Gode bordmanerer

5. januar 2016

Kategori:
Alder:
15 mdr.

Gode bordmanerer

Kære Helen,

Jeg har læst din bog om "Børn og opdragelse" og vil først og fremmest sige tak for de mange hjælpsomme råd og fif.

Jeg har to konkrete spørgsmål til din holdning til bordmanerer (som du også berører kort i bogen):

Fra vi startede med skemad, har vores søn været vant til at sidde i sin højstol ved bordet og være med, når vi andre spiser. Han er vant til at få smøget sine ærmer op inden måltidet, og han forsøger efter bedste evne at spise med bestik (gaffel og ske). Slutteligt får han tørret sin mund og vasket sine hænder. Han ved desuden, at alle måltider foregår ved bordet (han løber aldrig rundt med maden).

Det skal siges, at han til tider leger med sin mad - fx ...

Annonce

... er han særligt glad for at tromme hårdt med sin ske ned i maden, så det sprøjter til alle sider. Han moser også gerne et stykke avocado eller lignende i sin hånd. Jeg tænker, at han er ved at opdage verden med andre sanser end sin mund, så jeg har indtil videre blot sagt "Ind i munden, min skat - ind i munden" og puttet maden i hans mund eller tilbage på hans tallerken. Bør jeg agere anderledes i en sådan situation?

- Hvad kan man forvente af en dreng på 15 måneder hvad angår bordmanerer?

- Kan vi som forældre allerede nu understøtte, at han lærer gode manerer og bordskik?

Jeg er spændt på at høre, hvad du tænker om emnet bordskik og gode manerer, Helen.

Bedste hilsner,

Cille

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

Annonce

Viden om børn:

Forkælelse - forkælede børn

Små børn kan kun fortælle dig, at de har brug for din hjælp ved at græde. Et lille barn kan ikke på anden måde give udtryk for, at det har behov for at blive taget op, blive skiftet, få mad, blive pludret med, krammet osv.

Derfor skal du altid reagere, når det lille barn græder. Det er en skrøne, at børn udvikler deres lunger, ved at få lov til at græde. Og det er heller ikke korrekt, at man forkæler et barn ved at reagere på dets gråd, tværtimod.

Små børn kan ikke...

Læs mere i Babylex

Arp

Arp er betegnelsen for nogle gulbrune skæl, som mange børn får i hovedbunden, på panden eller i øjenbrynene. Det er døde hudceller som bliver afstødt. Det smitter ikke og det har intet med hygiejne at gøre.

Arp i hovedbunden kan fjernes ved hjælp af en lusekam. Du kan med fordel massere lidt uparfumeret babyolie ind i barnets hovedbund. En let massage stimulerer blodcirkulationen i hovedbunden, hvilket er godt både for forebyggelse og helbredelse af arp.

Evt. arp...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tusind tak for alle dine råd og gode svar. Det er altid en utroligt stor hjælp at skrive til dig :-)

Tusind tak fra Camilla - mor til to.