Brev:
Over 3,5 år - at smide bleen
24. november 2015
Alder:
3 år, 7 mdr.
Over 3,5 år - at smide bleen
Kære Helen.
Jeg har lige endnu et spørgsmål til dig. Denne gang om vores store dreng, som er 3 år og 7 måneder nu.
Han har altid været en meget forsigtig dreng, og han kan være meget tilbageholdende med nye ting, ligesom han aldrig har været en ka’-selv-vil-selv-dreng, men derimod en udpræget jeg-kan-ikke-du-skal-hjælpe-mig-dreng. Nogle gange knuser det næsten mit hjerte at høre ham tale om det han ikke kan, for jeg kan være bange for, at han simpelthen er bange for at lave fejl. Og sådan skal det jo ikke være. Jeg synes ellers vi bakker ham godt op og taler om at man jo netop skal øve sig for at lære noget, og at vi heller ikke kan alting og så øver vi os. Vi roser ham for at prøve osv.
Ofte ved jeg godt at det også handler om nærhed, fx når det kommer til at tage tøj på selv, som han nærmest kategorisk nægter selv at gøre herhjemme (men dog gør - langsomt, fordi han ikke er så vant til det som sine kammerater - oppe i børnehaven). Og den nærhed vil jeg gerne give ham også - især når jeg ved at han er træt lige efter børnehave. Jeg kræver det visse gange (fx ved bleskift om eftermiddagen, med nattøj og i weekenden), hvor jeg sætter ham til det som en stor selvfølgelighed fordi jeg skal noget andet, eller nærmest lokker ham med, at mens han tager sine bukser på, så smører jeg en bolle eller noget lignende, og det fungerer faktisk fint, men om morgenen, når der ikke altid er tid til den længere diskussion, hjælper vi ham i tøjet, selvom vi jo ved at han godt kan selv.
Og så er der hele toilettræningen, som er det egentlige problem, synes jeg. Vi forsøgte i efterårsferien at blive mere konsekvente med toiletbesøg: At man SKULLE prøve at tisse hver morgen, ved bleskift, inden bad og inden sengetid. Før det havde vi gjort det lidt mindre kategorisk. I børnehaven gør de det i hvert fald én gang om dagen helt konsekvent, hvor han prøver at tisse på toilettet. Men herhjemme gik det helt galt.
Det startede rimeligt, han tissede næsten hver gang, men han blev mere og mere hysterisk hver gang han skulle prøve (vi havde prøvet potte og børnetoiletsæde i nogen tid, men dem ville han ikke mere, så nu er det bare det store toilet). Til sidst læste jeg et brev du havde svaret på herinde om nogenlunde samme emne, som opfordrede til at man så holdt pause, så det besluttede vi også at gøre. Vi droppede stort set hele toilettræningen herhjemme, mens de holder fast i børnehaven. Men nu synes jeg altså vi skal til det igen, og jeg forestiller mig at julen kunne være fin til det. Men hvordan kommer vi i gang igen på en måde som måske kan styre uden om de hysteriske anfald? Skal vi italesætte det allerede nu, og hvor meget skal vi starte op med?
Han blev jo storebror i august, så jeg er klar over at der er mange ting på spil i hans lille hoved, og at vi måske samtidig med denne kæmpe omvæltning også har krævet mere af ham, men jeg synes der er ved at falde tilpas meget ro på nu til at jeg faktisk synes julen kunne være et godt tidspunkt at komme i gang igen. Han er jo også en stor dreng efterhånden. Det skal siges at han - selvom han er fuldt bevidst om at hans venner i børnehaven ikke bruger ble, men at han gør - slet ikke har lyst til prøve uden. Så jeg er ikke sikker på at han er en dreng hvor det bare kommer af sig selv.
Håber du kan hjælpe med et par gode råd.
Eva