Brev:
Belønningssystem
26. januar 2016
Alder:
6 år
Belønningssystem
Hej Helen
Jeg har to børn på 4½ og 6 år.
Jeg overvejer lidt om vi skal indføre et belønningssystem i vores hjem. Jeg synes tit det kan blive meget negativt, når vi fx skal ud af døren om morgenen, når de bliver hentet i SFO og børnehave, når de skal have nattøj på om aftenen osv. hvor det tit ender med, at vi går og hakker på dem, fordi de har svært ved at holde fokus på det de skal og de brokker sig over, det de skal.
Min idé er at hvis de har været gode til ovenstående en dag, kan de få 2 kr. om aftenen, og de kan så spare op til noget lego eller lignende, som de ønsker sig. Jeg er ret sikker på, at det vil virke, men min bekymring er, at det så skal være sådan resten af deres barndom - altså at de kun kan motiveres til noget hvis der er en gulerod i den anden ende :-)
Hvad er dine tanker om sådan et system? Altså tanken er, at hvis vi har noget vi kan motivere med (de 2 kr.), så kan stemningen blive mere positiv omkring de daglige rutiner og bekymringen er at de så lærer at de skal have en belønning for at gøre noget, de synes er lidt træls.
Hilsen