Brev:
Kram til alle
19. oktober 2015
Alder:
2 år, 2 mdr.
Kram til alle
Hej Helen.
Jeg har et måske mærkeligt spørgsmål; min datter er blevet to i august og når vi kommer ind i et lokale er hun meget genert. Især hvis der er folk hun ikke kender og hvis hun lige er vågnet. Det er helt okay og hun får den tid hun skal bruge til at falde til.
Da hun var mindre ville hun overhovedet ikke over til andre - heller ikke dem hun kendte godt - før der var godt ihverfald en time. Men vi pressede hende ikke. Når vi så skal hjem og vi siger til hende at vi skal sige farvel, skal alle have knus. Det er jo super dejligt og hvis vi går før folk får knus råber hun knuuuus. Det er også bare helt i orden når det er venner og familie, men nogle gange er vi i større forsamlinger fx til en større fest og også her skal alle have knus. Det er som om hun er to personer. Fra at være meget genert til at kramme alle folk.
Mit spørgsmål går på om vi bare skal lade hende gøre det eller om vi skal sige knus til dem hun kender og hånd til resten. Det skal ikke være sådan at hun føler det er forkert at give knus, men jeg spekulerer på om hun selv kan sige fra hvis knuseriet bliver for meget? Jeg tænker at nogle gange kommer jeg som voksen ud for situationer hvor jeg bagefter kan mærke jeg skulle have sagt fra.
Sidst da vi var afsted ville hun også knuse alle 50 mennesker men jeg viste hende at man istedet kunne give hånd til folk og det gjorde hun så. Jeg skal bare vide om jeg trygt kan regne med hun selv siger fra eller om hun kan blive overvældet af de mange mennesker og derfor ikke kan mærke om det bliver for meget. Så vi egentlig skulle sætte en grænse og sige knus til de nærmeste. Hun er en forholdsvis stille pige der er meget fokuseret på andre mennesker og meget berørt når andre græder osv.
Jeg håber mit spørgsmål giver mening og kan ikke helt finde ud af om det egentlig er lidt pjattet at spørge om.
Venlig hilsen
mor til K