Brev:
Gode bordmanerer
5. januar 2016
Alder:
15 mdr.
Gode bordmanerer
Kære Helen,
Jeg har læst din bog om "Børn og opdragelse" og vil først og fremmest sige tak for de mange hjælpsomme råd og fif.
Jeg har to konkrete spørgsmål til din holdning til bordmanerer (som du også berører kort i bogen):
Fra vi startede med skemad, har vores søn været vant til at sidde i sin højstol ved bordet og være med, når vi andre spiser. Han er vant til at få smøget sine ærmer op inden måltidet, og han forsøger efter bedste evne at spise med bestik (gaffel og ske). Slutteligt får han tørret sin mund og vasket sine hænder. Han ved desuden, at alle måltider foregår ved bordet (han løber aldrig rundt med maden).
Det skal siges, at han til tider leger med sin mad - fx er han særligt glad for at tromme hårdt med sin ske ned i maden, så det sprøjter til alle sider. Han moser også gerne et stykke avocado eller lignende i sin hånd. Jeg tænker, at han er ved at opdage verden med andre sanser end sin mund, så jeg har indtil videre blot sagt "Ind i munden, min skat - ind i munden" og puttet maden i hans mund eller tilbage på hans tallerken. Bør jeg agere anderledes i en sådan situation?
- Hvad kan man forvente af en dreng på 15 måneder hvad angår bordmanerer?
- Kan vi som forældre allerede nu understøtte, at han lærer gode manerer og bordskik?
Jeg er spændt på at høre, hvad du tænker om emnet bordskik og gode manerer, Helen.
Bedste hilsner,
Cille