Svar: Gode bordmanerer

5. januar 2016

Kategori:
Alder:
15 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære Cille

Tak for dit brev og tak for dine søde ord om min bog om børn og opdragelse - dejligt at høre, at du kan bruge nogle af mine tanker i den:)

Ja - I kan allerede nu godt hjælpe jeres dreng til at lære gode manerer og bordskik - og I er allerede rigtig godt i gang. Netop det, at I har helt faste rutiner omkring måltiderne er vigtigt. Han får smøget sine ærmer op, han spiser med bestik, han bliver tørret om munden og får vasket sine hænder osv. Han ved, at det er sådan det foregår, når man skal spise. I har også lært ham, at man ikke går rundt med mad i hånden, men at maden indtages ved bordet, han sidder i sin høje stol og I spiser sammen.

Det er så fint så fint - og når han bliver omkring 18 måneder, vil han selv kunne kravle op i sin høje stol. Jeg ved naturligvis ikke, hvilken type højstol I har, men på de fleste stole kan man fjerne bøjlen og lade barnet selv klatre op - og det vil igen være med til at støtte op om det I gerne vil lære ham. Når han beder om mad, så kan I f.eks. sige "du må gerne få mad,sæt du dig hen til bordet" eller lignende. Og det at han selv kan kravle op og sætte sig parat, giver ham naturligt en god selvfølelse, samtidig med at han får lyst til at spise og forbinder det at spise og sidde ved bordet, som noget dejligt og rart. Det er noget, I prioriterer:)

Det er derfor også super fint, at du ikke irettesætter og skælder ud, men forsøger at have fokus på det, som du gerne vil have ham til "ind i munden skat, ind i munden", så fokus netop er på det at spise. Han har en naturligt lyst til at undersøge, han er rigtig godt i gang med at finde ud af, hvordan verden fungerer og han bruger sine sanser. Det er naturligt spændende for ham at undersøge, hvordan maden ser ud, når den er tygget - derfor putter han den i munden og tager den ud igen. Det er spændende at finde ud af, hvordan den føles, når han klemmer den i hånden eller hvordan det lyder, når skeen smaskes ned i grøden... Ligesom det naturligvis er spændende at undersøge, hvad det han gør, gør ved dig. Hvilken reaktion får han fra mor, far og andre...

Han ...

Annonce

... afprøver hypoteser "hvis jeg smasker skeen ned i grøden, siger mor nej?" - ja det gør hun. Jeg prøver lige igen - og det samme sker... Ny hypotese "hvis jeg gør det igen, siger far så også nej?"... Alt sammen for at lære og finde ud af, hvad det jeg gør, gør ved andre. Finde ud af, hvordan verden hænger sammen. Jo mere roligt du kan tage det, jo større sandsynlighed er der for, at han undersøge nye ting og ikke bliver ved med at smaske skeen i grøden..:)

Det er vigtigt at anerkende hans lyst til at undersøge og udforske. Og det er rigtig vigtigt, at du er opmærksom på, at han bruger sine sanser - det skal du hjælpe ham med uden for middagsbordet. Hvis han fascineres af vand, mælk i koppen, gerne putter maden op i glasset, vælter glasset osv. så vandet løber ud over bordet, så er det en rigtig god idé at lade ham lege med vand. Han skal have små skåle, kaner, bøtter som han kan lege med i sit badekar.

Hvis han fascineres af lyd, gerne vil sidde og banke skeen ned i bordet, vælter sin tallerken, smider tallerkenen på gulvet osv. med et ordentligt brag, så skal I anerkende hans lyst til at lave lyd. Giv ham et hammerbræt, som han kan slå på, en xylofon, en tromme - så han får stimuleret lysten til at lave lyd - men uden for middagsbordet.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Hvis han fascineres af at sidde med maden i hænderne, smatter den ud mellem fingrene, synes det er spændende at tygge på maden og tage den ud af munden for at studere den. Hvis han kører fedtede fingre rundt i håret, på tøjet osv. så skal I her anerkende hans lyst til at mærke og føle mad. I skal give ham mad i hånden som han selv kan spise - men I skal igen uden formiddagsbordet stimulere hans følesans og lyst til at smatte - lad ham være med til at bage bolle og give ham gerne bolledej i hånden, som han kan sidde med...

Jo mere du kan anerkende hans lyst til at lege, mærke, føle, fornemme, udenfor middagsbordet - jo større sandsynlighed er der for, at han vil kunne koncentrere sig om at spise, når han sidder ved middagsbordet.

Håber du kan bruge disse tanker lidt videre:)

Rigtig meget held og lykke fortsat!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Seng

Mange babyer har ikke brug for tremmeseng i begyndelsen, da sengen vil være for stor og dermed for utryg for barnet. I begyndelsen kan man derfor stille liften i tremmesengen, hvis man ønsker at barnet skal sove i sengen der.

Et barn vil ofte kunne bruge tremmesengen til det er ca 2.5-3 år gammelt og det er vigtigt at vælge en god seng. Her er lidt overvejelser og gode råd:

- Vælg en seng, som måler ca 110 cm x 55 cm. Den størrelse passer til de fleste børn indtil...

Læs mere i Babylex

Indeklima

Et godt indeklima er vigtigt for vores helbred og for blandt andet at mindske risikoen for husstøvmideallergi. Miljøstyrelsen har følgende 5 råd til bedre indeklimavaner:

1. Luk luften ind. Sørg for gennemtræk 2x5 minutter hver dag. Luften indenfor kan være mere forurenet end luften udenfor, og der skal gennemtræk til, for at luften bliver skiftet ud. Vinduer på klem giver ikke samme effekt.

2. Gør hyppigt rent. Fjern støv en gang om ugen f.eks. ved støvsugning og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Når man læser din brevkasse får man indtryk af at mødre har lettere ved at betro sig til dig via brevkassen, samt at du ligesom kan noget i forhold til at "ramme" plet i forhold til, hvad det er folk har behov for.

For mit vedkommende har dine svar kunne give mig noget andet og mere værdifuldt i forhold til min rolle som mor som mine egne sundhedsplejersker (jeg har haft en 4 - 5 stykker) ikke har kunne give mig.

Tak fra en taknemmelig mor