Brev:
Slår sig selv
29. september 2014
Alder:
16 mdr.
Slår sig selv
Kære Helen
Min datter er begyndt at slå sig selv de sidste par uger eller banke hovedet ind i ting.
Hun bliver så frustreret og kan ikke udtrykke det. Jeg prøver alt, hvad jeg kan at hjælpe hende, men det er lige meget hvad jeg gør, så er det forkert. Jeg skal ikke hjælpe hende, jeg skal ikke være der, hvis jeg er der, er det jeg gør forkert, og jeg må heller ikke gå væk. Når hun bliver ked af det, må jeg heller ikke tage hende op og trøste hende. I dag nikkede hun mig en skalle, da jeg tog hende op for at trøste hende. Hun vil en hel masse hele tiden og samtidig siger hun "nej, nej, nej, nej, nej" det meste af dagen. Så vil hun have appelsin, lege med kassen med bondegårdsdyr, feje med kosten osv, og det er fint, men lige så snart jeg følger hende, bliver hun vred og ked og jeg kan ikke regne ud, hvad der er galt. Hun gør det ikke i vuggestuen eller over for far, kun over for mig. Så er det lige, jeg skal minde mig selv om, at hun gør det over for den, hun er mest tryg ved. Men det føles godt nok ikke særlig rart.
Når hun gør det stopper jeg hende og siger, nej nej, ikke slå dit lille hovede og prøver at tage hende væk og op til mig, så bliver hun bare endnu mere vred, ked og hidsig. Jeg skal bare gå væk og det må jeg så alligevel heller ikke. Jeg prøver at sætte ord på og tale med hende om det men det gør det bare værre, afledning er bedre, så hvis jeg fjoller og gemmer mig og siger bøh, så er det ikke værre end hun ofte kan grine og så er det glemt- men hvordan søren kan jeg hjælpe hende og undgå det her sker? Det er MANGE gange på en dag lige nu.
Kærlig hilsen
Mor