Brev:
Søvn hysteri
12. november 2014
Alder:
9 mdr.
Søvn hysteri
Kære Helen,
Vi håber du kan hjælpe os i den rigtige retning, desperationen har meldt sig herhjemme.
Vores datter er 9½ mdr, sund og rask, født til tiden, glad og livlig om dagen. Følger fint sin motoriske udvikling og trives godt.
I de første 3-4 mdr af hendes liv var hun et rigtigt luksusbarn ang søvn. Hun sov fint om dagen og om aftenen blev hun lagt i sin lift, fik sunget en sang, og lagde sig derefter selv til at sove. Vi hørte først fra hende igen når hun skulle have mad, og var til tider nødt til at vække hende for dette.
Fra den ene dag til den anden, begyndte hun at stikke i hysterisk gråd, når hun nærmede sig sin seng. Vi havde dengang en slyngevugge, som hjalp meget, og hun faldt i søvn i den, og kunne så bæres i tremmeseng efter sent aftenmåltid.
Vi flyttede så i hus da hun var ca 5 mdr.
Hun sover nu ude om dagen, og det er helt uproblematisk. Hun falder selv i søvn, og sover nogle gode lure. Hun sover to lure, ca 3-3,5 timer i alt.
Vi begyndte at indføre en fast putterutine, med skift til nattøj, flaske, godnathistorie og i seng. Det er altid gået rigtig fint indtil sengdelen. Hun er glad og meget træt, men idet hun får øje på sengen begynder hun at græde. Det gælder både hendes egen, vores, eller barnevognen. Det er fuldstændig hysterisk gråd. Hun kan med besvær trøstes på armen, men så snart man nærmer sig sengen igen starter det forfra. Hun har til tider grædt så meget, at hun har kastet op!
Vi har prøvet at putte tidligere, putte senere, putte i vores seng, lys tændt, lys slukket, musik, ingen musik, hånd på hovedet, på maven. Vi har prøvet 4 uger med op og trøste, godnat og ned igen, uden nogen som helst bedring i den tid det tog. Det eneste vi aldrig har gjort, er at lade hende ligge og græde selv, det synes vi ikke man skal når man er spæd.
Der er ikke noget med ørerne. Det virker på os, som hysteri omkring det at skulle sove om aftenen. Det veksler i intensitet, for tiden tager det 1-3 timer at få hende til at sove, og så vågner hun gerne efter et par timer og starter forfra.
Hjælp. Jeg arbejder nu, og far er på barsel. Det går meget hårdt udover hverdagen, da vi ikke har nogen voksentid sammen, og jeg bliver mere og mere klatøjet på arbejde.
Hvad kan vi gøre?
Med venlig hilsen
Den trætte desperate mor