Svar: Kram til alle
19. oktober 2015
Alder:
2 år, 2 mdr.
Kære mor til K
Tak for dit brev og spørgsmål, som bestemt ikke er pjattet. Alle spørgsmål kan stilles her:)
Jeg kan godt forstå dit dilemma, for på den ene side, så er det jo rigtig dejligt, at hun nu tør give alle et kram, også mennesker som hun egentlig ikke kender. Det er rigtig dejligt, at hun efter at I har været sammen til en fest eller en hyggelig sammenkomst, føler sig så tryg og glad for alle, at hun er parat til at give kram - men jeg forstår godt, at det bliver lidt svært, hvis man skal gå rundt og give kram til 50 forskellige mennesker.
Jeg synes faktisk ikke det gør noget, hvis I prøver at holde det til nærmeste familie og de personer, som I selv vil give kram. Har hun lyst til at kramme et par stykker mere end jer, så er det naturligvis helt okay, men det er helt fint, at I også siger fra, når I føler, at det bliver lidt for meget. Jeg synes derfor, at det lyder rigtig fint, at du har vist hende, at hun i stedet kunne give hånd.
Hun spejler sig i dig og i det hun ser, at du gør, men hun kan naturligt godt blive så overvældet af det hele og af alle de mennesker, som er samlet, at hun ikke rigtig kan finde ud af, hvad hun skal, og hvad hendes rolle er. Derfor vil det være naturligt, at du viser hende, hvad du selv gør, og så gør hun det samme:)
Hun er stadig så lille, at hun naturligt bare gøre det, som for hendes føles naturligt og rigtigt - på sigt, vil det dog være rigtig fint, at hun lærer at man ikke bare skal knuse andre - eller lade andre knuse sig. Men det er en anden snak :) Det er dog fint, at du allerede nu hjælper hende lidt på vej, som du jo netop også har gjort:)
Håber du kan bruge dette lidt videre:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske