Brev:
Søvn IGEN IGEN
11. december 2014
Alder:
9 mdr.
Søvn IGEN IGEN
Hej Helen
Jeg har skrevet til dig mange gange før angående søvn. Og den er desvære ikke blevet bedre om natten. Synes faktisk det nogen gange er værre. Jeg har skrevet en del før, men her kommer det lige "kort" igen
Om dagen sover han endelig godt. Han sover typisk 2*2 timer og en powernap sidst på eftermiddagen. Vi har prøvet at kvitte powernappen, men det er han slet ikke klar til. Hvis vi gør det er han MEGET træt allerede kl 17.30-18 og så vil han slet ikke spise og putningen foregår med gråd. Det er ikke så tit han vågner efter de 30 minutter længere om dagen. Han spiser også rigtig godt - primært grød og vores mad men jeg ammer også stadig. Vi tilbyder mange små måltider som du foreslog. Vores kæmpe problem er nattesøvnen.
Han er god til at falde i søvn af sig selv når vi putter ham til natten omkring kl 18.30-19.00 (Han står op mellem kl 6.30-07 som du også foreslog). Efter kl ca 22-23 stykker vågner han minimum én gang i timen og grunden til, at jeg lige skriver idag er fordi det var hver halve time i nat. For det meste er det små klynk, hvor jeg tror han lige skal hjælpes i søvn, det tager 2-5 min. Hvis ik jeg går ind til ham begynder han at græde eller kører sig selv op så han snakker på livet løs. Hvor det så tager lang tid at få ham til at sove igen.
Jeg ammer ca. kl 22-23, 02-03 og 05-06 + 1-2 gange i løbet af dagen.
Dette har vi prøvet:
- at sove i samme seng
- at sover i to forskellige rum
- svøbe ham ind, så hans arme ikke vækker ham
- bruge en tyngdedyne
- at tænde en lille vågelampe
- at lade ham sove i et helt mørkt rum
Det har jo stået på i 4-5 mdr uden undtagelser. Han er ikke ved at få tænder hele tiden, vi har været ved lægen og der er ikke noget galt med ham (heller ikke ørerne), han har en tilpas temperatur, han er ikke snottet, både mor og far dur om natten medmindre han jo rent faktisk er sulten.
Obs. Han vil hverken tage flaske eller sut
I den kommende weekend vil vi gå igang med at kvitte den midterste amning. Han er snart 9 mdr. (korrigeret 8)
Jeg har tænkt på et par forslag selv til bedre nattesøvn:
(1) Når han vågner ved 22-23 tiden vil jeg sætte ham i en højstol på hans værelse og give ham grød med ske. Hvad tænker du om det?
(2) Mine tanker går også på, at han skal lærer selv at falde i søvn. Skal vi lade være med at gå ind til ham medmindre han græder? Hvis ja, hvor lang tid skal vi give det et forsøg før vi kan konstatere, at det ikke er løsningen? For vi sover jo ikke, så længe vi kan høre ham.
(3) Jeg overvejer at prøve en kiropraktor. hvorfor? Fordi de skriver på deres hjemmesider, at det nogen gange kan skyldes noget i ryggen. Hvad synes du?
Har du flere forslag? Min mand og jeg bider det i os og vi hjælper hinanden rigtig meget. Men vi er dæleme ved at gå kolde i det.
Jeg har snakket med mange om det. Nogen siger: "Jamen nogen børn sover bare ikke rigtig før de er 2 år" WHAT??? Hvis det virkelig er rigtig så ender jeg jo med at gå ned med stress og gå fra faren inden :-( Andre siger, at det er noget jeg/vi har gjort siden han er blevet sådan. Og så får jeg helt ondt i maven, men omvendt så må det også betyde er der fortsat er noget jeg kan gøre?
Med venlig hilsen
L