hvis I gerne vil lære jeres børn at spare sammen, hvilket er en rigtig god idé :) så tænker jeg, at det vil være godt, hvis de nogle gange kunne tjene lidt penge ved at gøre lidt ekstra. Små ting, hvor de hjælper jer med noget, som de ikke altid behøver at gøre. "Hvis du hjælper mig med at gøre rent, så kan du tjene...", "hvis du hjælper med at vaske bil, så kan du tjene...", "hvis du hjælper med at...". Men det skal i min verden være for nogle "ekstra ting". Jeg synes generelt, at vores børn skal vokse op med en fornemmelse af, at man naturligt hjælper hinanden i en familie - netop fordi man er familie, og jeg bliver altid lidt ked af det, når jeg hører børn blive bedt om noget og de så svarer med "hvad får jeg for det?"...

Nogen bruger også, at børnene har små pligter, at de f.eks. får lommepenge for at gå ud med skraldespanden, for at rydde op på deres værelse, for at lave deres lektier osv. Jeg er heller ikke stor fortaler for lommepenge på denne måde, men jeg ved at det fungerer godt for nogen...

Nå.. det var lidt af mine tanker, håber du kan bruge dette lidt videre :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Nakkefoldsscanning

En nakkefoldsscanning foretages i 11.-13. graviditetsuge, og her kigger man via et ultralydsapparat, som køres rundt på den gravides mave, på barnet inde i livmoderen.

Denne scanning kaldes også 1. trimester-scanning, og man ser efter:
- om der er liv
- om der er mere end ét foster
- hvor langt du er henne - man fastsætter datoen for forventet fødsel.

Hvis du ønsker at vide, om dit barn kan have en kromosomafvigelse som f.eks. Downs Syndrom, så...

Læs mere i Babylex

Ruske

Lige meget hvor meget og hvor længe et barn græder, så må man aldrig begynde at slå eller ruske det. Et spædbarn som ruskes, kan få blødninger i hjernen og det kan medføre hjerneskade eller død.

Søg altid hjælp hos familie, venner, læge eller andre, hvis du oplever at dit barns gråd går dig så meget på, at du kan komme til at slå eller ruske dit barn. Det er vigtigt at søge hjælp! Og det er vigtigt at du taler med en du har tillid til og fortæller åbent og ærligt om, hvordan du...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Der er ingen tvivl om at Helen er en sundhedsplejerske med hjertet på rette sted og det betyder meget for mig i perioder hvor jeg har været usikker på nogle ting.

Camilla Martin