Storebror er begyndt at lyve og spiser ikke i skolen

17. december 2015

Kategori:
Alder:
6 år

Storebror er begyndt at lyve og spiser ikke i skolen

Hej igen!

Vores overskønne dejlige store dreng, som startede i skole i efteråret, er en meget god og harmonisk dreng. Han elsker at gå i skole, og generelt har det ikke været nogen problemer med ham, kun den naturlige reaktion på at blive storebror og på at begynde i skole og pludselig få mere ansvar.

Men vi har opdaget at han er begyndt at lyve om nogen ting, hvor han ellers altid har sagt ting til os som de er. Også selvom han har gjort noget han ikke må, har han alligevel fortalt det, og vi har rost ham for at være sød og fortælle os det, og ikke gjort noget stort nummer ud af det.

Her for nylig har vi haft problemer med at få ham til at spise nok i skole. Han har travlt med at skulle ud og lege, og ofte gik han hele dagen uden at få noget mad (kun morgenmad)! han er i forvejen aktiv med at lave madpakken sammen med os og er med til at bestemme hvad der skal i. Jeg har også snakket med ham om, at kroppen har brug for mad, for at han skal have energi til at kunne lege og lære, vokse og holde sig rask.

Vi aftalte med ham, at han fra nu får noget mad som er nemt at have med i hånden, så hvis han ikke når at spise op, kan han tage en klapsammen rugbrød med ud og lege. Samtidig forsøgte vi os også med at sige, at hvis han spiste sin madpakke i en uge, måtte han få penge med til kantinen en dag. Lige pludselig kom madkassen i retur fuldstændig tom. Og der plejer jo at være noget madpapir, enden på en gulerod og nogen krummer i det mindste... vi begyndte at mistænke at han smider maden ud, men har ikke sagt noget til ham. Bare spurgt om maden smagte godt, og om han godt nok var så sulten han kunne spise det hele, om han vil have det samme med i morgen, og om det var nok ...

Annonce

... mad osv.

Men så, efter to uger, tog vi en snak om at det var lidt underligt at madkassen var helt tom, og at vi havde tænkt på om han smed noget mad ud. Vi sagde også at det var helt okay at fortælle det, at vi ikke blev sure, men at det er vigtigt for os at vide om han får den mad han skal have så han har det godt i sin krop, og om han kan lide den madpakke han får med. Så fortæller han, lidt slukøret, at han godt nok smider maden ud. Vi roste ham for at fortælle os det, og aftale at han må få penge med til kantinen en fast dag om måneden, og at det ikke er afhængig af om han spiser op. Men hvor er jeg dog ked af at han har løjet for os, og ikke mindst over at drengen ikke spiser noget! (det har jeg ikke sagt til ham).

Han er påfallende træt og gnaven når han kommer hjem fra skole, og orker ikke rigtig at lege eller lave fritidsaktiviteter. Jeg tænker det er helt okay at han er træt og har brug for ro når han kommer hjem, men det skal ikke være fordi hans blodsukker er lavt og han ikke har spist hele dagen...

Når han ellers på det sidste har løjet, er det om småting. fx at han har taget nogen pebernødder selvom han ikke må før aftensmad, eller været i sin sparegris for at tage en 10 kr med i skole og bruge i kantinen. Små ting som vi ikke har skældt ud for, bare smilet af fordi vi betragter det som uskyldig, og siger også til ham at det er okay han tager 10 kr, men det er bedre han spørger os, end at han taer af sine sparepenge. Og at jeg godt har set han har taget pebernødder, og vil gerne have han lover ikke at tage flere inden aftensmaden, fordi så orker han ikke noget "rigtig" mad.

Har du nogen forslag til hvordan vi håndterer dette?

Kærlig hilsen
Mor til tre:o)

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

8. januar 2024 | Opdragelse | 6 år, 8 mdr.

Dårlig opførsel og drillerier

Hej Helen. Tak for dine tidligere gode svar til storebror der i dag er 15...

11. september 2023 | Renlighed | 5 år, 3 mdr.

Toiletproblemer

Hej, Jeg har tidligere skrevet omkring vores datters "lave stort" problem på...

18. juli 2023 | Opdragelse | 5 år, 10 mdr.

SFO/skolestart - ked af at være væk fra mor

Kære Helen Jeg er i syv sind og har brug for et godt råd og gerne nogle...

Annonce

Viden om børn:

Tisser i sengen

Over 13 % af danske børn har problemer med at tisse i sengen. Det svarer til, at tre elever i en almindelig folkeskoleklasse oplever en forstyrret nattesøvn med vådt nattøj og sengetøj.

Man ved at de fleste sengevædere er drenge og at tilstanden ofte er arvelig. Sengevædning er primært fysiologisk betinget og skyldes enten manglende produktion af det hormon, der styrer urinproduktionen eller for lille blære i forhold til barnets alder.

Langt de fleste børn vokser...

Læs mere i Babylex

Fladt baghoved

Da små børns kranieknogler er bløde og ikke helt sammenvoksede, kan de tage facon efter, hvordan barnet lejres. Det kan give barnet en flad eller skæv hovedfacon, - dette kaldes lejringsbetinget skævhed af kraniet.

Sundhedsstyrelsen anbefaler, at børn altid lejres på ryggen, når de skal sove, fordi dette mindsker risikoen for vuggedød. Du skal være opmærksom på, at barnet ikke ligger med hovedet til den samme side, hver gang det sover, da dette kan medføre, at barnet får en skæv...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine tidligere svar, det er så dejligt at skrive til dig, du giver altid sådan nogle gode varme råd.

Det er dejligt at kunne skrive til dig, når man er bekymret.

Hilsen
Guldklumpens mor