Svar: Slår sig selv
29. september 2014
Alder:
16 mdr.
Kære Mor
Tak for dit brev :)
Det er rigtig vigtigt, at du ikke gør for stort en nummer ud af det, når din datter reagerer fysisk, slår ud efter dig, skubber dig væk, eller slår sig selv. Du skal naturligvis sikre dig, at hun ikke kan komme til at yde skade på sig selv. Hun må ikke banke hovedet i gulvet, ind i væggen eller slå sig med legetøj eller andet, så er du nødt til at holde hende eller flytte hende et sted hen, hvor hun ikke kan slå sig for meget, lægge hende på en pude, et tæppe eller lignende, også selvom hun protesterer. Men som udgangspunkt, så skal du prøve at vise så lidt interesse for det som muligt.
Hun har lige nu en alder, hvor hun naturligt reagerer fysisk, fordi hun mangler sprog og det er hendes måde at fortælle, at der er noget hun er ked af, vred over, utilfreds med osv. Og ja, du har naturligvis helt ret, hun gør det især over for dig, fordi hun er helt trygt knyttet til dig. Hun har en indre fornemmelse af at hun er elsket uanset, hvad hun gør og hvordan hun opfører sig, så overfor dig tør hun vise flere sider af sig selv, vise flere følelser:)
Afledning er det allerbedste, som du også selv er inde på. Afledning, afledning, afledning. Det er bedste middel i denne alder. Afledning kan være sjov, at du pludselig lader som om du falder eller laver en bevægelse eller ande, som hun ikke er forberedt på og derfor kommer til at grine. Afledning kan også være at du tilbyder noget andet, som er hyggeligt - det kan være at få læst historie eller spille bold eller lignende "hov skat, hvor er bolden henne?", så hun begynder at kikke efter den. Eller "kom og læs i bogen her sammen med mig, kom skat, se her" og sæt dig i sofaen og inviter hende med. Afledning kan også være at du f.eks. rejser dig og går ud i køkkenet og begynder at lave lidt mad til hende "kom skat, er du sulten? Kom ud og få lidt frugt", som du så sætter til hende på bordet.
Når afledning er godt, så er det fordi det er med til at fjerne fokus fra det du lige nu helst ikke vil have mere af. Hvis du derimod siger for meget nej, holder hendes hånd, taler for meget om det, så kan det blive ekstra spændende at gøre det, netop for at se hvordan du reagerer og om du reagerer ens hver gang. Hun afprøver hypoteser "hvis jeg slår mig selv så siger mor nej!" - ja det gjorde hun. Ny hypotese "hvis jeg slår mig selv, siger mor så nej igen?" - ja det gjorde hun, men hun holder også mine hænder. "Hvad mon der sker, hvis jeg gør det endnu en gang?". Hun afprøver, undersøger, lærer og vil naturligt blive ved og ved, så for at minimere dette, så er det godt at flytte fokus og netop bruge afledning.
Jeg vil også anbefale dig at læse min nyeste bog "Helens bog om børn og opdragelse". I den skriver jeg blandt andet om "når børn siger nej" :) Glæder mig til at høre, hvad du synes om bogen.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske