Svar: Bordmanerer - 9 måneder

24. november 2015

Kategori:
Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære Katrine

Tak for dit brev :)

Det er rigtig godt, at du lader din dreng spise selv og til en vis grad også lader ham undersøge maden. Han vil naturligt have brug for at undersøge flere ting - hvordan maden føles i hænderne, hvordan den kan smattes ud mellem fingrene, hvad der sker med den, når han skubber den ud over bordkanten, hvordan den smager, hvordan den ser ud, når den har været i munden og er blevet tygget osv. osv. Og han vil naturligt også undersøge, hvordan du reagerer, hvad du siger til alt det han gør, hvordan han med sine handlinger kan få en bestemt reaktion fra dig.

Det er vigtigt, at du ikke skælder ham ud eller irettesætter ham for hårdt. Det er derimod rigtig godt, hvis du kan hjælpe ham med at holde fokus på det at spise, altså det du gerne vil have ham til, fremfor på det, som du synes han gør forkert. Det betyder, at du f.eks. kan sige "mmm mam mam, smager godt", "dejlig mad.. mmm", "ind i munden skat, ind i munden", "vil du smage min mad, se skat?" osv.

Det vil også være rigtig godt, at du nu introducerer en gaffel. I begyndelse skal du hjælpe ham med at komme maden på gaflen og føre den til munden, stille og roligt vil han selv tage gaflen og vil sandsynligvis i begyndelsen pille maden af gaflen og med fingrene spise maden. Men stille og roligt vil han kunne finde ...

Annonce

... ud af teknikken. Det kan være en god idé, at du her gang i to gafler samtidig, så I hele tiden bytter og du hjælper og guider og han kan spejle sig i dig og i det du gør.

Det vil også være rigtig godt, at du er opmærksom på vigtigheden af faste spisetider. Jo mere faste spisetider I har, jo mere vil hans indre ur føle sig parat til at spise, føle sult, når maden serveres - og dermed større sandsynlighed for at maden kommer i munden og ikke på bordet eller gulvet:)

Hvis han nogle gange begynder at lege med maden, så kan det også være tegn på, at han ikke længere er så sulten og at måltidet har varet lidt for længe. Det er rigtig godt, hvis du stadig kan supplere hans brødhapsere og anden mad i stykker med mos, så han bliver mæt nok før han bliver for træt. Det kræver mange ressourcer at spise selv og han kan godt miste fokus og lege med maden fordi han simpelthen íkke længere kan koncentrere sig.. men han kan stadig godt have brug for lidt mere mad og derfor er det godt, hvis du kan hjælpe ham og stadig supplere med skemad:)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det gør ikke noget, hvis han nogle gange piller pålægget af brødet eller spiser frikadellen før han spiser pasta - det vigtigste er at han spiser og nyder det at spise:)

Jeg håber, du kan bruge disse tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat:)

Og rigtig god weekend!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Rhesus-uforlignelighed

Vi har hver især en blodtype, som kan hedde A, B, AB eller 0 og derudover er vi delt op i Rhesus positive og Rhesus negative. De fleste mennesker er Rhesus positive, ca 15 % er Rhesus negative.

Hvis en Rhesus negativ kvinde bliver gravid og den kommende far er Rhesus positiv, så kan barnet, som kvinden venter være Rhesuspositiv efter sin far.

Imens barnet ligger i maven, så har det sit eget separate kredsløb, men der kan dog ske en lille udveksling af blod imellem...

Læs mere i Babylex

Udslæt - hos børn

Børn kan få mange forskellige slags knopper og udslæt. Det kan være svært at afgøre, om det bare er noget forbipasserende, og hvis du er i tvivl, så kontakt altid lægen. De mest almindelige former for udslæt hos babyer er:

- Ble-eksem: Voldsom rød numse, knopper, og det kan være smertefuldt. Det kan skyldes at barnet ikke tåler det materiale, som engangsbleen er lavet af, og det kan derfor være en fordel at prøve et andet blemærke. Det kan også skyldes, at barnets hud reagerer på...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for en god brevkasse. Vi er i den kedelige situation, at vi ikke har haft glæde og gavn af vores egen sundhedsplejerske. Vi har fundet dine svar meget relevante.

Tak fra os.