Brev:
Min datter har lukket af
11. september 2015
Alder:
8 år
Min datter har lukket af
Hej Helen
Jeg har en datter på 8 som går i 2. Klasse. Sofia er en glad og velfungerende pige som er meget vellidt af både lærere og klassekammerater. Hun er skarp og dygtig. I det hele taget en dejlig pige.
Det der er udfordringen starter med mig selv. Jeg har oplevet at det var en stor udfordring af blive mor og ud over det klare job, hverdag og en lillebror som kom til 2 ½ år efter. For mig blev det begyndelsen på stress og udbrændthed. Det har varet nogle år hvor jeg havde svært ved at rumme min børn og har været kortluntet og irritabel. I 2013 blev jeg sygemeldt og har valgt at have en helt anden type hverdag med mere overskud.
På et eller andet tidspunkt lukker min datter Sofia af. Hun er træt af skældud og kritik, hvilket jo er forståeligt. Sofia er en pige som ikke stresser over noget – hun har alt den tid der skal til i hele verden og forstår ikke at der er noget der hedder at man må skynde sig eller gøre nogle ting for at blive færdig. Hun er meget stædig og sætter hårdt mod hårdt og hun er svær at få til at høre efter. Vi skal hele tiden sige til hende: tag dit tøj på , børst dine tænder, spis din mad, ryd op efter dig. Hun skal hele tiden have det at vide og mange gange.
Hun er svær at forklare noget – hun siger bare at hun ved bedst hvad der er godt for hende det ved vi andre ikke. Hendes far og jeg føler tit vi bliver sure og irriteret og må sige tingene mange gange for til sidst at miste tålmodigheden.
Vi har forsøgt med mange samtaler med hende og tror også godt hun forstår men hun ændre ikke noget.
Synes det præger vores hverdag for meget og da vi har prøvet mange forskellige ting er vi ved at løbe tør for ideer til hvad der kan hjælpe. Tror vores dilemma også er at vi ikke vil være for hårde ved hende og måske ikke har nogle tydelige konsekvenser.
Har brug for nogle gode råd.