Svar: Bordmanerer - 9 måneder
24. november 2015
Alder:
9 mdr.
Kære Katrine
Tak for dit brev :)
Det er rigtig godt, at du lader din dreng spise selv og til en vis grad også lader ham undersøge maden. Han vil naturligt have brug for at undersøge flere ting - hvordan maden føles i hænderne, hvordan den kan smattes ud mellem fingrene, hvad der sker med den, når han skubber den ud over bordkanten, hvordan den smager, hvordan den ser ud, når den har været i munden og er blevet tygget osv. osv. Og han vil naturligt også undersøge, hvordan du reagerer, hvad du siger til alt det han gør, hvordan han med sine handlinger kan få en bestemt reaktion fra dig.
Det er vigtigt, at du ikke skælder ham ud eller irettesætter ham for hårdt. Det er derimod rigtig godt, hvis du kan hjælpe ham med at holde fokus på det at spise, altså det du gerne vil have ham til, fremfor på det, som du synes han gør forkert. Det betyder, at du f.eks. kan sige "mmm mam mam, smager godt", "dejlig mad.. mmm", "ind i munden skat, ind i munden", "vil du smage min mad, se skat?" osv.
Det vil også være rigtig godt, at du nu introducerer en gaffel. I begyndelse skal du hjælpe ham med at komme maden på gaflen og føre den til munden, stille og roligt vil han selv tage gaflen og vil sandsynligvis i begyndelsen pille maden af gaflen og med fingrene spise maden. Men stille og roligt vil han kunne finde ud af teknikken. Det kan være en god idé, at du her gang i to gafler samtidig, så I hele tiden bytter og du hjælper og guider og han kan spejle sig i dig og i det du gør.
Det vil også være rigtig godt, at du er opmærksom på vigtigheden af faste spisetider. Jo mere faste spisetider I har, jo mere vil hans indre ur føle sig parat til at spise, føle sult, når maden serveres - og dermed større sandsynlighed for at maden kommer i munden og ikke på bordet eller gulvet:)
Hvis han nogle gange begynder at lege med maden, så kan det også være tegn på, at han ikke længere er så sulten og at måltidet har varet lidt for længe. Det er rigtig godt, hvis du stadig kan supplere hans brødhapsere og anden mad i stykker med mos, så han bliver mæt nok før han bliver for træt. Det kræver mange ressourcer at spise selv og han kan godt miste fokus og lege med maden fordi han simpelthen íkke længere kan koncentrere sig.. men han kan stadig godt have brug for lidt mere mad og derfor er det godt, hvis du kan hjælpe ham og stadig supplere med skemad:)
Det gør ikke noget, hvis han nogle gange piller pålægget af brødet eller spiser frikadellen før han spiser pasta - det vigtigste er at han spiser og nyder det at spise:)
Jeg håber, du kan bruge disse tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat:)
Og rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske