Kram til alle

19. oktober 2015

Kategori:
Alder:
2 år, 2 mdr.

Kram til alle

Hej Helen.

Jeg har et måske mærkeligt spørgsmål; min datter er blevet to i august og når vi kommer ind i et lokale er hun meget genert. Især hvis der er folk hun ikke kender og hvis hun lige er vågnet. Det er helt okay og hun får den tid hun skal bruge til at falde til.

Da hun var mindre ville hun overhovedet ikke over til andre - heller ikke dem hun kendte godt - før der var godt ihverfald en time. Men vi pressede hende ikke. Når vi så skal hjem og vi siger til hende at vi skal sige farvel, skal alle have knus. Det er jo super dejligt og hvis vi går før folk får knus råber hun knuuuus. Det er også bare helt i orden når det er venner og familie, men nogle gange er vi i større forsamlinger fx til en større fest og også her skal alle have knus. Det er som om hun er to personer. Fra at være meget genert til at kramme alle folk.

Mit spørgsmål går på om vi bare skal lade hende gøre det eller om vi skal sige knus til dem ...

Annonce

... hun kender og hånd til resten. Det skal ikke være sådan at hun føler det er forkert at give knus, men jeg spekulerer på om hun selv kan sige fra hvis knuseriet bliver for meget? Jeg tænker at nogle gange kommer jeg som voksen ud for situationer hvor jeg bagefter kan mærke jeg skulle have sagt fra.

Sidst da vi var afsted ville hun også knuse alle 50 mennesker men jeg viste hende at man istedet kunne give hånd til folk og det gjorde hun så. Jeg skal bare vide om jeg trygt kan regne med hun selv siger fra eller om hun kan blive overvældet af de mange mennesker og derfor ikke kan mærke om det bliver for meget. Så vi egentlig skulle sætte en grænse og sige knus til de nærmeste. Hun er en forholdsvis stille pige der er meget fokuseret på andre mennesker og meget berørt når andre græder osv.

Jeg håber mit spørgsmål giver mening og kan ikke helt finde ud af om det egentlig er lidt pjattet at spørge om.

Venlig hilsen
mor til K

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng

Kære Helen, Jeg vil gerne starte med at skrive jeg er ordblind. Jeg håber...

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

5. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 1 mdr.

Vredes udbrud - 2 år, 1 mdr.

Hej Helen. Vores datter er nu 25 mdr og er en glad pige med et stort...

Annonce

Viden om børn:

Autostol

Til transport i bil skal barnet sidde i en godkendt autostol. Det lille barn skal helst sidde fastspændt med ryggen mod kørselsretningen.

Autostole skal være godkendt efter ECE (R)-44-03 eller 44-04. Der skal være et E-mærke på stolen, og den lange talrække under eller efter E-mærket skal starte med enten 03 eller 04.

For fastmonterede autostole hedder godkendelsen ECE (R) 44-05.

Autostole med andre mærkninger skal også være E-mærket, for at de er...

Læs mere i Babylex

Skråstol

Børn har brug for at kunne bevæge sig frit for at udvikle sig bedst muligt. Børn der placeres i en skråstol vil sidde passivt og vil, hvis de sidder der længe, blive svage i nakke og ryg. Man kan sagtens vænne et barn til at sidde i en skråstol, hvis det har underholdning foran sig, og det kan være bekvemt for forældrene, men det er ikke det bedste for barnet.

Et barn skal have lov til at være på gulvet så meget som muligt. Det er på gulvet at barnet lærer at trille, krybe og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Min mand og jeg har så ofte talt om, at vi burde skrive til dig og fortælle, hvor fantastisk din brevkasse er.
Vi har aldrig selv skrevet til dig, men har fundet svar på så mange spørgsmål via dine svar til andre i lignende situationer.

Jeg beundrer dine evne til at formidle, og jeg elsker din tilgang til børn og forældre og alle de ting man sammen kommer igennem!
Dine svar stemmer så utrolig fint overens med præcis den måde, vi forsøger at være forældre på. Som førstegangs-forældre betyder det helt utrolig meget, at finde opbakning et sted man har tillid til og kan identificere sig med. Og det kan vi hos dig!

Det er så rart at have dine ord med i bagagen, hvis noget er svært eller andre synes, vi f.eks. burde skælde ud, når vores søn et par gange har haft det, du beskriver som fortvivlelses-anfald - er det så rart at kunne sige, at vi ikke er de eneste, der mener, det skal tackles helt anderledes.

Så kære Helen, tusind tak for dine altid inspirerende og varme svar - Tak for dig! Det er fantastisk at kunne søge råd og vejledning på alle tider af døgnet i din brevkasse!

De varmeste hilsner med ønsket om en rigtig god dag - uden tvivl også fra min mand.

Familien S