Svar: Min datter har lukket af

11. september 2015

Kategori:
Alder:
8 år

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Hej med dig

Tak for dit brev, dine åbne og ærlige tanker :)

Der er rigtig mange ting, som spiller ind på, hvordan vi er, hvordan vi udvikler os, hvordan vi ser os selv, hvordan vi møder andre mennesker - noget er arv, andet er miljø.

Nogle gange, går tingene måske lidt skævt hos jer, fordi din datter ligner dig for meget (måske er I begge meget selvstændige eller "stædige" som du skriver), andre gange opstår konflikten, fordi I er forskellige og du naturligt ikke forstår, hvorfor hun reagerer som hun gør, fordi det er så forskelligt fra dine egne reaktioner. Måske ligner hun her sin far... Her kan arv altså spille ind.

Andre gange går tingene måske skævt, fordi I får kommunikeret forbi hinanden, ikke helt forstår hinanden, ser hinanden og hinandens behov. Det kan her naturligvis godt spille ind, at du har haft en længere perioder, hvor du har manglet overskud. Måske har hun i den periode oplevet, at skulle klare en del ting selv, og sådan føler hun det så naturligvis stadig... hvorom alting er, så har du dog sadlet om, har valgt en ny hverdag, som giver dig meget mere overskud end tidligere - og det er super godt. Det er derfor også vigtigt, at du ser fremad og forsøger at være der for hende nu:)

Som jeg læser dit brev, så er jeres største udfordring, at få hende til at høre efter. I oplever, at hun er stædig, sætter hårdt mod hårdt, og du giver som eksempel, at I hele tiden skal sige "tag dit tøj på", "børst dine tænder", "spis din mad", "ryd op efter dig". I skal sige det mange gange.

I mine ører lyder det som om, at hun får mange små kommandoer, og at I bruger rigtig meget "du skal...!" - og det protesterer hun naturligt imod. Hvis hun sagde sådan til jer, ville I sandsynligvis skælde hende ud eller kalde hende næsvis - og det er rigtig vigtigt, at I nu begynder at tale til hende, som I selv gerne vil tales til:)

Derudover er det rigtig vigtigt, at du tænker over, om du egentlig får sagt, hvad det er du gerne vil have eller ikke have? Det vil her være rigtig godt, hvis du i stedet for at starte alle sætninger med "du" kunne begynde at starte dem med "jeg" og f.eks. siger "jeg vil gerne have at du...". Det vil gøre det meget lettere for hende at forstå, hvad du forventer af hende. Samtidig er det ikke nedgørende på samme måde som "du skal" kan være.

Læg også mærke til, om du har tendens til at komme med meget lange forklaringer og rigtig meget snak? Om du har tendens til at gøre "et stort nummer ud af lidt". Hvis hun f.eks. selv skal tage sin madkasse op af tasken, I har bedt hende gøre det mange gange, og hun gør det ikke. Så vil I måske ...

Annonce

... nogle gange havne der, hvor I siger "nu har du igen ikke taget den madkasse op. Hvorfor gør du ikke det? Hvor mange gange skal jeg sige det til dig? Det er simpelthen for dumt, at du ikke kan overholde så simpel en aftale. Hvis du ikke snart lærer det, så gider jeg ikke smøre din madpakke..." osv. osv.

Der er rigtig meget belæring, moralisering og også straf i sætninger som disse, og de gør hende ikke noget godt. Det er kritik af hende som person, hun lukker ørerne - helt naturligt. Det vil være meget bedre i en sådan situation at sige "skat, madkassen?!" eller blot spørge "er der ikke noget, du har glemt?" - for hun ved det jo godt. Ovenstående er naturligvis blot et eksempel, det er slet ikke sikkert, at det er sådan hos jer:)

Med den alder hun har, kan I også godt sætte jer ned og tale med hende om, hvad det betyder at være i jeres familie. At I forventer at hun og lillebror hjælper til derhjemme. At det er vigtigt, at I alle sammen yder en indsats, fordi det giver plads til, at I kan lave noget sammen alle sammen, som I rigtig gerne vil. I kan godt tale med hende om, at hvis hun f.eks. selv rydder op, så sparer I tid, som I kan bruge på noget sammen. Når det er sagt, så skal der naturligvis også være plads til at hun roder på sit eget værelse...

I kan også forklare hende, at når I skynder på hende, så er det fordi I ellers kommer for sent - og at I bliver ked af ikke at komme til tiden eller at dem, der venter jer, bliver skuffede over, at I kommer for sent, fordi de står og venter.. Så hun får en forklaring på, hvorfor hun nogle gange er nødt til at skynde sig.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Nogle gange kan en løsning også være, at I bruger uret og lærer hende klokken: "Vi skal køre, når klokken er 15 minutter over". Det giver hende mulighed for selv at holde øje med tiden, i stedet for at I hele tiden skal sige "det er nu!". På den måde anerkender I hendes selvstændighed og udnytter, at hun faktisk er en meget kvik pige, og hun vil føle sig set på en helt anden måde.

Hun lyder til at have en oplevelse af, at I bestemmer for meget og det er derfor hun ofte siger, at hun selv ved bedst. I nogle situationer har hun naturligvis ret - hun kender sig selv bedst. I andre situationer er det klogt at lytte til mor og far, fordi I er voksne, har erfaring og ved nogle ting. Generelt kan det dog nogle gange hjælpe, hvis I kan prøve at sætte ord på de ting, som hun bestemmer, situationer hvor hun træffer valg. Så det bliver synligt for hende, at I ikke bestemmer alt, men at hendes mening faktisk også tæller.

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre :)

Fortsat held og lykke med hende!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Bleer

Det må anbefales at bruge engangsbleer, da dette er både nemt og rart for mor og barn. Bleerne bliver bedre og bedre kvalitet og det er muligt at købe svanemærkede bleer, så man både skåner barn og miljø. Det er normalt ikke mere miljøbelastende at bruge engangsbleer, end stofbleer der skal vaskes, koges og tumbles.

Dit barn skal i starten skiftes 6-10 gange i døgnet og barnet vil ofte bruge ble til det er 2 ½ - 3 år gammelt. Efter 3 års alderen bruger mange stadig ble om...

Læs mere i Babylex

Kostfibre og børn

Det lille barn kan få diarré og løs afføring af at få for mange kostfibre. Især hvis barnet spiser grød og brød med hele kerner, eller rå grøntsager og meget frugt, kan barnet få for mange kostfibre.

Små børn må gene spise fuldkorn, men det anbefales, at de også spiser andre kornprodukter, da de let kan få for meget kostfiber. Når barnet i 8 måneders alderen begynder at spise brød, så bør ca. halvdelen af brødet være rugbrød og fuldkornshvedebrød og resten varieres mellem hvidt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Endnu engang ros til dig. Det varmer virkelig mit hjerte at læse dine svar til andre. Din grundighed tåler ingen sammenligning og findes ikke hos mange andre! Mange forældre og børn kan prise sig lykkelig for at have dig!

Glæder mig til at læse din bog.

Mange varme hilsner fra
Sophus og mor