Brev:
Manglende selvtillid
12. maj 2015
Alder:
5 år, 10 mdr.
Manglende selvtillid
Hej Helen.
Først et tak, fordi der er et sted, man kan stille alle sine spørgsmål og få hjælp - det er rart.
Vi har to dejlige drenge på henholdsvis 3 og knap 6 år. Den lille er en bulder-basse, mens den store altid har været et roligt og lidt følsomt gemyt. I forbindelse med opstart i sfo, er vi begyndt at lægge mærke til, at han tit er meget hård ved sig selv, på den måde at han ikke synes han er god nok. Det er tit omkring sengetid, hvor han jo er lidt træt og har lidt lettere til tårer, at han kan sige ting som "de andre er alle sammen bedre til at klatre end mig". De andre er stærkere, bedre til at tegne, bedre til fodbold, osv, osv. Der er ikke nogen af de ting, han er dårlig til, så det er udelukkende et problem "i hans eget hoved", men det er jo så synd for ham, at han føler det sådan.
Han er for nylig startet til fodbold efter eget ønske, men et fejlskud, hvor han faldt over sine egne ben og så var han klar til at give op, for han kunne jo alligevel ikke finde ud af det og han syntes de andre grinede af ham. Jeg tænker, at fastholde ham så vidt muligt i at fortsætte, om ikke andet så til han har haft lidt glæde/succes ved det, så det ikke er den ene hændelse, der gør at han giver op...
Jeg synes, det er så frygtelig synd for ham, hvis han skal have alle de nederlag, som han selv oplever, men jeg ved ikke hvordan vi skal gribe det an. Vi forsøger at anerkende, frem for at rose, men selvfølgelig får vi også sagt at han er dygtig og laver flotte tegninger osv. Det bekymrer mig, at hans skolestart får ham til at føle sig så usikker, men samtidig tænker jeg også (håber) at det simpelthen bare er starten og mødet med nye mennesker, der gør ham usikker og at det derfor bedres, når han er faldet helt til...
Hvad skal vi gøre for at putte lidt mere selvtillid i vores dejlige dreng?
Hilsen den bekymrede mor