Svar: Morsyge - 2 år, 4 mdr.

26. november 2015

Kategori:
Alder:
2 år, 4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære skattepigens mor

Tak for dit brev :)

Jeg tror du har helt ret i, at der er rigtig meget vane i putningen og da mor har stået for putningen af jeres datter de fleste gange, så er det naturligvis mor hun søger.

Derudover spiller alder og udvikling naturligt også ind - hun er rigtig godt i gang med at finde ud af, hvordan hun påvirker verden og det er naturligt spændende at se, hvordan far f.eks. reagerer, hvis hun afviser ham - ikke fordi hun vil gøre far ondt, men fordi hun naturligt er i gang med at finde ud af, hvordan verden fungerer og hænger sammen.

Hun er rigtig fint knyttet til sin far og bruger naturligt far, når mor ikke er hjemme - det er super godt. Jeg vil anbefale, at far forsøger at tage mere og mere over med alt det, som leder op til putning. At far f.eks. giver hende aftenbadet, giver hende godnatgrøden, læser hendes godnathistorie osv. Jo mere far gør alt det, som leder op til putning, jo mere vil hun naturligt også acceptere, at far putter (især når mor ikke er hjemme).

Men det vil være naturligt, at mor også siger godnat og kommer ind og putter. Det er vigtigt, at sige godnat til jer begge. Det vil være rigtig fint, at far læser bøgerne ved sengen, der hvor hun skal sove (og ikke i stuen), så far er der, hvor det foregår. Når hun kalder på mor, så kan far sige "jeg læser bogen, så kommer mor og siger godnat" eller lignende. Hvis hun kalder meget på dig, så kan du naturligvis gå derind og f.eks. sige "jeg er lige her - far læser for dig, så kommer jeg igen" eller lignende. Så I begge bakker op om at far sagtens kan læse bøger og sige godnat, men så I også lytter til, at hun naturligt gerne vil have, at mor kommer ind og siger godnat.

Når far gennem længere tid har gjort ...

Annonce

... en masse omkring putning, så kan I naturligvis igen begynde at skiftes mere til det og hjælpe hinanden. Men lige nu vil det være rigtig godt, hvis far gør alt det, som leder op til puting og mor så stadig kommer ind og siger godnat.

Det er også vigtigt, at I forældre i hverdagen viser at I er glade for hinanden. Jeres datter må meget gerne se, at I krammer, kysser, knuser, holder i hånden, når I går tur osv. Hun skal have en fornemmelse af, at I to har noget sammen og at hun ikke kan spille jer ud mod hinanden og det vil være rigtig godt, hvis I generelt i hverdagen bakker op om, at far sagtens kan hjælpe. Det gælder uanset om det er maden, tøjet eller andet som hun synes mor skal hjælpe med. Nogle gange er det fint, at mor hjælper, men andre gange vil det være rigtig godt at far gør det - mor bakker op "nu hjælper far dig" og far lytter "jeg ved godt, du gerne vil have mor, men nu hjælper jeg dig. Jeg skynder mig, så kan du komme hen til mor bagefter".

Det vil også være rigtig godt, hvis far og datter gør ting sammen uden mor. Det kan være, at de to vil gå til noget sammen, svømning eller andet. Det kan også være, at far tager lillepigen med op at handle og mor bliver derhjemme eller at de to tager en tur i skoven for at samle kogler og mor bliver derhjemme. Netop fordi det er med til at styrke båndet mellem dem og give jeres datter følelsen af at far sagtens kan - og fordi hun jo allerede er rigtig fint knyttet til sin far og naturligt kan bruge ham, når mor ikke er der - og det er også rart for far at mærke.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Og husk - man må gerne være glad for sin mor:)

Læs også meget gerne min bog "Helens bog om børn og opdragelse".

Håber I kan bruge disse tanker lidt videre, fortsat held og lykke med hende:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Svangerskabsforgiftning

Svangerskabsforgiftning kaldes også for Preeklampsi og eklampsi. Man ved ikke præcist, hvorfor svangerskabsforgiftning opstår.

Sygdommen medfører at væskemængden i kroppen forøges, at der udskilles protein med urinen og at blodtrykket stiger. Det kan være lette symptomer, som opdages ved en rutinekontrol hos egen læge eller ved jordemoder, men der kan også være svære tilfælde, hvor kvinden oplever hovedpine, flimren for øjnene, overfølsomhed for lys, kvalme, opkastninger og...

Læs mere i Babylex

Salg af modermælk

Især for tidligt fødte børn har stor glæde af at få modermælk og derfor køber flere børneafdelinger modermælk til disse børn.

Hvis du producerer meget mælk vil det derfor være en rigtig god idé at sælge noget at din mælk.

Da mælken især i de første 2 mdr er meget næringsholdig, er det især denne mælk, som man er interesseret i. Det er også vigtigt at mor ikke er ryger og ikke tager medicin.

Du kan henvende dig til Kvindemælkscentralen på Hvidovre...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Tusind tak for en super god side, med masser af gode og virkeligt kompetente svar, som jeg har brugt flittigt

Josefines mor