Svar: Sutteafhængighed
11. december 2014
Alder:
3 år, 6 mdr.
Kære bekymrede mor
Tak for dit brev og fine beskrivelse af alle dine tanker :) Der er ingen tvivl om at jeres børn er meget forskellige og derfor kan det, der virkede hos storebror, ikke altid overføres til lillesøster - hun er sin egen og skal derfor have tingene på en anden måde. Og det lyder faktisk ikke helt som om, at hun vil kunne forstå og følge en aftale om, at sutten bliver afleveret og i stedet får hun så en gave i Toys R Us… Hun vil jo klart foretrække sin sut fremfor at få et stykke legetøj, for sutten er for hende en kær ven, som har fulgt hende altid og sin kæreste ven går man naturligt ikke af med. Det er bestemt ikke hendes ønske, men jeres ønske og det vil hun naturligt ikke acceptere.
Jeg tænker derfor, at det i forhold til jeres datter måske vil gå bedre, hvis I kan trappe gradvist ud af sutten og lade hende være en aktiv del i processen. Det vil for det første være rigtig godt, hvis hendes sutter kan have en fast plads. Her kan hun selv være med til at lægge sutten og så ligger den der, indtil hun skal sove og har brug for den igen. Hun skal kunne stole på at I ikke fjerner sutten. I starten vil hun naturligt tage sutten og putte den i munden flere gange i løbet af dagen, men så husker I hende på at sutten skal lægges på sin plads og hjælper hende til at lægge den der igen.
Og så skal sutterne kasseres en af gangen i takt med at de bliver gamle, mørnede, klistrede. Og igen skal hun være med i processen. I skal vise hende at sutten er i stykker, at den ikke dur mere og at den derfor må smides ud - og hun skal selv komme den i skraldespanden. Så hun langsomt siger farvel til en sut af gangen. Og I køber naturligt ikke flere sutter. Og når I på et tidspunkt når til sidste sut, så kan det godt være at den skal byttes til en gave i Toys R´Us, men så er det for at få hende over den sidste lille hurdle, at sige det sidste farvel, hvor hun selv har været med i hele processen og stille og roligt er blevet klar til netop at sige farvel til sutten…
Håber I kan bruge disse tanker lidt videre, fortsat held og lykke:)
Og rigtig god jul!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske