Svar: Søskendejalousi - dasker til lillebror
21. maj 2015
Alder:
2 år, 6 mdr.
Kære Kristine
Tak for dit brev og tillykke med lillebror :)
Ja - det er forkert at råbe af din datter og flytte hende… Jeg kan godt forstå at du kommer til det, det er en helt naturlig reaktion, når hun slår sin lillebror og du bliver naturligt forskrækket og reagerer derfor nogle gange lidt for voldsomt… men det er uhensigtmæssigt, fordi det faktisk kan forstærke hendes behov for at slå.
Søskendejalousi skal tages alvorligt og du skal prøve at lægge mærke til, hvordan hun har det, hvordan hun reagerer, hvordan hun ser ud, hvilke signaler hun sender osv. når du f.eks. sidder og ammer. Netop de perioder, hvor lillebror ligger ved brystet kan være ekstra hårde for storesøster. Hun kan meget let føle sig udenfor - hun ser at du og lillebror har noget sammen, som hun ikke er en del af, og det gør rigtig ondt.
Søskendejalousi handler om 3 store følelser - sorg, vrede og angst. Det er sorgen over ikke længere at have dig for sig selv, at skulle dele din kærlighed med en anden. Det er vrede over at være sat i denne situation - ofte er vreden rettet mod dig. Og det vil være angsten for at miste dig, angsten for at vil synes lidt bedre om lillebror end om hende.
Du skal være meget opmærksom på storesøster, som stadig på mange måder er en meget lille pige. Du skal være opmærksom, når du er der sammen med dem begge, men du skal også være opmærksom på ikke at lade hende være alene med lillebror. Ikke fordi hun bevidst vil gøre ham ondt, men lige nu har hun ikke lyst til at han er der og derfor er du nødt til at være ekstra opmærksom. Storesøster har jo ikke bedt om at han skulle være en del af jeres familie og det gør rigtig ondt, når hun ser den nærhed og kærlighed, der er mellem dig og ham. Der opstår naturligt følelsen "de to mennesker har det, jeg gerne vil have, og de giver det til hinanden og ikke til mig".
Du kan sammenligne det med de følelser der ville opstå i dig, hvis din mand kom hjem med en ny kvinde og sagde "hej skat, er hun ikke smuk, er hun ikke dejlig, hende elsker jeg, hun skal bo her hos os". Hun skulle sove i soveværelset. Han sad i sofaen og kyssede hende, kærtegnede hende og var tydeligt forelsket i hende. Når han talte til hende var hans stemme mild og blid og når han kikkede på hende var hans blik helt specielt… Hvilke følelse ville det ikke frembringe i dig?
Det er de samme følelser, som jeres datter har, når du ser dig sammen med lillebror, ser dig amme, ser dig sidde og kæle med ham, pludre med ham osv. Og hvis du så reagerer med at skælde ud og råbe af hende, - så vil hun naturligt føle sig endnu mere usikker. Hun vil blive ekstra meget i tvivl om sin plads, hun vil ikke føle sig som den foretrukne, hun vil føle sig usynlig i forhold til lillebror - og vil naturligt gøre alt hvad hun kan for at vise sig, at hun stadig er der (og derfor lave ballade) og også nogle gange gøre noget, for at se om han måske kan forsvinde…
Det kan sagtens være, at du føler at du er der for hende, lytter til hende, forsøger at prioritere tid med hende osv. Det gør du ganske givet - men det ændrer ikke på at hun har de stærke følelser, som hun har og som du også villle have, hvis det var din mand, der kom hjem med en ny kvinde… Derfor skal du prøve at behandle hende, som du selv gerne ville behandles i den situation. Du skal vise hende, med kærtegn, nærhed, kys og kram, at hun stadig betyder alt for dig. Du skal sige det til hende med ord igen og igen, at du elsker hende højt, at hun er noget helt specielt og ganske dejligt. Det er rigtig vigtigt, at du forsøger at give hende følelsen af at ingen nogensinde kan tage hendes plads. Hun er den dejligste pige i hele verden!
Og når hun prøver at slå ud efter ham, så prøv ikke at skælde ud eller råbe af hende, men prøv i stedet at invitere hende med. Bed hende finde en bog, som I kan læse, så ammestunden bliver noget I alle tre nyder og alle tre deltager i og ikke noget der kun er for lillebror og mor :)
Håber du kan bruge disse tanker lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske