Svar: Hvordan støtte til mere kærlig dialog?
Kære Mattias' mor
Tak for dit brev :)
Jeg synes, du har tacklet det rigtig fint i situationen, mellem Mattias og Pernille. Det er fint, at du ikke generer nogle af børnene, at du ikke kommer med moralisering eller belæring, men blot stille og roligt siger "du vil bliver hentet tidligt i dag, så bliver Pernille måske hentet tidligt en anden dag".
Der vil naturligt være konkurrence mellem børn. Børn sammenligner sig med hinanden, og de siger tingene, som de er. Nogle gange kan det lyde hårdt - også uden at være særlig hårdt ment, for ofte handler det om, at børn i børnehavealderen naturligt endnu ikke har dannet fornemmelsen for, hvordan andre kan blive kede af det, sårede, vrede. Børn i denne alder er naturligt i gang med at finde ud af at udvikle deres socialekompetencer og empati.
Der er visse sociale kompetencer, som er lette at lære. Det er f.eks. at sige tak for mad, eller tak for en gave, be' om eller undskyld. Det kan børn nogenlunde let lære, uden egentlig at forstå den grundlæggende betydning bag ordene. Men at lære at se, hvad der gør andre kede af det, gør andre glade, overraskede, vrede osv. Det kan børn ikke lære af at vi fortæller dem det. Det kan de kun lære ved at være i forskellige situationer, hvor vi guider, forklarer osv. Ligesom de også selv nogle gange skal opleve, hvad det andre gør, gør ved dem.
Nogle gange vil det være rigtig fint, at du reagerer som du gjorde i den pågældende situation. Andre gange vil det være fint, at du f.eks. sætter ord på de følelser, som den anden kan have "jeg tror Pernille bliver ked af det, når du siger sådan" eller lignende. Og atter andre gange kan du sætte ord på, når din dreng oplever noget, som gør ham ked af det, vred, frustreret "jeg kan godt forstå ...
... du bliver ved når... det kan man godt blive". Så han hjælpes til at lære, hvad andre føler, tænker, oplever, ligesom han hjælper til at sætte ord på og også fornemme sine egne følelser.
Det du oplever kan være helt normalt for alderen og helt uproblematisk. Alle børn bruger sammenligninger, for at finde ud af, hvem de er, hvad de står for, hvad de kan. Det kan være "jeg bliver hentet tidligere end dig" eller "min far er stærkere end din far" eller "jeg vil kun gå i kjole og ikke i bukser ligesom dig". Det hører altså med til den udvikling din dreng går igennem lige nu. De går også meget op i at vise, hvad de kan "se mig, hvor jeg kan...". Det er vigtigt for dem på den måde at føle sig set. Når det så er sagt, så kan man også altid overveje, om barnets behov for at "vise sig", hænger sammen med et lavt selvværd.
Når børn sammenligner sig med hinanden, så vil de, hvis de har et lavt selvværd, være ked af at de er som de er. De vil se kritisk på sig selv, fokusere på deres svagheder og de vil have en følelse af, at det var bedre, hvis de var mere ligesom de andre. Barnet vil måske nogle gange sige "jeg dur ikke til..." eller "jeg kan ikke finde ud af..." eller "bare jeg var ligesom..." eller "de andre er meget sødere end mig".
Jeg tror ikke, at jeres dreng har et lavt selvværd, men man kan sige, at i takt med at han vokser op og I netop støtter ham i at føle sig værdifuld, fordi han er den han er, så vil hans styrke til at lade andre være, som de er, være større. Så er man ikke bedre eller sejere, når man bliver hentet tidligt, og man behøver ikke fremhæve dette som noget særligt, fordi man har en indre tro på, at man er noget særligt...
Jeg håber du kan bruge disse tanker lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske
Annoncer
Sponsorerede artikler
Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad
De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.
Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:
23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.
Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...
21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.
Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...
19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.
Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...
28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.
Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...
25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.
Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...
Viden om børn:
Graviditet
Det første tegn på, at du er gravid, er normalt udebleven menstruation, eller at du bløder meget lidt. Derudover kan du få kvalme - især om morgenen. Dine bryster kan vokse og blive ømme. Du kan også opleve at være ekstra træt.
Har du mistanke om, at du er gravid, så er det en god idé at tage en graviditetstest. Du bør også altid kontakte din læge, for at aftale tid til en graviditetskonsultation.
Graviditeten varer normalt 40 uger, og lægen vil beregne din...
Faderskab
Et barn, der er født i Danmark, skal som udgangspunkt have registreret en far. Det er vigtigt, fordi barnet har ret til at kende sin biologiske baggrund, og fordi faderskabet giver både barnet og faren en række rettigheder og pligter.
Hvis I forældre er gift, så får faderen automatisk faderskabet. Hvis I forældre ikke er gift, så skal du ansøge om faderskabet - og det skal du gøre i forbindelse med barnets fødsel og inden for 4 uger. Hvis I ikke har anmeldt faderskabet inden for...
Svartidsbarometer
Gratis nyhedsbrev
med nye præmier hver måned
Din e-mail adresse bliver hos os. Nyhedsbrevet udsendes ca. 1 gang om ugen. Læs mere.
Det siger medlemmerne ...
Kære Helen.
Tak for alle dine gode brugbare svar. Min lille dreng stortrives og jeg nyder ham så uendelig meget.
Jeg må sige dig at du giver gode konkrete råd og i din vejledning kan man mærke din store interesse og enorme faglige ekspertise. Du er en fantastisk sundhedsplejerske og jeg er så glad for at have fundet dig.
Mange hilsner
Pernille, mor til dreng på 6 måneder