Brev:
Store tanker og små svar
12. november 2014
Alder:
6 år, 7 mdr.
Store tanker og små svar
Kære Helen
M på seks, snart syv, er ret optaget af døden. Og af at undgå den.
Han taler meget om det, og den anden dag, en hyggelig eftermiddag konstaterede han, at han ikke ville dø. Og blev noget ked af det. Jeg forsøgte mig først (helt latterligt) med, at dem der er børn nu bliver tudsegamle - laaaaangt over 100. Det rakte ligesom ikke. Han var virkelig ked af det - og så var det, at jeg endte med at sige noget helt besynderligt. Sådan lidt panik-agtigt endte jeg med at sige, at jeg mente jeg havde læst en artikel om, at man forskede i at fremstille en slags vitaminpille, så man ikke behøver dø. Og det var han rolig med! Til gengæld har han refereret til den pille utallige gange siden, og hver gang får jeg jo lidt dårlig samvittighed.
Min tanke er lidt, at når han er gammel nok til at forstå løgnen (hvis det stadig er en løgn til den tid), så er han også gammel nok til at bære tanken.
Udfordringen er, at jeg godt kan huske den der tunge fornemmelse som barn af store, rædsomme tanker. Dem ville jeg gerne løfte ud af ham. Omvendt er han jo sådan en, der hører lidt af radioavisen i bilen og så hægter han sig fast i at få en forklaring på hvad Rusland bilder sig ind. (uden at det selvfølgelig giver mening for ham. Jeg påstår ikke, han er Einstein) - og derfor får man ikke lov sådan at slippe løgnen igen. Han borer videre i den der pille.
Hvad tænker du med din viden om børnesind. Var det en for let løsning? Bør man tage snakken og fastholde, at sådan er verden nu engang? Børn skal måske - desværre - også lære at bære på de tunge tanker?
Jvf. tidligere spørgsmål ved du jo, at jeg godt kan have for vane sådan meget kategorisk at insistere på en ubekymret tilværelse for børn. Det prøver jeg at være lidt opmærksom på. (Jeg har nemlig lige læst i Politiken, at børn af den slags forældre bliver hovedløse?!? :-)
Pia.