Svar: Storebror er begyndt at lyve og spiser ikke i skolen
17. december 2015
Alder:
6 år
Kære mor til tre
Tak for dit brev og fine beskrivelse af jeres storebror:)
Jeg kan godt forstå, at du bliver ked af det, når du oplever, at jeres dreng lyver - at han smider sin mad ud og på den måde "lader som om", at han har spist den. Jeg tror dog ikke, at han selv opfatter det som løgn... Når man er barn, og når man er 6 år gammel, så går man faktisk meget op i retfærdighed og meget op i at gøre det rigtige.
Når jeres dreng har valgt at smide maden ud, så er det derfor ikke fordi han bevidst har ville lyve for jer. Jeg tror det handler om, at han har ville gøre det rigtige - gøre jer glade - fordi I jo så ville opleve, at madkassen var tom. Og han ved, at det betyder meget for jer, at han har spist sin mad, og at madkassen tjekkes, når han kommer hjem.
Han er så blevet opmærksom på - hen af vejen - at det måske ikke var så smart. Jeres spørgsmål til maden, om den smagte godt osv. har gjort det svært for ham. Han har ikke kunne svare - og det er først her, at det nok er gået op for ham, at det han har gjort ikke var rigtigt. Jeg tror ikke, at han bevidst har ville snyde jer eller har udnyttet situationen - jeg tror simpelthen ikke, at han har tænkt så langt - men det er gået op for ham, at det ikke var helt godt, og da I så sætter jer ned, spørger ind til det, så kommer det frem, at han smider maden ud.
Det er simpelthen så fint, at han åbner op, og at I har så tæt og anerkendende et forhold, at han godt tør fortælle jer, hvordan det hænger sammen - at han ved, at han ikke får skæld ud og fornemmer, at I jo vil ham det bedste. Det er så dejligt at læse!:) Jeg synes, at I har håndteret det super godt, og det er meget meget fint, at du taler med ham om vigtigheden af at spise sin mad, at hans krop har brug for maden osv. Det er super, at I har aftalt, at han kan få penge til kantinen en gang om måneden. Det er også rigtig godt, at I er opmærksomme på håndmader, som kan spises "i farten":)
Jeg vil også anbefale dig, at du taler med lærerne om, hvor meget tid der sættes af til at spise, og at maden er noget, der skal prioriteres. Det er vigtigt, at lærerne giver madpakkerne og tiden til at spise opmærksomhed. Du kan også tale med lærerne om muligheden for at lave lidt "tema undervisning" med børnene om mad, det at spise sundt, hvordan kroppen får energi, hvad det er godt at spise, hvor mange måltider man skal spise osv. Det vil være helt naturligt at have dette emne på dagsordnen - måske kan skolesundhedsplejersken inddrages...
Og så er der det med at tage penge eller snuppe pebernødder, før aftensmaden.. Det er meget uskyldigt, og jeg tænker, at det også hænger sammen med hans alder. Han er i gang med at udvikle samvittighed - han er ved at lære, hvad der er rigtigt, og hvad der er forkert. Det ved han ikke endnu, og han er nødt til at afprøve forskellige ting, for at finde ud af det. Og hvem af os kan se os fri for at snuppe en pebernød, hvis muligheden er der? Og penge, har han ikke rigtigt noget forhold til... og pengene i hans sparegris er jo hans og han ved, at man kan købe ting i kantinen med dem... Helt uskyldigt og naturligt i gang med at lære etik og moral, hvad gør man, og hvad gør man ikke eller hvordan gør man... Det er en læringsproces og I håndterer det så fint, synes jeg:)
Så prøv om du kan undgå at se ham som "drengen der er begyndt at lyve" og i stedet se ham som "drengen, der er i gang med at lære om etik og moral og i gang med at udvikle samvittighed". Prøv på den måde at se det som noget positivt og hjælp ham til at lære det, som du så fint er i gang med :)
Rigtig meget held og lykke fortsat!
Og rigtig god jul!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske