Svar: Personlighed og søvn 21 måneder

26. april 2015

Kategori:
Alder:
20 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære M

Tak for dit brev :)

For at starte med dit sidste spørgsmål først - hvad I skal gøre i forhold til flasken om aftenen og natten, så ja - det vil være en rigtig god idé, at komme væk fra disse flasker. Med den alder han har, så har han ikke ernæringsmæssigt behov for at få mælk på denne måde og det er ikke godt for hans tænder…

Du bør indføre et nyt ritual, så han får noget ligeså dejlig og på sigt bedre for ham. Det kan være en puttebamse, putteklud eller lignende. Det vil også være rigtig godt at indføre en godnathistorie, hvor du sætter dig og læser for ham. Så han forbinder dette ritual med at skulle sove. Stille og roligt skal du så trappe mængden af mælk ud i flasken, så han får mindre og mindre. Putteritualet bibeholdes, du læser stadig højt, viser ham billeder osv. så han føler sig set og inddraget, men mælken forsvinder. Virker han tørstig kan han få vand af en kop.

Du skal holde fast i grøden, han kan evt. få lidt lun letmælk af en kop sammen med sin grød, så han på den måde stadig får lidt lun mælk. Herefter børster I så tænder og så går I på værelset, hvor han puttes med bamse, klud, godnathistorie, sang osv. Hvad du nu har indført for at gøre ham tryg og som erstatning for hans flaske.

Kender han ordet slut? Det kan være en god idé at lære ham dette. Du kan f.eks. gestikulere med dine hænder for at signalere slut - når mælkekartonen er tom, når tallerkenen er tømt for mad osv. "Slut, der er ikke mere". Du må gerne inddrage ham i løbet af dagen - "det er slut, den er i stykker, se" og lade ham være med til f.eks. at smide i skraldespanden som en måde at vise at noget er slut, noget skal ud, kasseres.

Denne rutine må du så gerne overføre på flasken, tage ham med i processen og smide flaskesutterne ud. Du skal fortælle ham, at det er slut, når han beder om flasken og tilbyde et alternativ - "er du tørstig, se du kan vand af koppen her". På et tidspunkt bliver flaskesutterne mørnede og slidte og dur ikke mere - han kan være med til at smide dem ud, du kan vise ham at flasken ikke dur, når sutten mangler "den er i stykker, det er slut, der er ikke mere flaske" - og du skal naturligvis ikke købe nye... slå ud med armene, ...

Annonce

... gestikuler og sig "slut" og tilbyd så et alternativ som en kop vand og en godnatsang og en puttebamse i stedet for:)

Med hensyn til hans sur-gråd, så vil børn i din drengs alder nogle gange blive meget fortvivlede. Han er rigtig godt igang med at udvikle sin selvstændighed og er samtidig meget lyststyret. Når han leger rigtig godt ude, så forstår han ikke, hvorfor I pludselig skal ind og han kan ikke forklares det. For ham bryder verden sammen og han bliver oprigtigt ked af det.

Han får det der hedder fortvivlelsesanfald. Han er ikke uartig men oprigtigt ked af det. Han er skuffet over at tingene ikke er, som han gerne vil have dem, at han ikke kan finde ud af noget bestemt,- skoene driller, maden falder af skeen osv. Det er ofte små bitte ting som i dine øjne virker som bagateller, men som for ham betyder rigtig meget.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Fortvivlelsen og den manglende evne til at tackle disse følelser hænger sammen med hans endnu meget umodne hjerne. Han mangler simpelthen de forbindelser i hjernen, som får ham til at tage det roligt og bevare overblikket. Disse forbindelser skabes først, når du ved din måde at reagere på får ham til at slappe af. Du skal bruge din fysiske kontakt, din beroligende og trøstende stemme. Det at du er rolig smitte af på ham, han spejler sig i dig og i din ro. Det sætter gang i en masse reaktioner i hans krop, som gør ham afslappet og det igen hjælper ham til at danne de vigtige forbindelser i hjernen.

Derfor skal du prøve at vise ham forståelse og en medlidende reaktion. Han har brug for at høre at du forstår det, at det er rigtigt irriterende at ikke kan lege mere ude, eller at det er rigtigt irriterende at du giver ham et æble, når han hellere ville have haft en banan… "sååå lille skat, bliver du bare så ked af det, sååå", "det er også dumt, at vi ikke kan lege ude mere, sååå", "kom skat, lad os gå ind og få lidt frugt, kom skat" osv. Så du viser forståelse og samtidig også gerne afleder ham lidt, så han hjælpes til at finde ud af, at det faktisk også er dejligt indenfor - og nu skal I ind og have lidt frugt. Det hyggelige og rare stopper ikke, nu skal I noget andet rart.

Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Børnemad

De første måneder at barnets liv kalder man for mælkeperioden, da barnets mad udelukkende består af mælk. Barnet ernæres her enten af modermælk eller af modermælkserstatning. Når barnet er mellem 4-6 mdr kan barnet begynde at få lidt skemad.

Den periode som afløser mælkeperioden kaldes overgangsperioden. Den varer til barnet er ca. 9 mdr gammelt. Det er overgangen fra flydende mad, til mad med struktur og klumper til mere og mere bid og mad i stykker, til at barnet kan spise mere...

Læs mere i Babylex

Madpakke og børn

Når barnet begynder i pasningsordning, vil det mange steder selv skulle have en madpakke med hjemmefra.

Det er altid vigtigt at give barnet et varieret tilbud af fødevarer - det kan være rugbrød eller anden form for fiberholdigt brød, det kan være pasta sammen med rester fra aftensmaden, kød, fisk, frugt og grønt. Jo mere variation, jo bedre :)

Det er en god idé at give barnet ting med, som er pakket lidt hver for sig. Mange børn er glade for at have en madkasse,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for nogen rigtig gode svar! Det er rart at kunne søge råd herinde og se man ikke er den eneste i verden med problemer.

Mor til pige på 6 måneder