Svar: Belønningssystem
26. januar 2016
Alder:
6 år
Hej med dig
Tak for dit brev og meget fine spørgsmål :)
Det er nogle gode overvejelser, du har gjort dig, og jeg vil gerne dele lidt tanker med dig :)
Jeg er personligt ikke så glad for belønningssystemer. Jeg kan godt se, at de 2 kr. kan fungere som en "gulerod", der får barnet til at gøre, "som I gerne vil" - men hvad betyder det egentligt? Hvor meget skal barnet gøre? Hvad hvis jeres barn i løbet af dagen har haft det lidt svært, været ekstra træt, nogle har drillet eller andet, og derfor var det svært at få jakken på og komme ud af institutionen - får barnet så ikke de 2 kr.? Hvor glad skal man være? Hvor medgørlig skal man være?
Hvad hvis den ene har "levet op til jeres forventninger", og den anden ikke har? Så får den ene de 2 kr., og den anden skal se til. Så kan man naturligvis godt forsøge at forklare, hvorfor man gør forskel på denne måde, men der vil være en risiko for, at den ene meget hurtigt kan føle sig forkert, få en påvirket selvfølelse, en følelse af, at det ville være bedre, hvis jeg var ligesom min søster/bror, og mine forældre kan bedre lide ham/hende, end de kan lide mig, eller jeg kan ikke leve op til mine forældres krav på samme måde som min søster/bror kan... Det synes jeg er problematisk.
Jeg synes et eller andet sted, at det er vigtigt at tale med børnene om, at man nogle gange skal gøre ting, som vi ikke rigtig gider eller synes er kedelige eller træls. I kan give nogle eksempler på, hvad I er nødt til at gøre i hverdagen, selvom I ikke synes, det er særlig sjovt.
Det er også vigtigt at tale med dem om, at hvis man nogle gange skynder sig at få gjort de kedelige ting, så er der netop tid til det sjove. Og så bruger dette som en gulerod. Det kan f.eks. være "hvis du skynder dig i tøjet, så kan vi nå at læse en bog", så noget af det de rigtig gerne vil faktisk kan opnås ved, at de får det trælse overstået. Fordelen ved dette er faktisk også, at "belønningen" udløses med det samme. De skal ikke vente til om aftenen eller vente i flere timer, før de oplever at de godt kan betale sig at skynde sig med tøjet.. Konsekvensen er der også med det samme "vi når ikke at læse bog i dag, det tog for lang tid med tøjet - øv - lad os se om det kan gå lidt hurtigere næste gang, så vi kan nå det hele".
Jeg tænker også, at mange gange så er det der giver problemer og konflikter også, at I skal sige tingene igen og igen og ofte følger der lange forklaringer med og nogle gange også trusler: "tag lige jakken på", "tag så den jakke på", "skynd dig nu", "vi skal af sted nu", "hvis du ikke tager jakken på, så kører jeg uden dig", "kom så i gang", "hvor mange gange skal jeg sige det til dig", "det er da utroligt med dig" osv. osv.
Jeres børn ved ofte godt, at de skal tage jakke på, men de er optaget af andre ting eller kan ikke lige helt overskue, hvorfor jakken er vigtig - og de lukker efterhånden ørerne for al jeres snak, hvilket I naturligvis kun bliver mere og mere irriterede over. En mulighed er faktisk nogle gange bare at sige et enkelt ord "jakken", så ved de, hvad det betyder.
En anden mulighed er at appellere til deres selvhjulpenhed og lyst til selv at styre slagets gang. Med den alder de har, kan de f.eks. godt begynde at forholde sig lidt til tal. Det kan derfor nogle gange være en idé at lave en aftale om, at de f.eks. skal indfinde sig ved morgenbordet, når klokken viser 07.00 og så skal de selv holde øje med tiden. I begyndelsen skal I naturligvis hjælpe dem lidt på vej, men de kan godt lære det og vil ofte føle sig ekstra seje.
Nogle børn har også glæde af billeder, pictogrammer, som viser dem i hvilken rækkefølge de skal gøre tingene. Det kan være billede af, at de står op, et billede af at de vasker sig, et billede af at tage tøj på, et billede af morgenmad, et billede af tandbørsten osv. Fordelen ved dette er, at I ikke behøver stå og skynde på dem, men de kan selv styre processen og de får en følelse af at de har styr på det, hvilket er en god følelse:)
Hvis I gerne vil lære jeres børn at spare sammen, hvilket er en rigtig god idé :) så tænker jeg, at det vil være godt, hvis de nogle gange kunne tjene lidt penge ved at gøre lidt ekstra. Små ting, hvor de hjælper jer med noget, som de ikke altid behøver at gøre. "Hvis du hjælper mig med at gøre rent, så kan du tjene...", "hvis du hjælper med at vaske bil, så kan du tjene...", "hvis du hjælper med at...". Men det skal i min verden være for nogle "ekstra ting". Jeg synes generelt, at vores børn skal vokse op med en fornemmelse af, at man naturligt hjælper hinanden i en familie - netop fordi man er familie, og jeg bliver altid lidt ked af det, når jeg hører børn blive bedt om noget og de så svarer med "hvad får jeg for det?"...
Nogen bruger også, at børnene har små pligter, at de f.eks. får lommepenge for at gå ud med skraldespanden, for at rydde op på deres værelse, for at lave deres lektier osv. Jeg er heller ikke stor fortaler for lommepenge på denne måde, men jeg ved at det fungerer godt for nogen...
Nå.. det var lidt af mine tanker, håber du kan bruge dette lidt videre :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske