Svar: Regler
29. januar 2015
Alder:
3 år
Hej med dig
Tak for dit brev:)
For de fleste forældre, så vil opdragelse være ensbetydende med, at man kan følge visse regler. Der er i vores samfund regler, som vi alle sammen kender og skal lære. Det kan f.eks. være regler om at vi spiser med bestik, at vi ikke taler med mad i munden, at vi ikke afbryder, at vi venter på, at det bliver vores tur, at vi ikke går midt ude på vejen, - at vi vasker hænder i forbindelse med toiletbesøg…
Børn er som udgangspunkt nysgerrige og de vil faktisk rigtig gerne gøre det rigtige. Børn interesserer sig ofte for det man kan kalde for "de sociale spilleregler" og visse regler lærer de ved at spejle sig i os, ved at se hvordan vi gør og forsøge at gøre det samme, andre regler lærer de ved at få det at vide, ved at vi taler om tingene, forklarer hvorfor reglerne er der osv.
Når man er 3 år gammel, så er man rigtig godt igang med at finde ud af, hvordan verden fungerer, hvordan man påvirker verden - og derfor vil din dreng naturligt nogle gange bryde dine regler. Han gør det for at se hvordan du reagerer på det han gør og han er et eller andet sted nødt til det, for det er sådan han udvikler sin selvstændighed, sin personlighed.
Det er rigtig vigtigt, at du i samspillet med din dreng giver ham følelsen af at du lytter, ser ham, anerkender ham osv. Når han føler sig set, mødt og lyttet til, så vil sandsynligheden for at han lytter til dig være større. Du vil kunne skabe rammer, have regler og sætte grænser, som han føler er okay, fordi han har tillid til dig og ved, at du vil ham det godt. Det betyder dog ikke, at han ikke stadig nogle gange vil prøve lidt grænser og se, hvad der sker - og når han gør det, så skal du naturligvis overveje om det kan være, som han gerne vil, om tingene måske kan være på en anden måde, eller om det er nødt til at være som du vil, fordi du nu engang ved bedst, fordi du er den voksne.
Og her kommer f.eks. regler om at han skal have vasket sine hænder eller have børstet sine tænder, eller skiftet sin ble f.eks. ind. Det skal gøres - også selvom han ikke altid har lyst. Det er her vigtigt ikke at spørge ham "vil du have vasket hænder?", "skal du have skiftet din ble?", "vil du børste tænder?" osv. fordi han så ofte vil svare nej og vælger du så at gøre det alligevel, så hører du jo ikke, hvad han siger. I en sådan situation skal du derfor ikke spørge ham, men tage ham i hånden og sige "kom du skal lige have vasket hænder", "kom, jeg hjælper dig med at få skiftet bleen inden vi kører" eller lignende.
Derfor må du i situationen med håndvask efter toiletbesøg tage ham i hånden og føre ham ud på toilettet "jeg vil gerne have, at du vasker hænder". Og så må du naturligvis gerne give ham små valgmuligheder "vil du have sæbe på hænderne først?", "vil du selv tænde for vandet?", så han føler sig inddraget. Du kan også forklare ham, at "alle vasker hænder, når de har været på toilettet, det skal man", og I kan prøve at spørge f.eks. bedsteforældre eller andre, så han hører, at det er rigtigt, at det faktisk passer det du siger:)
Og så er der naturligvis også de situationer, hvor tingene er nødt til at være som du vil, og hvor du må holde fast i dine regler og krav - også selvom han protesterer - og hvor du ikke altid kan sætte dig ned, være pædagogisk og rummelig. Det kan være, at I går ude ved vejen, og han vil ikke holde i hånden. Det skal han, fordi der kører biler, og det kan være farligt. I en sådan situation kan du være nødt til at holde ham og holde fast i hans hånd, selvom han protesterer voldsomt. Du kan forklare ham "jeg vil have du holder mig i hånden, når der kører biler, det er farligt" og selvom han ikke vil, så skal han - og bagefter må du så forklare ham, at du godt forstår, at det er irriterende, men sådan er reglen, og når I går på vejen derhjemme, så kan han gå uden at holde i hånd.
Der hvor reglerne er vigtige, og hvor det er noget, du virkelig ønsker - f.eks. at hænderne skal vaskes efter toiletbesøg, og at han skal holde i hånden når der kører biler osv. - her må du gerne holde fast i at sådan er det. Og naturligt rumme ham, forklare, vise ham forståelse, men stadig holde fast. Det er vigtigt, at du ikke siger "jeg vil have at du, du skal, det er vigtigt at vaske hænder… ... jamen så gør som du selv vil". Hvis du mener, at det er vigtigt, så må du holde fast i at sådan er det, også selvom han protesterer. Han skal kunne regne med, hvad du siger.
Og når det er sagt, så er det også altid en god idé at spørge barnet, hvorfor det ikke vil, som vi vil. Han er ikke så gammel endnu, så det kan være svært at svare, men nogle gange kan børn faktisk godt svare. Et svar kan f.eks. være "jeg leger lige", og så kan du sige f.eks. "det er okay, du må godt lege lidt mere" eller det modsatte "det er rigtig ærgerligt at stoppe legen, men vi skal køre nu". Eller han vil måske sige "jeg kan ikke lide vandet, det larmer" og så kan du sige "jeg kan fylde vand i vasken, så larmer det ikke, når du skal vaske hænderne" - og på den måde både finde ud af, hvorfor barnet protesterer og vil noget andet og samtidig også nogle gange finde en løsning…
Det var lidt tanker omkring regler, jeg håber du kan bruge dette lidt videre:)
Fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske