Svar: Projekt far mere på banen

23. september 2014

Kategori:
Alder:
10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære forældre

Tak for jeres brev :)

Der er ingen tvivl om, at jo mere tid far og datter bruger sammen, jo mere vil de to knytte sig til hinanden og jo mere vil far naturligt kunne tage over i det daglige. Jeg forstår derfor godt jeres idé med, at mor tager på weekend og far og datter bliver hjemme sammen…eller at I forsøger en løsning, hvor mor er hjemme, men lader far gøre det hele...

Helt uden gråd og tænders gnidsel bliver det nok ikke. For jeres datter er så lille, at hun ikke forstår, hvor mor pludselig forsvinder hen. Hun kan ikke forstå en forklaring om at "mor kommer igen på søndag" og hun kan ikke forholde sig til tid. Hun vil opleve at mor er forsvundet og savnet vil naturligt være enormt - fordi mor er den, som tager sig mest af hende i hverdagen.

Det samme, hvis du bliver hjemme, men pludselig ikke tager dig af hende, så vil hun naturligt føle dette svært. Hun vil ikke kunne forstå, hvorfor du pludselig giver hende til far og vil godt kunne føle dettte som en afvisning.

Når dette er sagt, så er far jo også en naturlig del af hendes liv og hverdag, de to kender hinanden og er naturligt knyttet til hinanden, og hvis man forestillede sig, at du f.eks. blev indlagt akut og derfor var nødt til at være hjemmefra, så ville far og datter naturligt klare sig sammen, og det ville sagtens kunne gå. Det I skal overveje er derfor, ...

Annonce

... hvor vigtigt det er, holdt op imod, hvor ulykkelig hun kan blive. Der er jo forskel på, om det er noget man planlægger eller noget, man ikke har indflydelse på:)

Hvis I vælger en løsning, hvor mor tager hjemmefra, så skal far være forberedt på at lillepigen kan blive rigtigt ked af det, fordi hun savner mor og savner mors bryst. Det vil kræve rigtigt stort overskud, ro og omsorg fra fars side:) Og mor skal være forberedt på, at lillepigen måske ikke vil flyve dig om halsen, når du kommer hjem. Fordi hun naturligt vil føle, at du et eller andet sted har svigtet hende - du tog fra hende og hendes måde at vise dig, at hun ikke synes det er i orden, vil være ved at afvise dig…

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Jeg er mest tilhænger af, hvis tingene kan ske gradvist. At far naturligt deltager mere og mere i plejen og naturligt derfor kan tage bedre over, når mor f.eks. ikke her hjemme. Ligesom amningen bør trappes ud stille og roligt og ikke stoppe fra den ene dag til den anden, både af hensyn til både mor (brystbetændelse) og barn. Det er altid lettest at stoppe amning, hvis både mor og barn er parate til det og synes det er ved at være tid. Jeg er generelt ikke tilhænger af "kold-tyrker-principper" og langvarig gråd, hvis man kan gøre noget andet, som vil være mere omsorgsfuldt og virke ligeså godt på sigt:)

Håber I kan bruge disse tanker lidt videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Trøske

Trøske er en form for svamp, der ses som en hvidlig belægning i barnets mund. Det er ufarligt, men meget ubehageligt for barnet, og det bør derfor behandles.

Trøske er meget almindeligt de første måneder efter fødslen, og det kan være svært at vurdere, hvorvidt der 'bare' er tale om mælkebelægninger i munden, eller om det er svamp. Sidder belægningerne kun på tungen, og kan de forholdsvis nemt fjernes med en finger eller en lille skumklud, så er der sandsynligvis tale om...

Læs mere i Babylex

Tvillinger og trillinger

Du er berettiget til børnetilskud, hvis du føder tvillinger og trillinger. Du får også automatisk udbetalt børnetilskud, hvis du har adopteret flerlinger. Du kan få børnetilskud til og med det kvartal, hvor dine børn fylder 7 år.

Tal også med din sundhedsplejerske om muligheden for at komme med i en gruppe for mødre/fædre med flerlinger. Det kan være rigtig rart at møde ligestillede, drøfte de forskellige glæder og udfordringer, som børn giver, og rigtig mange har også stor glæde...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Jeg skriver da jeg gerne vil takke dig for dine råd og støtte. Lige da jeg læste dit brev blev jeg ked af det, for jeg ville for alt i verden være en mor, som giver sit barn opmærksomhed nok. Men du havde jo ret :0)

Jeg har fået det godt igen, er begyndt at arbejde og får medicin og går til samtaler ved en psykolog. Det har hjulpet mig meget.

Jeg vil sige 1000 tak til dig for at støtte mig og give mig råd.

Du hører nok fra mig igen

Knus fra mig