Svar: Sutteafhængighed

11. december 2014

Kategori:
Alder:
3 år, 6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære bekymrede mor

Tak for dit brev og fine beskrivelse af alle dine tanker :) Der er ingen tvivl om at jeres børn er meget forskellige og derfor kan det, der virkede hos storebror, ikke altid overføres til lillesøster - hun er sin egen og skal derfor have tingene på en anden måde. Og det lyder faktisk ikke helt som om, at hun vil kunne forstå og følge en aftale om, at sutten bliver afleveret og i stedet får hun så en gave i Toys R Us… Hun vil jo klart foretrække sin sut fremfor at få et stykke legetøj, for sutten er for hende en kær ven, som har fulgt hende altid og sin kæreste ven går man naturligt ikke af med. Det er bestemt ikke hendes ønske, men jeres ønske og det vil hun naturligt ikke acceptere.

Jeg tænker derfor, at det i forhold til jeres datter måske vil gå bedre, hvis I kan trappe gradvist ud af sutten og lade hende være en aktiv del i processen. Det vil for det første være rigtig godt, hvis hendes sutter kan have en fast plads. Her kan hun selv være med til at lægge sutten og så ligger den der, indtil hun skal ...

Annonce

... sove og har brug for den igen. Hun skal kunne stole på at I ikke fjerner sutten. I starten vil hun naturligt tage sutten og putte den i munden flere gange i løbet af dagen, men så husker I hende på at sutten skal lægges på sin plads og hjælper hende til at lægge den der igen.

Og så skal sutterne kasseres en af gangen i takt med at de bliver gamle, mørnede, klistrede. Og igen skal hun være med i processen. I skal vise hende at sutten er i stykker, at den ikke dur mere og at den derfor må smides ud - og hun skal selv komme den i skraldespanden. Så hun langsomt siger farvel til en sut af gangen. Og I køber naturligt ikke flere sutter. Og når I på et tidspunkt når til sidste sut, så kan det godt være at den skal byttes til en gave i Toys R´Us, men så er det for at få hende over den sidste lille hurdle, at sige det sidste farvel, hvor hun selv har været med i hele processen og stille og roligt er blevet klar til netop at sige farvel til sutten…

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Håber I kan bruge disse tanker lidt videre, fortsat held og lykke:)

Og rigtig god jul!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Ører - øreproblemer hos baby og børn

Siden 2005 får alle nyfødte i Danmark tilbudt en screening for hørenedsættelse få dage efter fødslen. Hvis det viser sig, at barnet har en medfødt hørenedsættelse, er det vigtigt, at man får startet behandling så tidligt som muligt.

Mange børn vil have nedsat hørelse i en periode f.eks. på grund af mellemørebetændelse eller væske i mellemøret. Et barn, som gennem længere tid har nedsat hørelse, vil ikke reagere på lyde og vil have langsom eller manglende sprogudvikling. Hvis...

Læs mere i Babylex

Høj stol til baby

Når barnet begynder at kunne sidde selv, er det en god idé at anskaffe en høj stol. Så kan barnet sidde med ved bordet under måltiderne, og det kan også følge med i, hvad I laver ved køkken- og spisebordet.

Der findes mange forskellige modeller af højstole, men de fleste vælger i dag en model, som kan stå ved spisebordet. Det giver mulighed for, at baby kan være med ved bordet, når familien sidder og spiser og på den måde naturligt tage del i måltiderne.

De...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusinde tak for dit fantastiske svar til vores lille familie sidst. Det hjalp virkelig på natten at give ham en fast rytme i dagstimerne.

Tak fra Hannibals mor