Svar: En bestemt herre

24. september 2014

Kategori:
Alder:
2 år, 5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære Andreas´mor og far

Tak for jeres brev :)

Der sker udviklingsmæssigt rigtig meget med jeres dreng lige nu - han brager igennem selvstændighedsalderen og det stiller rigtigt store krav til jer forældre. For det er en tid, som kræver stor forståelse og omsorg, samtidig med at I naturligt også har visse regler, der skal følges og der er ting, som jeres dreng skal lære.

Børn i jeres drengs alder får ofte det der kaldes fortvivlelsesanfald. Når dette sker, så er han ikke uartig, men oprigtig ked af det. Han er skuffet over at tingene ikke er, som han gerne vil have dem, at han ikke kan finde ud af noget bestemt. Det kan være skoene, som driller, maden der falder af skeen, at I siger nej til noget han gerne vil eller lignende. Det der udløser et anfald af fortvivlelse vil ofte i jeres øjne være bagateller. Det vil være små ting, hvor I tænker at det da ikke kan være så vigtigt - men for jeres dreng er det vigtigt.

Når han får anfald af fortvivlelse, så mangler han ord. Han kan ikke fortælle jer, at han synes noget er svært eller at han synes noget er irriterende - og når han mangler ord, så reagerer han fysisk. Hele hans krop kan kollapse, så han falder sammen, triller rundt på gulvet, græder osv. Han kan også reagere fysisk ved at smide med ting eller ved at slå ud efter jer eller sparke efter jer - når han f.eks. skal have skiftet sin ble, så forstår han ikke hvorfor det er vigtigt og han kan ikke med ord sige, at han lige leger godt og gerne vil vente med bleen - og derfor viser han jer sin utilfredshed ved at sparke ud efter jer eller slå jer. Han skal naturligvis ikke hverken sparke eller slå og I må gerne sige Nej! og Stop! eller lignende, så han hører at det er forkert. Men det er rigtig vigtigt, at I viser ham forståelse. At I sætter ord på "det er også dumt med bleen men jeg skynder mig, så kan du lege igen" - så han hører, at I forstår, hvad det er han vil.

Det er meget vigtigt, at I ikke bliver vrede på ham, kalder ham hysterisk, sender ham på værelset. Det kan godt få ham til at holde op med at græde lidt, men det vil ikke hjælpe ham på sigt. Når han har fortvivlelsesanfald, så har han brug for at I sidder med ham, holder om ham og beroliger ham. Hvis I prøver at gå fra ham, så vil I sandsynligvis opleve at han går grædende efter jer "gå ikke fra mig", og det gør han fordi han netop har brug for jeres hjælp til at blive beroliget og få kroppen lidt ned i ...

Annonce

... gear. Derfor skal man ikke gå fra ham i sådanne situationer, men netop give ham trøst og hjælpe ham med at få samling på sig selv.

Nogle gange kan han godt reagere så voldsomt, at I næsten ikke kan komme i kontakt med ham og hvor I derfor er nødt til at give ham lidt tid. I skal her naturligvis sikre at han ikke kan komme til skade eller ødelægge ting, men ellers så vil det være rigtig godt at I holder jer i nærheden og signalerer ro. I kan sidde i nærheden, tale stille og roligt "sååå skat, sååå lille ven såååå", så han hører at I er der og I kan invitere ham op til jer "kom skat, kom herhen, kom", så han kan kravle op på jeres skød, når han er parat og så får han trøst og knus og kram.

Nogle gange skal I også prøve at finde ud af, hvorfor han reagerer - måske kan I finde et kompromis. Nogle gange er det måske fordi han selv vil prøve og han bliver frustreret og ked af det, fordi I gør tingene for ham. Med den alder han har, vil han som sagt gerne selv, han er igang med at udvikle sin selvstændighed og det betyder meget for ham, at han får lov. Prøv derfor nogle gange at vurdere, om han vil selv og om I kan guide ham til at kunne, så det lykkes for ham og så verden ikke bryder helt så meget sammen.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Når han bliver bange for en hane, så er det måske fordi han ikke ved hvad det er. Han hører lyden, men forstår ikke hvorfor den kommer eller hvor den kommer fra. Hvis I har mulighed for at besøge hanen, så han kan se den, vil det være rigtig godt og det vil også være en god idé at læse bøger om en hane, som galer om morgenen for f.eks. at vække folk, så de ved, at nu skal de stå op. Det kan være en god idé at tale om det positive ved at hanen galer, så I har fokus på at det kan være noget godt og dermed ikke noget, som han behøver være bange for:)

Det er vigtigt at I ved, at jeres dreng er nødt til at ville noget andet end jer. Han kan ikke ville det samme som jer, hvis han skal udvikle sin selvstændighed og finde ud af, hvem han selv er. Derfor vil han nogle gange være "Andreas modsat" og det er et sundhedstegn, selvom det er hårdt, jeg ved det godt:)

Jeg vil anbefale jer meget at læse min nyeste bog "Helens bog om børn og opdragelse", hvor I højst sandsynligt kan finde lidt inspiration:) Derudover så beskriver jeg blandt andet i min bog "Helens bog om gråd og trøst" nogle af de ting, som børn kan være bange for og hvordan vi kan hjælpe dem:)

Fortsat god søndag!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Stamceller

Vores krop er bygget op af celler og Stamceller er oprindelige celler, hvorfra kroppens andre celler udvikler sig. Stamceller findes i det tidlige fosteranlæg, i navlestrengsblod hos nyfødte og i knoglemarven. Man kan sige at stamceller er en umoden celle, der i princippet kan udvikle sig til en hvilken som helst celle i kroppen.

Der forskes i at kunne udnytte stamceller fra fostre, da fosterstamceller kan være et vigtigt led i at helbrede mange forskellige sygdomme.

Læs mere i Babylex

Ruske

Lige meget hvor meget og hvor længe et barn græder, så må man aldrig begynde at slå eller ruske det. Et spædbarn som ruskes, kan få blødninger i hjernen og det kan medføre hjerneskade eller død.

Søg altid hjælp hos familie, venner, læge eller andre, hvis du oplever at dit barns gråd går dig så meget på, at du kan komme til at slå eller ruske dit barn. Det er vigtigt at søge hjælp! Og det er vigtigt at du taler med en du har tillid til og fortæller åbent og ærligt om, hvordan du...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dit svar sidst. Jeg sprang ned og købte din bog "Sådan får du dit barn til at sove!" Den har virkelig hjulpet mig på rette vej. Det er en fantastisk bog.

Jeg kan virkelig mærke et meget større overskud ved at have forstået, at min søn bare mangler den tryghed i at være tæt på mig og mærke de vuggende bevægelser. Det hang mig langt ud af halsen før bare at tænke på det var puttetid. Nu glæder jeg mig faktisk, ved tanken om at min søn jo elsker at lægge i mine arme og putte, og at jeg kan lægge ham fra mig UDEN han sover, og han bare falder i søvn :)

Elias har trods kolik aldrig haft en nat hvor han ikke har sovet, så det gik lige op for mig at de søvnproblemer jeg troede han havde, slet ikke er så slemme. Hvis der da overhovedet er et problem!

Hilsen mor til Elias, 4 måneder.