Svar: Niver, kradser, bider :-(

23. juli 2015

Kategori:
Alder:
2 år, 2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære M

Tak for dit brev :)

Når børn bider, river i hår, skubber, slår, sparker osv. så er det ofte udtryk for, at de mangler ord. Selvom jeres datter nu er godt 2 år gammel og hendes ordforråd udvides dag for dag, så har hun stadig rigtig svært ved verbalt at give udtryk for sine meninger og følelser - og når hun mangler ord, så reagerer hun fysisk.

Hun vil måske godt kunne sige "NEJ!", "Det er MIN!", "Dum", "Mig sur!" osv. men hun vil ikke kunne sætte ord på, hvis hun føler sig overset, uretfærdigt behandlet, føler sit truet eller måske bare gerne vil have, at du skal blive lidt længere… Og så er hun, som du også selv nævner naturligt igang med at udvikle sin selvstændighed og dermed også i gang med at finde ud af, hvordan du reagerer på det hun gør.

Du skal forsøge at finde ud af hvornår hun gør det, fordi det kan hjælpe dig til at håndtere situationen, så det ikke når at ske. Det er nemlig meget vigtigt, at hun ikke når at forløbe sig. Hvis hun når at gøre det igen og igen, så kan dette være selvforstærkende, så det bliver mere og mere og hun vil se, hvordan du reagerer i forskellige situationer. Hun afprøver igen og igen…

Derfor er det vigtigt, at du forsøger at sikre, at det ikke sker. Det vil sige, at hvis hun f.eks. har tendens til at bide dig, når du krammer hende, så må du prøve at afkorte jeres kram (selvom det er svært) på en kærlig måde før hun når dertil, hvor hun sætter tænderne i dig. Hvis hun gør det, når du forsøger at give hende sko på, så må du forsøge at holde hende sådan, at hun ikke kan komme til at rive dig, slå dig osv. imens eller opfordre hende til at tage sko på selv. Hvis hun gør det, når hun skal sove, så må du prøve at skabe nye rutiner, hvor du ikke længere ligger ved siden af hende, men i stedet sidder hos hende, sidder og læser osv. så I stadig er sammen, men så I fysisk er lidt fra hinanden. Ikke så hun føler det som en straf, men så I helt naturligt har lidt afstand mellem jer og så hun ikke kan komme til at sparke, ...

Annonce

... bide, slå, rive i hår osv. Jo mere du kan forhindre at det sker, jo bedre vil det være.

Hvis det så en gang imellem alligevel sker, så er det en rigtig god idé, at du lader en handling følge med dit nej eller dit av. Det betyder, at du f.eks. sætter hende fra dig. Hun kan ikke være på dit skød, når hun river dig, slår dig osv. Hvis hun skal sidde hos dig, skal hun sidde pænt og være sød. Og du skal ikke starte med at sige nej, av, holde hendes hænder, forklare at hun ikke må osv. Du skal med det samme, hun slår ud efter dig sige nej og sætte hende fra dig - så hun forstår, at det er her forkert.

Nogle gange kan det også være nødvendigt, at du går fra hende, for på den måde at signalere, at her gjorde hun noget, som du ikke bryder dig om. Du skal med dit kropssprog signalere, at det her vil du ikke være med til, det kan du ikke lide. Der skal være en sammehæng mellem, at du siger nej og det du med dit kropssprog signalerer. Hvis du siger nej og bliver ved med at ligge sammen med hende, nusser osv. så bliver hun lige nu i tvivl om, hvad det egentlig er du mener.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Stille og roligt vil hun naturligt kunne huske, at det her skal du ikke gøre og på sigt, vil hun godt kunne forstå dit nej, nogle gange skal du måske bare lige lægge hånden på den arm, hun vil slå dig med eller blot ryste på hovedet, så forstår hun godt, at det hun er igang med er forkert - men lige nu lyder det som om, at du skal forsøge at vise mere tydeligt, at det her vil du ikke have. Uden at du får forstærket problemet. Det er nemlig også vigtigt, at du ikke skælder så ud eller viser hendes handlinger så meget opmærksomhed, at det får hende til at forsøge sig igen og igen. Det er jo også spændende at finde ud af, hvordan du reagerer her…

Så afbryde jeres kontakt, før det kommer dertil, hvor hun forløber sig og også gerne aflede hende, så hun glemmer, hvad det er hun er igang med og finder ud af, at I kan være sammen på en sjovere og rarere måde…

Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Svangerskabsforgiftning

Svangerskabsforgiftning kaldes også for Preeklampsi og eklampsi. Man ved ikke præcist, hvorfor svangerskabsforgiftning opstår.

Sygdommen medfører at væskemængden i kroppen forøges, at der udskilles protein med urinen og at blodtrykket stiger. Det kan være lette symptomer, som opdages ved en rutinekontrol hos egen læge eller ved jordemoder, men der kan også være svære tilfælde, hvor kvinden oplever hovedpine, flimren for øjnene, overfølsomhed for lys, kvalme, opkastninger og...

Læs mere i Babylex

Kostfibre og børn

Det lille barn kan få diarré og løs afføring af at få for mange kostfibre. Især hvis barnet spiser grød og brød med hele kerner, eller rå grøntsager og meget frugt, kan barnet få for mange kostfibre.

Små børn må gene spise fuldkorn, men det anbefales, at de også spiser andre kornprodukter, da de let kan få for meget kostfiber. Når barnet i 8 måneders alderen begynder at spise brød, så bør ca. halvdelen af brødet være rugbrød og fuldkornshvedebrød og resten varieres mellem hvidt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Så lykkedes det! Efter så mange måneder, er Johan faldet i søvn i sin barnevogn, op til flere gange.

Jeg har idag vækket ham en halv time før han plejer at vågne, og nu har han sovet 45 min. formiddag (barnevogn), og ligger nu pt. og sover middagslur (indtil nu en time). Så jeg kan slet ikke få armene ned:)

Vi ser om vi kan hoppe på togene i tide, tak for hjælpen:)

Venlig hilsen
Kathrine, mor til Johan på 6 måneder