Svar: Manglende selvtillid
12. maj 2015
Alder:
5 år, 10 mdr.
Kære bekymrede mor
Tak for dit brev, og tak for dine søde ord til mig om min brevkasse:)
Det er et eller andet sted helt naturligt, at jeres ældste dreng lige nu har det lidt svært. Det er rigtig svært at starte i sommer SFO, skulle finde sin nye rolle som "skoledreng", finde nye legekammerater, lege nye lege og i det hele taget bare finde ud af en helt ny hverdag med nye børn og nye voksne.
Han vil naturligt sammenligne sig med andre, sammenligne sig med de andre børn - og lige nu oplever han, at de nogle gange kan ting, som han ikke kan, og at de måske gør tingene anderledes - og det er vigtigt, at han har en følelse af, at det ikke nødvendigvis er bedre, det de gør eller kan, det er blot noget andet end det han gør eller kan...
Når man sammenligner sig med andre, så er det vigtigt at have et højt selvværd. Selvværd er ikke det samme som selvtillid. Selvværd er noget indre - det er følelsen af at have værdi, fordi man er den man er. Ikke fordi man gør noget særligt, men fordi man er noget særligt.
Hvis man har en lav selvværdsfølelse, så vil man, når man sammenligner sig med andre, stille spørgsmålstegn ved om man er okay. Man vil have en følelse af, at de andre er lidt pænere, lidt dygtigere, lidt sjovere osv. end man selv er. Har man derimod et højt selvværd, så kan man bedre håndtere, at de andre kan noget andet, gør noget andet end en selv, fordi man har en indre følelse af, at der ikke er noget galt med mig:)
Selvtillid er noget ydre - det er det du kan se. Det er måden jeres dreng f.eks. træder ind i et lokale på, hvor der er andre, som han ikke kender. Det er også, når han f.eks. siger "jeg er god til at spille bold" eller "jeg kan selv binde mine snørebånd" osv. Selvtillid er derfor en oplevelse af, at man kan, at man dur til noget. Man har tillid til, at den her opgave kan jeg godt gå igang med, for den kan jeg godt finde ud af.
Både selvværd og selvtillid bygges op af måden vil forældre er omkring vores børn på, reagerer på dem, på det de siger, det de gør. Det her her rigtig vigtigt - og derfor super godt - at du fortæller, at I er meget opmærksomme på, hvordan I roser jeres dreng. Hvis vi roser rigtig meget og altid siger "nej, hvor er det flot", "Ih, hvor er du dygtig" osv. uanset hvad han gør, hvor flot han har tegnet osv. så er der en risiko for, at han vil begynde at give lidt op. At han vil begynde at trække sig eller undgå udfordringer.
Han har brug for begge dele - han har brug for selvtillid og følelsen af at kunne. Det er rigtig rart at opnå tilfredsstillelse ved at noget lykkes. Hvis der er en konkret ting, som han ikke kan finde ud af - ramme bolden på den rigtige måde, klatre op på klatrestativet på legepladsen, slå vejrmøller eller lignende - og du ved, hvordan man gør, så vil det være rigtig fint, at du hjælper ham med dette. Det kan give ham ro, at I aftaler at i morgen vil I øve jer, så han ved hvordan og har prøvet det. Nogle ting skal man jo lære, og man lærer det ved at få vist hvordan og ved at øve sig igen og igen.
Nogle gange kan det også hjælpe at fortælle ham om ting, som han ikke kunne før, men som han kan nu. Ting han har lært, netop fordi han har øvet sig. Fortæl ham om dengang han skulle lære at gå, hvordan han rejse sig, faldt på numsen, rejste sig igen, faldt igen osv. og tumlede rundt, men han gav ikke op, han blev ved og ved og han lærte at gå...
Selvværdet kommer så ind der, hvor han skal have følelsen af, at du holder lige meget af ham om han scorer mål eller ikke gør. At det er fuldstændig lige meget, om det lykkes for ham - det ændrer ikke på, hvor meget du elsker ham og hvor dejlig du synes han er. Han skal opleve, at du sætter pris på ham, uanset hvad han kan eller præsterer.
Her kommer et par eksempler fra min bog "Helens bog om børn og opdragelse":
Jeres dreng har ryddet op på sit værelse - her vil nogen måske sige "du har ryddet op, du er godt nok en god dreng". At sige sådan kan få ham til at tvivle på om han nu også er en god dreng.
Det kan være meget bedre at rose det du ser, og det du føler og f.eks. sige "sikke du har sorteret og sat på hylder, hvor har du arbejdet hårdt. Der ligger slet ingen biler på gulvet. Hvor er det dejligt at komme ind på dit værelse". At rose på denne måde vil han vokse af - han vil føle, at han ved, hvordan man rydder op.
I skal også forsøge at undgå kritik forklædt som ros. Det kan være, at det f.eks. er svært for ham til fodbold, men i dag går det godt og så siger I "jeg havde ikke troet, du ville spille i dag, men det gjorde du, det var rigtig godt". Hvis I roser på denne måde så antyder I, at I havde forventet, at det ville være et problem (kritik). I stedet vil det være bedre at sige f.eks. "hvor var det dejligt at se dig på fodboldbanen i dag, jeg ved godt, at du ikke havde lyst, men du klarede det!"
I skal også overveje, hvordan I roser jer selv. Børn spejler sig i os voksne og nogle gange taler vi dårligt om os selv "Hvor er jeg dog et fjols, nu har jeg igen glemt..., hvor dum har man da lige lov til at være?! Overvej om I har tendens til at tale negativt om jer selv:)
Så kan det også være en god idé at I overvejer, hvordan I kommunikerer med jeres drenge. De er meget forskellige og hvor storebror er lidt mere tilbageholdende og tænksom, så er lillebror mere udadfarende og lidt af en bullerbasse. Det er her rigtig vigtigt, at storebror ikke føler, at det er bedre at være som lillebror. I skal derfor ikke sammenligne dem "se, lillebror kan godt, så kan du da også" - det vil ikke være befordrende for hans selvværd. Det er derimod vigtigt, at I igen og igen fortæller jeres dreng, hvorfor han er noget ganske særligt:)
Det kan være en rigtig god idé, at du også sætter konkrete ord på ting, som han kan og er god til. Og når han hjælper dig, at du så ikke siger "tak fordi du hjalp mig", men fortæller konkret, hvad det er for en hjælp du er glad for "tak fordi du hjalp mig med at dække bord". Når du sætter konkrete ord på, så hjælper du ham til at få følelsen af at han f.eks. er god til at dække bord:)
Jeg håber du kan bruge disse tanker lidt videre, og jeg vil naturligvis også anbefale dig at læse mere i min bog om opdragelse:)
Rigtig meget held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske