Svar: Regler

29. januar 2015

Kategori:
Alder:
3 år

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Hej med dig

Tak for dit brev:)

For de fleste forældre, så vil opdragelse være ensbetydende med, at man kan følge visse regler. Der er i vores samfund regler, som vi alle sammen kender og skal lære. Det kan f.eks. være regler om at vi spiser med bestik, at vi ikke taler med mad i munden, at vi ikke afbryder, at vi venter på, at det bliver vores tur, at vi ikke går midt ude på vejen, - at vi vasker hænder i forbindelse med toiletbesøg…

Børn er som udgangspunkt nysgerrige og de vil faktisk rigtig gerne gøre det rigtige. Børn interesserer sig ofte for det man kan kalde for "de sociale spilleregler" og visse regler lærer de ved at spejle sig i os, ved at se hvordan vi gør og forsøge at gøre det samme, andre regler lærer de ved at få det at vide, ved at vi taler om tingene, forklarer hvorfor reglerne er der osv.

Når man er 3 år gammel, så er man rigtig godt igang med at finde ud af, hvordan verden fungerer, hvordan man påvirker verden - og derfor vil din dreng naturligt nogle gange bryde dine regler. Han gør det for at se hvordan du reagerer på det han gør og han er et eller andet sted nødt til det, for det er sådan han udvikler sin selvstændighed, sin personlighed.

Det er rigtig vigtigt, at du i samspillet med din dreng giver ham følelsen af at du lytter, ser ham, anerkender ham osv. Når han føler sig set, mødt og lyttet til, så vil sandsynligheden for at han lytter til dig være større. Du vil kunne skabe rammer, have regler og sætte grænser, som han føler er okay, fordi han har tillid til dig og ved, at du vil ham det godt. Det betyder dog ikke, at han ikke stadig nogle gange vil prøve lidt grænser og se, hvad der sker - og når han gør det, så skal du naturligvis overveje om det kan være, som han gerne vil, om tingene måske kan være på en anden måde, eller om det er nødt til at være som du vil, fordi du nu engang ved bedst, fordi du er den voksne.

Og her kommer f.eks. regler om at han skal have vasket sine hænder eller have børstet sine tænder, eller skiftet sin ble f.eks. ind. Det skal gøres - også selvom han ikke altid har lyst. Det er her vigtigt ikke at spørge ham "vil du have vasket hænder?", "skal du have skiftet din ble?", "vil du børste tænder?" osv. fordi han så ofte vil svare nej og vælger du så at gøre det alligevel, så hører du jo ikke, hvad han siger. I en sådan situation skal du derfor ikke spørge ham, men tage ham i hånden og sige "kom du skal lige have vasket hænder", "kom, jeg hjælper dig med at få skiftet bleen inden vi kører" eller lignende.

Derfor må du i situationen med håndvask efter toiletbesøg tage ham i hånden og føre ham ud på ...

Annonce

... toilettet "jeg vil gerne have, at du vasker hænder". Og så må du naturligvis gerne give ham små valgmuligheder "vil du have sæbe på hænderne først?", "vil du selv tænde for vandet?", så han føler sig inddraget. Du kan også forklare ham, at "alle vasker hænder, når de har været på toilettet, det skal man", og I kan prøve at spørge f.eks. bedsteforældre eller andre, så han hører, at det er rigtigt, at det faktisk passer det du siger:)

Og så er der naturligvis også de situationer, hvor tingene er nødt til at være som du vil, og hvor du må holde fast i dine regler og krav - også selvom han protesterer - og hvor du ikke altid kan sætte dig ned, være pædagogisk og rummelig. Det kan være, at I går ude ved vejen, og han vil ikke holde i hånden. Det skal han, fordi der kører biler, og det kan være farligt. I en sådan situation kan du være nødt til at holde ham og holde fast i hans hånd, selvom han protesterer voldsomt. Du kan forklare ham "jeg vil have du holder mig i hånden, når der kører biler, det er farligt" og selvom han ikke vil, så skal han - og bagefter må du så forklare ham, at du godt forstår, at det er irriterende, men sådan er reglen, og når I går på vejen derhjemme, så kan han gå uden at holde i hånd.

Der hvor reglerne er vigtige, og hvor det er noget, du virkelig ønsker - f.eks. at hænderne skal vaskes efter toiletbesøg, og at han skal holde i hånden når der kører biler osv. - her må du gerne holde fast i at sådan er det. Og naturligt rumme ham, forklare, vise ham forståelse, men stadig holde fast. Det er vigtigt, at du ikke siger "jeg vil have at du, du skal, det er vigtigt at vaske hænder… ... jamen så gør som du selv vil". Hvis du mener, at det er vigtigt, så må du holde fast i at sådan er det, også selvom han protesterer. Han skal kunne regne med, hvad du siger.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Og når det er sagt, så er det også altid en god idé at spørge barnet, hvorfor det ikke vil, som vi vil. Han er ikke så gammel endnu, så det kan være svært at svare, men nogle gange kan børn faktisk godt svare. Et svar kan f.eks. være "jeg leger lige", og så kan du sige f.eks. "det er okay, du må godt lege lidt mere" eller det modsatte "det er rigtig ærgerligt at stoppe legen, men vi skal køre nu". Eller han vil måske sige "jeg kan ikke lide vandet, det larmer" og så kan du sige "jeg kan fylde vand i vasken, så larmer det ikke, når du skal vaske hænderne" - og på den måde både finde ud af, hvorfor barnet protesterer og vil noget andet og samtidig også nogle gange finde en løsning…

Det var lidt tanker omkring regler, jeg håber du kan bruge dette lidt videre:)

Fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Moderkage

Moderkagen forsynet barnet med næring, imens det ligger inde i livmoderen. Når fødslen er forbi, og navlestrengen er klippet over, så skal moderkagen fødes.

Hos nogle kvinder kommer den helt af sig selv, hos andre skal man presse lidt for at få den ud. Det kan ske, at moderkagen ikke kan komme ud på normal vis og derfor må kvinden bedøves, og den må fjernes af en læge. Bedøvelse er nødvendigt, for hvis kvinden var vågen, ville det gøre meget ondt.

Når moderkagen...

Læs mere i Babylex

Ærter

Fra 6 måneders alderen må barnet gerne få ærter. Ærter kan her koges til ærtemos og det samme kan gøres med andre bælgfrugter, som brune og hvide bønner, kigærter og linser.

Barnet optager bedst næring fra ærter og andre grøntsager, hvis de koges.

Fra 9-10 måneders alderen vil mange børn have stor glæde af at spise ærter, det er god træning for at øve pincetgreb og ærter kan fint gives sammen med rugbrød til frokost.

Ærter indeholder protein, samt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Endnu engang mange tak for dit svar her i den gode brevkasse. Jeg har anbefalet dig til dem jeg kender fordi du er SÅ god til at komme med nogle konkrete råd. Lige det som gør hverdagen lidt nemmere og knapt så frustrerende, så TAK for det!