Svar: Få barnet til at høre efter - er jeg for blød?

26. januar 2015

Kategori:
Alder:
3 år

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Hej med dig

Tak for dit brev og tusind tak for dine søde ord om min bog om opdragelse:)

Jeg synes ikke du er for blød! Jeg synes faktisk, at det lyder som om, at du gør dig rigtig mange gode overvejelser, og det lyder som om at du tackler rigtig mange situationer rigtig fint - og jeg tror, at i takt med at jeres dreng vokser op og du kan mærke, hvor godt han udvikler sig og hvor dejlig en dreng han er, når du hører andre rose ham osv. så vil du begynde at tro mere på, at det du gør er rigtigt, for du kan se at det virker. Faktisk kan du sikkert allerede se det:)

Men lige nu er det rigtig svært, for du skal stå model til kommentarer fra lægen, bedsteforældre, venner og familie osv. som gør tingene meget anderledes end dig. Det betyder ikke, at der kun findes en måde at være forældre på og at man ikke sagtens kan være en god forældre, selvom man gør noget andet end du nogle gange gør, for der findes ofte forskellige løsninger i forskellige situationer og flere løsninger kan være gode. Men helt grundlæggende, så er din intuition og din fornemmelse rigtig - præcist som du har skrevet til mig i et andet brev, så handler det om, at du møder ham rigtigt:

At du forsøger at forstå og sætter dig ind i hans følelser
At du er konsekvent uden at straffe
At du ikke brugere trusler, fordi det påvirker hans selvværd
At du forsøger at undgå skæld ud, fordi det påvirker hans selvværd.
At du forsøger at møde ham værdigt og med respekt og kærlighed
At du håndterer konflikter med kærlighed

Når du gør dette, så er du allerede nået rigtig langt! Der kan stadig være plads til fejl, nogle gange kommer du til at bruge en trussel, eller straffer ham uden at tænke over, at det er en straf eller kommer måske til at råbe for højt og skælde ud eller måske kommer du til at sige noget, som nedgør ham og som sårer ham osv. Der vil være masser af konflikter og der vil være situationer, hvor du bliver vildt usikker og hvor du ikke aner hvad du skal gøre, men hvor du bare må gøre det, som du lige nu i situationen må gøre - og det er okay, at det så ikke altid er uden fejl. Du er jo kun et menneske og han har netop glæde af at have en menneskelig mor. Han har glæde af at du nogle gange begår fejl og kommer til ham, siger undskyld og viser at du er ked af, at du f.eks.råbte højt eller ikke overholdt den aftale I havde lavet eller hvad det nu kan være. Det lærer ham jo, at I jeres familie er det okay at lave fejl, så han også tør komme til dig og fortælle dig, hvis han har gjort noget forkert.

Det er rigtigt, at han skal have vasket hænder efter toiletbesøg, sådan er det. Det handler om hygiejne og forebyggelse af sygdomme og en masse, som han ...

Annonce

... naturligt ikke forstår. Han forstår ikke vigtigheden i det. Du straffer ham ikke, når du beder ham vaske hænder. Det er en simpel regel, som du forklarer. Og ja - nogle gange kan du godt formulere dig med et "du skal lige vaske hænder først, så får du noget at drikke bagefter" - sådan er reglen:)

Skumsæbe - det virker nogle gange. Du kan købe skumsæbe som sæbedispenser og rigtig mange børn synes det er sjovere at vaske hænder på den måde :)

Afledning er generelt rigtig godt. Ingen problemer i det, så længe I får tingene gjort og I undgår konflikter. Og med den alder han har, så begynder du også at kunne bruge fjolleri og pjat. Nogle gange kan det faktisk hjælpe, hvis du gør tingene forkert f.eks. sætter skoen på den forkerte fod "ih altså, jeg kan ikke finde ud af det, kan du hjælpe mig?" og så gør han det pludselig selv…

Og ja - et nej skal overvejes og et nej er et nej - helt rigtigt :)

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Situationen hos lægen - åh, det er en af de der situationer, hvor man bliver mundlam og efterfølgende ønsker, at man havde kunne svare… De situationer vil altid være der, du kan øve dig i at svare, men de vil aldrig forsvinde helt. Og ja - det havde været rigtig godt, hvis du kunne have svaret det, du skriver til mig "Jeg bliver ked, at du siger sådan, for jeg synes, det er vigtigt at prioritere, at det er rart at gå til lægen".

Nogle gange vil der være situationer, som ikke er rare og hvor din dreng skal udsættes for noget mod sin vilje - f.eks. når han er syg og skal undersøges, have medicin eller lignende. Det er vigtigt, for at han kan blive rask. Her vil det kunne gå over din og hans grænse, men stadig skal han have følelsen af, at du passer på ham og vil ham det godt. I situationen med at mærke om stenene er faldet ned, så lyder det som om, at du selv har styr på dette og kan tjekke det selv, derfor laver du en prioritering undervejs i lægebesøget - den kamp er ikke vigtig. Men hvis det nu var noget andet - hvis nu jeres dreng var syg og lægen skulle tjekke om jeres dreng havde mellemørebetændelse og derfor skulle se ham i øret, så ville du højst sandsynligt have forklaret din dreng, at lægen skulle kikke ham i øret. Du havde taget ham på skødet og beroliget ham, men forklaret at det skulle gøres - også mod hans protester og så havde du trøstet ham efterfølgende.

På den måde så vil du naturligt som mor i forskellige situationer hele tiden skulle opveje, hvad er vigtige lige nu, og hvad er ikke - og det gør du så fint! Det handler ikke om at du er blød, men derimod om at du faktisk lyder til at have et rimelig godt overblik og en ret god idé om, hvad der er jeres drengs behov :)

Stort knus med på vejen :) Fortsat held og lykke!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Hofteklik

Alle nyfødte undersøges for hofteklik - også kaldet hofteskred eller hofteledsdysplasi. Det ses hos ca. 1% af alle børn. Det opdages ofte ved, at man kan høre et lille klik, når barnets ben drejes op mod maven og udad. Det skyldes, at lårbenshovedet kan glide ud af hofteskålen ved denne bevægelse.

Hvis man har mistanke om, at barnet har en medfødt hoftefejl, så vil barnet blive undersøgt med ultralyd. Hvis barnet har hofteklik, skal det behandles med en skinne, der holder benene...

Læs mere i Babylex

Børnevaccinationsprogram

I Danmark har vi følgende børnevaccinations program, som anbefales af sundhedsmyndighederne:

3 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio- Hib 1 og PCV-1

5 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio- Hib 2 og PCV-2

12 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio- Hib 3 og PCV-3

15 mdr.: MFR 1

4 år.: MFR 2

5 år.: Difteri-tetanus-kighoste-polio revaccination

12 år.: MFR 2 og til piger HPV 1, 2 og 3 (MFR 2 til...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for en fantastisk brevkasse og nogle fantastiske og velskrevne bøger. Begge dele har ofte hjulpet os siden vi blev forældre for ca. 1½ år siden!

Tak fra familien i København.