Store tanker og små svar

12. november 2014

Kategori:
Alder:
6 år, 7 mdr.

Store tanker og små svar

Kære Helen

M på seks, snart syv, er ret optaget af døden. Og af at undgå den.

Han taler meget om det, og den anden dag, en hyggelig eftermiddag konstaterede han, at han ikke ville dø. Og blev noget ked af det. Jeg forsøgte mig først (helt latterligt) med, at dem der er børn nu bliver tudsegamle - laaaaangt over 100. Det rakte ligesom ikke. Han var virkelig ked af det - og så var det, at jeg endte med at sige noget helt besynderligt. Sådan lidt panik-agtigt endte jeg med at sige, at jeg mente jeg havde læst en artikel om, at man forskede i at fremstille en slags vitaminpille, så man ikke behøver dø. Og det var han rolig med! Til gengæld har han refereret til den pille utallige gange siden, og hver gang får jeg jo lidt dårlig samvittighed.

Min tanke er lidt, at når han er gammel nok til at forstå løgnen (hvis det stadig er en løgn til den tid), så er han også gammel nok til at bære tanken.

Udfordringen er, ...

Annonce

... at jeg godt kan huske den der tunge fornemmelse som barn af store, rædsomme tanker. Dem ville jeg gerne løfte ud af ham. Omvendt er han jo sådan en, der hører lidt af radioavisen i bilen og så hægter han sig fast i at få en forklaring på hvad Rusland bilder sig ind. (uden at det selvfølgelig giver mening for ham. Jeg påstår ikke, han er Einstein) - og derfor får man ikke lov sådan at slippe løgnen igen. Han borer videre i den der pille.

Hvad tænker du med din viden om børnesind. Var det en for let løsning? Bør man tage snakken og fastholde, at sådan er verden nu engang? Børn skal måske - desværre - også lære at bære på de tunge tanker?

Jvf. tidligere spørgsmål ved du jo, at jeg godt kan have for vane sådan meget kategorisk at insistere på en ubekymret tilværelse for børn. Det prøver jeg at være lidt opmærksom på. (Jeg har nemlig lige læst i Politiken, at børn af den slags forældre bliver hovedløse?!? :-)

Pia.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

8. januar 2024 | Opdragelse | 6 år, 8 mdr.

Dårlig opførsel og drillerier

Hej Helen. Tak for dine tidligere gode svar til storebror der i dag er 15...

21. november 2023 | Udvikling | 7 år, 4 mdr.

Dreng på 7 år, social udvikling

Kære Helen, Vi er forældre til en dejlig dreng på snart 7 et halvt år. Han...

5. oktober 2023 | Opdragelse | 7 år, 4 mdr.

7årig dreng

Hej Helen, Jeg har så mange ting jeg er usikker på, og ved ikke hvor jeg...

18. juli 2023 | Opdragelse | 5 år, 10 mdr.

SFO/skolestart - ked af at være væk fra mor

Kære Helen Jeg er i syv sind og har brug for et godt råd og gerne nogle...

Annonce

Viden om børn:

Rygning

Når mødre ryger passerer nikotin og andre giftige stoffer fra tobakken over til barnet via modermælken. Derfør bør kvinder der ammer ikke ryge.

Passiv rygning er farligt. Det er vigtigt at det lille barn ikke udsættes for tobaksrøg. Det er vigtigt at begge forældre er bevidst om at have et ansvar i forhold til at beskytte barnet mod tobaksrøg. Vokser et barn op i et hjem, hvor den ene eller begge forældre ryger, har barnet stor risiko for at få mellemørebetændelse og udvikle...

Læs mere i Babylex

Rosiner

Børn under 3 år må gerne spise rosiner, men ikke i ubegrænsede mængder. Det anbefales at børn under 3 år max spiser 50 gram rosiner om ugen.

Rosiner indeholder en svampegift, som hedder Ochratoksin A. Dette tåler barnet kun i meget små mængder. Det er det totale indtag over en længere periode der betyder noget. Derfor sker der ikke noget ved, hvis barnet spiser mange rosiner en dag og i dagene derefter ikke spiser rosiner.

Svampegiften findes også i økologiske...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit medfølende svar. Både min mand og jeg sad og tudede da vi læste det.

Det går fremad herhjemme. Vi har helt accepteret vores drengs handicap og glæder os hver dag over, hvor dejlig han er. Vi starter fysioterapi imorgen.

Tak fra Signe, mor til dreng på 7 måneder