Min datter har lukket af

11. september 2015

Kategori:
Alder:
8 år

Min datter har lukket af

Hej Helen

Jeg har en datter på 8 som går i 2. Klasse. Sofia er en glad og velfungerende pige som er meget vellidt af både lærere og klassekammerater. Hun er skarp og dygtig. I det hele taget en dejlig pige.

Det der er udfordringen starter med mig selv. Jeg har oplevet at det var en stor udfordring af blive mor og ud over det klare job, hverdag og en lillebror som kom til 2 ½ år efter. For mig blev det begyndelsen på stress og udbrændthed. Det har varet nogle år hvor jeg havde svært ved at rumme min børn og har været kortluntet og irritabel. I 2013 blev jeg sygemeldt og har valgt at have en helt anden type hverdag med mere overskud.

På et eller andet tidspunkt lukker min datter Sofia af. Hun er træt af skældud og kritik, hvilket jo er forståeligt. Sofia er en pige som ikke stresser over noget – hun har alt den tid der skal til i hele verden og forstår ikke at der er noget der hedder at man må skynde ...

Annonce

... sig eller gøre nogle ting for at blive færdig. Hun er meget stædig og sætter hårdt mod hårdt og hun er svær at få til at høre efter. Vi skal hele tiden sige til hende: tag dit tøj på , børst dine tænder, spis din mad, ryd op efter dig. Hun skal hele tiden have det at vide og mange gange.

Hun er svær at forklare noget – hun siger bare at hun ved bedst hvad der er godt for hende det ved vi andre ikke. Hendes far og jeg føler tit vi bliver sure og irriteret og må sige tingene mange gange for til sidst at miste tålmodigheden.

Vi har forsøgt med mange samtaler med hende og tror også godt hun forstår men hun ændre ikke noget.

Synes det præger vores hverdag for meget og da vi har prøvet mange forskellige ting er vi ved at løbe tør for ideer til hvad der kan hjælpe. Tror vores dilemma også er at vi ikke vil være for hårde ved hende og måske ikke har nogle tydelige konsekvenser.

Har brug for nogle gode råd.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

15. februar 2024 | Sovevaner | 8 år, 7 mdr.

8-årig kommer ind til mor og far om natten

Kære Helen. Jeg skriver da mig og min mand ønsker at få dobbeltsengen...

21. november 2023 | Udvikling | 7 år, 4 mdr.

Dreng på 7 år, social udvikling

Kære Helen, Vi er forældre til en dejlig dreng på snart 7 et halvt år. Han...

5. oktober 2023 | Opdragelse | 7 år, 4 mdr.

7årig dreng

Hej Helen, Jeg har så mange ting jeg er usikker på, og ved ikke hvor jeg...

Annonce

Viden om børn:

Vedligeholdelse af barnevogn

Med det danske vejr skal en barnevogn kunne tåle lidt af hvert, men hvis man vil have at den skal kunne holde længe, så er man nødt til at gøre sig nogle tanker om vedligeholdelse og også medtænke at bruge tid på vedligeholdelse.

For eksempel kan kalecherne ikke tåle stærkt sollys, så vognen skal ind i skyggen, hvis man vil undgå, at den falmer. Stellet kan heller ikke tåle salt fra snesjappet og skal derfor skylles af, når man kommer hjem, hvis man vil undgå rust. Og kassen...

Læs mere i Babylex

Amning og sex

Når du ammer og dit bryst er fyldt med mælk, så vil det være helt naturligt at brystet lækker eller direkte sprøjter med mælk, hvis du bliver seksuelt stimuleret.

Brysterne kan også være følsomme på en anden måde, end hvis du ikke ammer. De kan være mere ømme og mere spændte, brystvorterne kan også gøre ondt.

Det er heller ikke unormalt at man oplever brystet meget anderledes, når det pludselig tjener som næringskilde for ens barn. Nogle kvinder (og også mænd)...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Så er jeg tilbage i klubben igen, for nu er barn nummer to kommet til, og med ham nye udfordringer, for ingen børn er jo ens ;-) Og jeg trænger til lidt professionel hjælp fra en sundhedsplejerske, der ikke er bange for at have en mening.

Hilsen mor til to drenge