Svar: Overgearede børn

25. juni 2015

Kategori:
Alder:
2 år, 2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære Lotte

Tak for dit brev og tak fordi du har købt min bog om opdragelse, dejligt at høre at du har kunne finde lidt teknikker i den:)

Det er helt normalt at børn bliver overgearede, når der kommer gæster. Jeres drengs forventning til at oldemor (eller andre) skal komme er stor og når så gæsterne træder ind af døren, så er han så glad og fyldt op med spænding, at han slet ikke kan finde ud af, hvordan han skal agere. Man kan sige at han har "overdrevne positive følelser" og det er rigtig vigtigt, at du ser det sådan.

For jo mere du kan glæde dig med ham, anerkende at han har lyst til gæster og synes oldemors besøg er fantastisk, jo mere vil han sandsynligvis slappe af. Jo mere du bliver irriteret på ham, skælder ud, måske trækker ham til siden og beder ham om at slappe af osv. jo større risiko er der for, at han vil føle sig forkert og tingene vil køre af sporet. Han vil jo se, hvordan I alle sammen kikker misbilligende på ham og det er ikke rart at føle sig forkert.

Det er naturligvis en balance, for han skal naturligvis også lære, at han ikke kan løbe rundt, hive oldemor i tøjet osv. Hun er jo sandsynligvis en ældre dame, som også har brug for lidt pauser og ro… Så du skal prøve at finde balancen mellem at anerkende hans glæde og samtidig fortælle ham, hvad det er han skal gøre - fremfor, hvad det er han gør forkert.

Når man er to år, er det naturligt ekstra svært. Storebror på 4 år vil have lettere ved at finde ud af det. Når man er to år er man meget styret af sine følelser og handler meget lystbetonet. Han er styret af sin mellemhjerne og derfor drevet af en indre lyst til leg og udfordring. Det er hans storhjerne, som styrer hans evne til at bevare roen, sidde stille og høre hvad oldemor har at sige - men forbindelserne til hans storhjerne er ikke dannet endnu. De bliver dannet af, at du viser ham hvordan. Derfor skal du vise ham det, som du gerne vil lære ham og præcis som du gør, sige "kom og sæt dig her" eller "jeg taler lige med oldemor, så får du lov bagefter" osv.

Du skal være opmærksom på, at han måske har brug for at få lidt mad før I får gæster. Hvis I går og venter, springer måske et mellemmåltid over, fordi der er "boller og kage, når gæsterne kommer", så kan hans blodsukker og dermed hans overskud falde. Det kan derfor være en god idé, hvis du inden gæsterne kommer sikrer dig, at han har fået et stykke rugbrød eller nogle agurkestænger eller lignende at spise. Det vil have betydning for hans humør, overskud og ...

Annonce

... evne til at holde sig i ro og høre, hvad du siger.

Han kan heller ikke forholde sig til voksensnak. Han forstår ikke, hvorfor oldemor egentlig kommer - han vil bare gerne lege med hende - og forstår ikke, hvorfor I voksne skal sidde og snakke, eller hvad I snakker om. Det frustrerer ham naturligt. Derfor er det vigtigt, at I tilbyder ham noget andet, som han kan lave, imens I voksne taler sammen, så han ikke blot sidder og venter på, at det skal blive hans tur. Det kan være forskellige ting - alt fra at han kan være i haven, spille bold eller han kan få lov til at sidde og se en film eller bygge med klodser, eller hvad du nu fornemmer vil hjælpe ham.

Nogle børn i denne alder nyder også simple puslespil og det er noget, som han kan måske lave i nærheden af jer. Så han stadig er med, hvor det foregår, men samtidig har han noget at tage sig til - og du kan hjælpe ham med en brik en gang imellem, hvis det er svært for ham. Det er vigtigt, at han har noget at lave, så han ikke keder sig og derfor bliver ekstra urolig.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Det kan også være en god idé at I taler lidt med drengene om, hvad der skal ske når I får gæster, hvem der kommer og hvad I skal lave - og hvad der forventes af dem. For det er naturligvis rigtig fint, at de siger goddag og hilser, når gæsterne kommer, men gæsterne kommer jo ikke for at lege med dem. Det er voksne som kommer og ikke legekammerater, og det vil være rigtig fint, at I taler lidt med jeres drenge om, hvad de kan forvente, og hvad I forventer. Igen vil en 4 årig naturligt bedre kunne forholde sig til dette end en 2 årig kan. I skal på samme måde også gøre det legalt, at drengene ikke behøver være der - de må faktisk gerne gå i haven, være på værelset, fortsætte den leg de er igang med. De behøver ikke smide alt hvad de har i hænderne for at være sammen med jer…

I kan også hjælpe jeres drenge ved at fortælle dem, hvad oldemor og andre måske interesserer sig for f.eks. "kan du ikke hente den tegning du lavede i morges, så oldemor kan se den?" eller "vil du ikke fortælle oldemor, hvad du lavede i går?", så du hjælper dem med at blive en del af den samtale som foregår, og så de oplever, at de også tæller, at det de gør og oplever også er vigtigt og noget de kan dele med jeres gæster og familie. Så når jeres dreng f.eks. råber og råber, for at få opmærksomhed, så kan du komme med forslag til en bedre måde at få opmærksomhed på, så han stadig føler sig set:)

Jeg håber, du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Donorhjælp

Hvis man ikke kan blive gravid på almindeligvis, så kan man benytte sig af en donor. Og i Danmark er der to muligheder:

1. Donor med sæd:
Kvinder der ikke har nogen mandling partner eller hvor den mandlige partners sædkvalitet ikke kan anvendes til befrugtning, har mulighed for at blive gravide med en sæddoner.

Sæddonation kan både være anonym og åben. På lægeklinikker vil den normalt være anonym, hvor man kan få åbne donorer på jordemoderklinikker.

Læs mere i Babylex

Spinat

Når børn er 6 mdr gamle må de gerne begynde at få lidt spinat.

Du skal dog være opmærksom på, at spinat indeholder Nitrat, og det bør derfor ikke fylde mere end 1/10 af portionen eller alternativt kun gives med 14 dages mellemrum.

Læs mere i min bog Helens bog om børn og mad

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dine altid gode råd... Din hjemmeside er til stor hjælp. Især for os udenlandsdanskere som ikke har en sundhedsplejerske til rådighed på samme måde som man har i Danmark.

Tak, for alt det du gør.

Udlandsdanskeren