Svar: Store tanker og små svar

12. november 2014

Kategori:
Alder:
6 år, 7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære Pia

Tak for dit brev :)

Jeg tror, de fleste forældre synes, det er svært, når børnene begynder at stille "store spørgsmål", altså spørgsmål om liv og død. For det er rigtig svært at svare og vide, hvad det rigtige svar er - og ja, nogle gange kommer vi så til at sige noget, hvor vi efterfølgende tænker "hm, var det nu også klogt?" - og måske var det, måske ikke. I hvert fald har du givet ham håb, og det er jo ikke så skidt. Vi har jo lov at håbe på, at der kommer en livsforlængende pille:)

Men det er naturligvis en balance, for vi skal jo ikke lyve for vores børn. Det er rigtig vigtigt, at vores børn kan regne med os og regne med det, vi siger, også selvom sandheden nogle gange ikke er så rar at høre… Samtidig skal vi jo ikke skræmme vores børn og ikke gøre dem unødigt bange, og netop når det kommer til døden, så er det jo et livsvilkår vi lever med - at vi alle sammen dør på et tidspunkt, og det er for de fleste rigtigt skræmmende. Vi er nødt til at leve livet uden at lade os skræmme af døden. Og vi klarer det på forskellig vis.

Nogle tror på gud, nogen tror på spøgelser, nogen tror på genfødsel, nogen tror på at vi alle sammen mødes igen… og netop når det handler om børn og tanker om døden og det at finde ro, så tænker jeg faktisk, at det kan være rigtig godt, at tale med din dreng om, hvad du tror på, og ikke mindst, hvad han tror. Jeg synes ikke du skal begynde at tage en alvorlig snak med ham om at "sådan er verden nu engang", men prøve stille og roligt at tale med ham om, hvad han er bange for. Det kan være at han tror det gør ondt, de kan også være angsten for at miste dig, angsten for at skulle være alene osv. Og så tag udgangspunkt i dette.

Hvis han f.eks. er bange for at det gør ondt, så må du prøve at tale med ham om, at man godt kan dø stille og roligt og uden smerte - hvis man f.eks. dør på sygehuset, så vil sygeplejersker og læger sørge for, at man har det godt. Man kan også godt dø på en voldsom måde, men så dør man meget hurtigt og mærker ikke at man dør. Prøv at få ham til selv at sætte ord på, hvad det er han tænker - og prøv at ...

Annonce

... berolige ham med eksempler på det, som han er bange for - uden at du sætter en masse nye tanker i hovedet på ham. Du skal ikke tale med ham om, at man kan dø i en ulykke hvis ikke han selv nævner denne mulighed, men tage udgangspunkt i de tanker og bekymringer han har.

Hvis han er bekymret for at skulle være alene, så prøv at berolige ham med, at han når han bliver voksen vil finde sig en sød kone og få nogle fantastiske og måske lidt frække børn - og at han derfor ikke vil være alene:)

Hvis han er bekymret for at du skal dø fra ham og han ikke vil have dig, så må du igen prøve at være realistisk - ja du dør nok før ham, fordi du er ældre end han er, men ingen ved præcist, hvornår vi dør, og du vil gøre alt hvad du kan for at blive over 100 år, så I kan være sammen så meget som muligt.

Og prøv så også at tale med ham om, hvad han tror på, der sker når man dør. Måske vil det berolige ham, hvis han kan tro på, at I måske mødes igen i en anden verden, i himlen eller lignende.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

I vil møde døden i tiden frem, det kan være et kæledyr der dør, eller en nær bekendt eller familie - og i disse situationer vil det være helt naturligt, at I taler om, hvad I oplever og hvad der sker, taler med jeres dreng omkring hans tanker og følelser.

I kan også med fordel læse bøger om døden. Der findes mange rigtig fine billedebøger og børnebøger, som I kan låne på biblioteket. F.eks. "Så blev farfar et spøgelse", af Kim Fupz Aakeson. Den handler om at Esbens farfar er død og mor siger, at man bliver en engel, når man dør. Men far mener, at man bliver til jord. Esbens farfar bliver dog til et spøgelse, der kommer til Esben om natten.

Det kunne også være "Hvad er døden?" af Pernilla Stalfelt. Den kommer omkring forskellige holdinger til døden og beskriver f.eks. også hvad der sker ved en begravelse… Der findes rigtig mange gode - også "Den hvide engel", "Da Idas farfar fik vinger" og "Bedstemor i himlen".

Du må en tur på biblioteket og se på de forskellige bøger og så prøve at vurdere, hvad der passer bedst til hans alder og samtidige følsomme, men også videbegærlige sind:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Røgede fisk og børn

Grillede og røgede fisk kan have et højt indhold af PAH (tjærestoffer), som kan være kræftfremkaldende. Derfor bør man ikke spise store mængder røget og grillet fisk, men det kan indgå som en del af en varieret kost.

Til børn er det en god idé at følge disse råd:

- Anvend så vidt muligt koldrøgning, fremfor varmt røgede fisk.

- Undgå røgeksponering af spiselige flader. På grillen bør fisken pakkes ind i folie.

- Vær opmærksom på at...

Læs mere i Babylex

Vaner og børn

Alle familier har deres egne vaner og rutiner. Det, at tingene gøres på en bestemt måde, giver tryghed for barnet. Et lille barn vil altid have det bedst, når noget er genkendeligt.

Hvis det lille barn skal passes, er det derfor en rigtig god idé, at den der passer barnet, forsøger at efterligne de rutiner og vaner, som barnet kender.

Børn elsker gentagelser og elsker derfor også lege som borte-tit og klappe-kage. De større børn føler stor glæde ved at se den samme...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tusind tak for alle dine råd og gode svar. Det er altid en utroligt stor hjælp at skrive til dig :-)

Tusind tak fra Camilla - mor til to.