Svar: Morsyge - 2 år, 4 mdr.
26. november 2015
Alder:
2 år, 4 mdr.
Kære skattepigens mor
Tak for dit brev :)
Jeg tror du har helt ret i, at der er rigtig meget vane i putningen og da mor har stået for putningen af jeres datter de fleste gange, så er det naturligvis mor hun søger.
Derudover spiller alder og udvikling naturligt også ind - hun er rigtig godt i gang med at finde ud af, hvordan hun påvirker verden og det er naturligt spændende at se, hvordan far f.eks. reagerer, hvis hun afviser ham - ikke fordi hun vil gøre far ondt, men fordi hun naturligt er i gang med at finde ud af, hvordan verden fungerer og hænger sammen.
Hun er rigtig fint knyttet til sin far og bruger naturligt far, når mor ikke er hjemme - det er super godt. Jeg vil anbefale, at far forsøger at tage mere og mere over med alt det, som leder op til putning. At far f.eks. giver hende aftenbadet, giver hende godnatgrøden, læser hendes godnathistorie osv. Jo mere far gør alt det, som leder op til putning, jo mere vil hun naturligt også acceptere, at far putter (især når mor ikke er hjemme).
Men det vil være naturligt, at mor også siger godnat og kommer ind og putter. Det er vigtigt, at sige godnat til jer begge. Det vil være rigtig fint, at far læser bøgerne ved sengen, der hvor hun skal sove (og ikke i stuen), så far er der, hvor det foregår. Når hun kalder på mor, så kan far sige "jeg læser bogen, så kommer mor og siger godnat" eller lignende. Hvis hun kalder meget på dig, så kan du naturligvis gå derind og f.eks. sige "jeg er lige her - far læser for dig, så kommer jeg igen" eller lignende. Så I begge bakker op om at far sagtens kan læse bøger og sige godnat, men så I også lytter til, at hun naturligt gerne vil have, at mor kommer ind og siger godnat.
Når far gennem længere tid har gjort en masse omkring putning, så kan I naturligvis igen begynde at skiftes mere til det og hjælpe hinanden. Men lige nu vil det være rigtig godt, hvis far gør alt det, som leder op til puting og mor så stadig kommer ind og siger godnat.
Det er også vigtigt, at I forældre i hverdagen viser at I er glade for hinanden. Jeres datter må meget gerne se, at I krammer, kysser, knuser, holder i hånden, når I går tur osv. Hun skal have en fornemmelse af, at I to har noget sammen og at hun ikke kan spille jer ud mod hinanden og det vil være rigtig godt, hvis I generelt i hverdagen bakker op om, at far sagtens kan hjælpe. Det gælder uanset om det er maden, tøjet eller andet som hun synes mor skal hjælpe med. Nogle gange er det fint, at mor hjælper, men andre gange vil det være rigtig godt at far gør det - mor bakker op "nu hjælper far dig" og far lytter "jeg ved godt, du gerne vil have mor, men nu hjælper jeg dig. Jeg skynder mig, så kan du komme hen til mor bagefter".
Det vil også være rigtig godt, hvis far og datter gør ting sammen uden mor. Det kan være, at de to vil gå til noget sammen, svømning eller andet. Det kan også være, at far tager lillepigen med op at handle og mor bliver derhjemme eller at de to tager en tur i skoven for at samle kogler og mor bliver derhjemme. Netop fordi det er med til at styrke båndet mellem dem og give jeres datter følelsen af at far sagtens kan - og fordi hun jo allerede er rigtig fint knyttet til sin far og naturligt kan bruge ham, når mor ikke er der - og det er også rart for far at mærke.
Og husk - man må gerne være glad for sin mor:)
Læs også meget gerne min bog "Helens bog om børn og opdragelse".
Håber I kan bruge disse tanker lidt videre, fortsat held og lykke med hende:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske