Søvn hysteri

12. november 2014

Kategori:
Alder:
9 mdr.

Søvn hysteri

Kære Helen,

Vi håber du kan hjælpe os i den rigtige retning, desperationen har meldt sig herhjemme.

Vores datter er 9½ mdr, sund og rask, født til tiden, glad og livlig om dagen. Følger fint sin motoriske udvikling og trives godt.

I de første 3-4 mdr af hendes liv var hun et rigtigt luksusbarn ang søvn. Hun sov fint om dagen og om aftenen blev hun lagt i sin lift, fik sunget en sang, og lagde sig derefter selv til at sove. Vi hørte først fra hende igen når hun skulle have mad, og var til tider nødt til at vække hende for dette.

Fra den ene dag til den anden, begyndte hun at stikke i hysterisk gråd, når hun nærmede sig sin seng. Vi havde dengang en slyngevugge, som hjalp meget, og hun faldt i søvn i den, og kunne så bæres i tremmeseng efter sent aftenmåltid.

Vi flyttede så i hus da hun var ca 5 mdr.
Hun sover nu ude om dagen, og det er helt uproblematisk. Hun falder selv i søvn, og sover nogle gode lure. Hun sover to lure, ca 3-3,5 timer i alt.
Vi begyndte at indføre en fast putterutine, med skift til nattøj, flaske, godnathistorie og i seng. Det er altid gået rigtig fint indtil sengdelen. Hun er glad og meget ...

Annonce

... træt, men idet hun får øje på sengen begynder hun at græde. Det gælder både hendes egen, vores, eller barnevognen. Det er fuldstændig hysterisk gråd. Hun kan med besvær trøstes på armen, men så snart man nærmer sig sengen igen starter det forfra. Hun har til tider grædt så meget, at hun har kastet op!

Vi har prøvet at putte tidligere, putte senere, putte i vores seng, lys tændt, lys slukket, musik, ingen musik, hånd på hovedet, på maven. Vi har prøvet 4 uger med op og trøste, godnat og ned igen, uden nogen som helst bedring i den tid det tog. Det eneste vi aldrig har gjort, er at lade hende ligge og græde selv, det synes vi ikke man skal når man er spæd.

Der er ikke noget med ørerne. Det virker på os, som hysteri omkring det at skulle sove om aftenen. Det veksler i intensitet, for tiden tager det 1-3 timer at få hende til at sove, og så vågner hun gerne efter et par timer og starter forfra.

Hjælp. Jeg arbejder nu, og far er på barsel. Det går meget hårdt udover hverdagen, da vi ikke har nogen voksentid sammen, og jeg bliver mere og mere klatøjet på arbejde.

Hvad kan vi gøre?

Med venlig hilsen
Den trætte desperate mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

12. marts 2024 | Amning | 8 mdr.

Nedtrapning af amning ifb. opstart af arbejde

Kære Helen Jeg skriver til dig med to bekymringer i forbindelse med at jeg...

Annonce

Viden om børn:

Kravle

De fleste børn begynder at kravle, når de er mellem 8-12 måneder gamle. Nogle børn kravler dog allerede i 6 måneders alderen, og andre børn springer kravlestadiet helt over.

Det er vigtigt, at barnet kravler, da det har stor betydning for barnets motoriske udvikling og kunnen senere i livet. Når barnet kravler styrkes armmusklerne, og barnet øver sig i at holde hovedet oppe og i at bevæge det frit i alle retninger. Det sker små rytmiske bevægelser i ryggen, som er vigtigt for at...

Læs mere i Babylex

Barnepige

Hvis du har brug for at få dit barn passet, så vælg altid en person som barnet kender og en person du har tillid til.

Det skal være en person, som kan overskue situationen og bevare roen, hvis noget uforudset skulle ske.

Generelt bør man ikke lade sit barn passe af en under 12-13 år - men det afhænger naturligt af vedkommendes modenhed. Nogle piger er meget modne i denne alder, hvor andre er for umodne til at kunne tage det ansvar, det er at passe et lille barn....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for dit svar angående min datter, som græd sig selv i søvn. For første gang i lang tid havde jeg en rigtig god fornemmelse i kroppen efter at have læst dit svar. Jeg kunne mærke, at du fik sat mange af de rigtige ord på situationen.

Tak fra Sanne, mor til pige på knap 4 måneder.