Søvn IGEN IGEN

11. december 2014

Kategori:
Alder:
9 mdr.

Søvn IGEN IGEN

Hej Helen

Jeg har skrevet til dig mange gange før angående søvn. Og den er desvære ikke blevet bedre om natten. Synes faktisk det nogen gange er værre. Jeg har skrevet en del før, men her kommer det lige "kort" igen

Om dagen sover han endelig godt. Han sover typisk 2*2 timer og en powernap sidst på eftermiddagen. Vi har prøvet at kvitte powernappen, men det er han slet ikke klar til. Hvis vi gør det er han MEGET træt allerede kl 17.30-18 og så vil han slet ikke spise og putningen foregår med gråd. Det er ikke så tit han vågner efter de 30 minutter længere om dagen. Han spiser også rigtig godt - primært grød og vores mad men jeg ammer også stadig. Vi tilbyder mange små måltider som du foreslog. Vores kæmpe problem er nattesøvnen.

Han er god til at falde i søvn af sig selv når vi putter ham til natten omkring kl 18.30-19.00 (Han står op mellem kl 6.30-07 som du også foreslog). Efter kl ca 22-23 stykker vågner han minimum én gang i timen og grunden til, at jeg lige skriver idag er fordi det var hver halve time i nat. For det meste er det små klynk, hvor jeg tror han lige skal hjælpes i søvn, det tager 2-5 min. Hvis ik jeg går ind til ham begynder han at græde eller kører sig selv op så han snakker på livet løs. Hvor det så tager lang tid at få ham til at sove igen.

Jeg ammer ca. kl 22-23, 02-03 og 05-06 + 1-2 gange i løbet af dagen.

Dette har vi prøvet:

- at sove i samme seng
- at sover i to forskellige rum
- svøbe ham ind, så hans arme ikke vækker ham
- bruge en tyngdedyne
- at tænde en lille vågelampe
- at lade ham sove i et helt mørkt rum

Det har jo stået ...

Annonce

... på i 4-5 mdr uden undtagelser. Han er ikke ved at få tænder hele tiden, vi har været ved lægen og der er ikke noget galt med ham (heller ikke ørerne), han har en tilpas temperatur, han er ikke snottet, både mor og far dur om natten medmindre han jo rent faktisk er sulten.

Obs. Han vil hverken tage flaske eller sut

I den kommende weekend vil vi gå igang med at kvitte den midterste amning. Han er snart 9 mdr. (korrigeret 8)

Jeg har tænkt på et par forslag selv til bedre nattesøvn:

(1) Når han vågner ved 22-23 tiden vil jeg sætte ham i en højstol på hans værelse og give ham grød med ske. Hvad tænker du om det?

(2) Mine tanker går også på, at han skal lærer selv at falde i søvn. Skal vi lade være med at gå ind til ham medmindre han græder? Hvis ja, hvor lang tid skal vi give det et forsøg før vi kan konstatere, at det ikke er løsningen? For vi sover jo ikke, så længe vi kan høre ham.

(3) Jeg overvejer at prøve en kiropraktor. hvorfor? Fordi de skriver på deres hjemmesider, at det nogen gange kan skyldes noget i ryggen. Hvad synes du?

Har du flere forslag? Min mand og jeg bider det i os og vi hjælper hinanden rigtig meget. Men vi er dæleme ved at gå kolde i det.

Jeg har snakket med mange om det. Nogen siger: "Jamen nogen børn sover bare ikke rigtig før de er 2 år" WHAT??? Hvis det virkelig er rigtig så ender jeg jo med at gå ned med stress og gå fra faren inden :-( Andre siger, at det er noget jeg/vi har gjort siden han er blevet sådan. Og så får jeg helt ondt i maven, men omvendt så må det også betyde er der fortsat er noget jeg kan gøre?

Med venlig hilsen
L

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Dårlig søvn og stop af amning

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

12. marts 2024 | Amning | 8 mdr.

Nedtrapning af amning ifb. opstart af arbejde

Kære Helen Jeg skriver til dig med to bekymringer i forbindelse med at jeg...

Annonce

Viden om børn:

Hår - babys hårpragt

Nogle børn fødes med stor hårpragt og andre kun med små dun. Håret kan variere både i tykkelse, længde og farve.

Selvom barnet fødes med meget hår, er der ingen garanti for, at håret bliver på hovedet. De fleste børn vil i 3-4 mdr´s alderen miste meget af deres hår, både fordi de ligger meget ned, men også fordi de hår, som er udviklet, da barnet lå i moderens mave, ofte tabes på en gang.

De nye hår, som vokser frem, er ofte tynde og fine i forhold til det hår, som...

Læs mere i Babylex

Graviditet uden for livmoderen

Graviditet uden for livmoderen er en meget alvorlig graviditetskomplikation, der optræder i ca 2 procent af alle graviditeter.

Det er forbundet med stor risiko for moderens liv og det er ikke muligt at gennemføre en sådan graviditet. Ofte er der faktisk heller ikke tale om et rigtigt foster, og dermed ikke om en rigtig graviditet.

Spiral udgør en risiko for at man bliver gravid uden for livmoderen. Derudover kan det spille ind, hvis man tidligere har haft...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dine altid gode råd... Din hjemmeside er til stor hjælp. Især for os udenlandsdanskere som ikke har en sundhedsplejerske til rådighed på samme måde som man har i Danmark.

Tak, for alt det du gør.

Udlandsdanskeren