Svar: Kram til alle

19. oktober 2015

Kategori:
Alder:
2 år, 2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære mor til K

Tak for dit brev og spørgsmål, som bestemt ikke er pjattet. Alle spørgsmål kan stilles her:)

Jeg kan godt forstå dit dilemma, for på den ene side, så er det jo rigtig dejligt, at hun nu tør give alle et kram, også mennesker som hun egentlig ikke kender. Det er rigtig dejligt, at hun efter at I har været sammen til en fest eller en hyggelig sammenkomst, føler sig så tryg og glad for alle, at hun er parat til at give kram - men jeg forstår godt, at det bliver lidt svært, hvis man skal gå rundt og give kram til 50 forskellige mennesker.

Jeg synes faktisk ikke det gør noget, hvis I prøver at holde det til nærmeste familie og de personer, som I selv vil give kram. Har hun lyst til at kramme et par stykker mere end jer, så er det naturligvis helt okay, men det er helt fint, at I også siger fra, når I ...

Annonce

... føler, at det bliver lidt for meget. Jeg synes derfor, at det lyder rigtig fint, at du har vist hende, at hun i stedet kunne give hånd.

Hun spejler sig i dig og i det hun ser, at du gør, men hun kan naturligt godt blive så overvældet af det hele og af alle de mennesker, som er samlet, at hun ikke rigtig kan finde ud af, hvad hun skal, og hvad hendes rolle er. Derfor vil det være naturligt, at du viser hende, hvad du selv gør, og så gør hun det samme:)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Hun er stadig så lille, at hun naturligt bare gøre det, som for hendes føles naturligt og rigtigt - på sigt, vil det dog være rigtig fint, at hun lærer at man ikke bare skal knuse andre - eller lade andre knuse sig. Men det er en anden snak :) Det er dog fint, at du allerede nu hjælper hende lidt på vej, som du jo netop også har gjort:)

Håber du kan bruge dette lidt videre:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Reservebedste

En reservebedste er en ældre person, der gerne vil hjælpe småbørnsfamilier med at passe børnene, når de er syge, har brug for at blive hentet tidligt eller skal passes en dag, hvor forældrene skal i byen.

I nogle kommuner kan man søge om en reservebedste, hvis man er enlig og ikke har mulighed for at trække på sit netværk, men det er også muligt at søge en reservebedste privat.

Det kan være en rigtig god idé at have en reservebedste (M/K), som kan hjælpe i...

Læs mere i Babylex

Udstyr til nyfødt - tjekliste

Når du er gravid og første gang besøger en babyudstyrsforretning, så kan du blive helt svimmel over alt det udstyr du kan købe. Tænk fremad når du skal vælge - meget babyudstyr er dyrt og bruges kun i kort tid. Derfor kan visse ting med fordel købes brugt, eller måske kan I låne eller arve. Det kan godt betale sig.

En tjekliste over babyudstyr, som kan være godt have have klar før fødslen:

- Autostol - nødvendigt, hvis I skal fragte baby i bil fra sygehuset og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen ...

1000 tak for din brevkasse ... og tak for alle dine gode, hjertelige og ærlige svar.

Thilde, mor til Louie på 5 mdr.