Svar: Søskendejalousi - dasker til lillebror

21. maj 2015

Kategori:
Alder:
2 år, 6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære Kristine

Tak for dit brev og tillykke med lillebror :)

Ja - det er forkert at råbe af din datter og flytte hende… Jeg kan godt forstå at du kommer til det, det er en helt naturlig reaktion, når hun slår sin lillebror og du bliver naturligt forskrækket og reagerer derfor nogle gange lidt for voldsomt… men det er uhensigtmæssigt, fordi det faktisk kan forstærke hendes behov for at slå.

Søskendejalousi skal tages alvorligt og du skal prøve at lægge mærke til, hvordan hun har det, hvordan hun reagerer, hvordan hun ser ud, hvilke signaler hun sender osv. når du f.eks. sidder og ammer. Netop de perioder, hvor lillebror ligger ved brystet kan være ekstra hårde for storesøster. Hun kan meget let føle sig udenfor - hun ser at du og lillebror har noget sammen, som hun ikke er en del af, og det gør rigtig ondt.

Søskendejalousi handler om 3 store følelser - sorg, vrede og angst. Det er sorgen over ikke længere at have dig for sig selv, at skulle dele din kærlighed med en anden. Det er vrede over at være sat i denne situation - ofte er vreden rettet mod dig. Og det vil være angsten for at miste dig, angsten for at vil synes lidt bedre om lillebror end om hende.

Du skal være meget opmærksom på storesøster, som stadig på mange måder er en meget lille pige. Du skal være opmærksom, når du er der sammen med dem begge, men du skal også være opmærksom på ikke at lade hende være alene med lillebror. Ikke fordi hun bevidst vil gøre ham ondt, men lige nu har hun ikke lyst til at han er der og derfor er du nødt til at være ekstra opmærksom. Storesøster har jo ikke bedt om at han skulle være en del af jeres familie og det gør rigtig ondt, når hun ser den nærhed og kærlighed, der er mellem dig og ham. Der opstår naturligt følelsen "de to mennesker har det, jeg gerne vil have, og de giver det til hinanden og ikke til mig".

Du kan sammenligne det med de følelser der ville opstå i dig, hvis din mand kom hjem med en ny kvinde og sagde "hej skat, er hun ikke smuk, er hun ikke ...

Annonce

... dejlig, hende elsker jeg, hun skal bo her hos os". Hun skulle sove i soveværelset. Han sad i sofaen og kyssede hende, kærtegnede hende og var tydeligt forelsket i hende. Når han talte til hende var hans stemme mild og blid og når han kikkede på hende var hans blik helt specielt… Hvilke følelse ville det ikke frembringe i dig?

Det er de samme følelser, som jeres datter har, når du ser dig sammen med lillebror, ser dig amme, ser dig sidde og kæle med ham, pludre med ham osv. Og hvis du så reagerer med at skælde ud og råbe af hende, - så vil hun naturligt føle sig endnu mere usikker. Hun vil blive ekstra meget i tvivl om sin plads, hun vil ikke føle sig som den foretrukne, hun vil føle sig usynlig i forhold til lillebror - og vil naturligt gøre alt hvad hun kan for at vise sig, at hun stadig er der (og derfor lave ballade) og også nogle gange gøre noget, for at se om han måske kan forsvinde…

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det kan sagtens være, at du føler at du er der for hende, lytter til hende, forsøger at prioritere tid med hende osv. Det gør du ganske givet - men det ændrer ikke på at hun har de stærke følelser, som hun har og som du også villle have, hvis det var din mand, der kom hjem med en ny kvinde… Derfor skal du prøve at behandle hende, som du selv gerne ville behandles i den situation. Du skal vise hende, med kærtegn, nærhed, kys og kram, at hun stadig betyder alt for dig. Du skal sige det til hende med ord igen og igen, at du elsker hende højt, at hun er noget helt specielt og ganske dejligt. Det er rigtig vigtigt, at du forsøger at give hende følelsen af at ingen nogensinde kan tage hendes plads. Hun er den dejligste pige i hele verden!

Og når hun prøver at slå ud efter ham, så prøv ikke at skælde ud eller råbe af hende, men prøv i stedet at invitere hende med. Bed hende finde en bog, som I kan læse, så ammestunden bliver noget I alle tre nyder og alle tre deltager i og ikke noget der kun er for lillebror og mor :)

Håber du kan bruge disse tanker lidt videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Nysgerrighed børn

At være nysgerrig er den egenskab, der giver barnet nye erfaringer, og dermed får barnet til at udvikle sig og blive mere intelligent. Små børn er født som små forskere, der er rigtig gode til at undre sig over ting de møder og være nysgerrige på den verden, der omgiver dem.

Et barn skal derfor ikke stoppes i at udforske verden, men skal have lov til at undersøge og bibeholde sit naturlige anlæg for nysgerrighed. Det lille barn skal således opfordres til at føle, gribe, smage og...

Læs mere i Babylex

Jordemoder

En jordemoder er uddannet til at hjælpe gravide, fødende og nye familier. Når du bliver gravid, så skal du i første omgang kontakte din læge. Lægen vil herefter automatisk sørge for at give besked til dit fødested, og dermed en jordemoder, som så vil indkalde dig til undersøgelse.

Som gravid er du, så vidt det er muligt, tilknyttet een jordemoder i hele graviditetsforløbet. Du (og din partner) vil blive kaldt til samtale og undersøgelser løbende gennem hele graviditeten, og I...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Helen har altid et godt råd og det som overrasker mig mest er faktisk hvor go' hun er til at sætte sig ind i min verden og hvordan hun hurtigt fornemmer hvordan hun skal takle mig som person.

Camilla Martin