Svar: Far ligeså god som mor?

29. april 2014

Kategori:
Alder:
2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære flaskemor

Tak for dit brev, som simpelthen emmer af kærlighed til dine drenge - både storebror og lillebror:) Der er ingen tvivl om at begge jeres drenge får den kærlighed, nærhed, omsorg de behøver.

Og ja - børn kan sagtens have flere primære omsorgspersoner, ofte mor og far. Og ja - far er en ligeså god omsorgsperson som mor, han kan det hele, elsker naturligvis sin lille dreng ligeså højt som mor gør, passer og plejer ham, stimulerer ham både mentalt og fysisk - far kan alt, bare ikke amme.

For mange kvinder er det en stor sorg ikke at kunne amme, og de føler at båndet mellem dem og barnet bliver mindre. Men det er rigtig vigtigt at huske på, at moderfølelsen og det at være "en god mor" ikke sidder i brysterne, men i hjertet. Og man er altså en ligeså god mor, selvom man ikke ammer!

Hvad betyder det for dig at være en god mor? At være en god mor handler for mig om rigtig mange ting. Det handler f.eks. om at kunne se sit barn, være i stand til at tage vare om det, vurdere om det er sulten, skal have skiftet en ble, skal vugges lidt, hjælpes med at finde roen, tale med det, når det har brug for det, hjælpe det med at sove, når det er behovet. Det handler f.eks. også om at kunne rumme barnets følelser. At kunne rumme, når barnet er ked af det, vred, frustreret ligesåvel som at kunne rumme, når det smiler, kluk-ler og pludrer lystigt. At kunne rumme handler om at kunne bære barnets følelser det uden at ville ændre det og uden at tage det personligt.

I lyder til at være en rigtig dejlig familie, som elsker hinanden og som vil hinanden rigtig meget. Og jeg synes du skal nyde, at far har mulighed for at give flaske en gang imellem, hvor du så kan tage dig lidt ekstra af storebror eller måske af dig selv:)

Det lyder som om at du er rigtig ...

Annonce

... meget sammen med lillebror, du skriver "Jeg er sammen med ham hele tiden stort set - jeg går højst ned og henter en pakke smør på egen hånd :)" og det lyder bestemt som om at du fuldfylder hans behov.

Du skriver, at du er bange for om han får moderkærlighed nok, og jeg tænker, at du kan sammenligne det lidt med det kærlighedsforhold du har til din mand. Sammen med ham, vil du have intense øjeblikke, hvor I ser på hinanden, føler og mærker hinanden og båndet imellem jer, men der vil også være perioder i løbet af dagen, hvor I bare er sammen. I nyder at være sammen, og I registrerer hinanden og er der for hinanden, men ikke på en intens måde.

Det samme vil være i forholdet til dine drenge - og altså også til lillebror. Der vil i løbet af dagen være perioder, hvor I er intense i jeres kontakt, hvor du er der hundrende procent for ham, du reagerer på ham og de signaler han sender, men der vil også være perioder, hvor du ikke er intenst på ham. Der er perioder, hvor han ligger lidt for sig selv eller ved siden af dig, imens du foretager dig noget andet, der vil være perioder, hvor far har kontakten, hvor storebror har kontakten, hvor far f.eks. giver ham mælk, men hvor du ikke er på, og det er helt okay. Det er helt naturligt og ligesom det skal være.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Det er dejligt at være i mødregruppe, men det kan naturligvis også være rigtig svært, når og hvis du mærker, at alle de andre ammer, og du er den eneste som giver flaske. Der er dog også fordele ved flasken - at far f.eks. også kan give mælk :) Hold fast i at I egentlig har det rigtig dejligt og nyder at være en familie på fire.

Så ganske kort: Ja far er ligeså god som mor. Et spædbarn kan sagtens have to primære omsorgspersoner. Du og far må gerne deles om at give flaske.

Stort knus fra mig til dig!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

PKU

Phenylketonuri, PKU, er en stofskiftedefekt og det kaldes også nogle gange for "Føllings syge" efter den læge, som opdagede sygdommen i 1934.

I Danmark er det jordemoderen, der efter fødslen, undersøger om barnet har PKU. Dette gøres ved at tage en blodprøve, en hælprøve på alle nyfødte. Prøven skal tages når barnet er mellem 48-72 timer gammel. Får man et positivt resultat på prøven, skal barnet have behandling før det er 2 uger gammelt og indenfor 24 timer efter det positive...

Læs mere i Babylex

Vestibulærsans

Der er 3 sanser, som er fundamentet for barnets motoriske udvikling, og som er helt centrale for barnets evne til at bearbejde og bruge sine sanser og de sanseindtryk, som barnet møder i hverdagen: Det er vestibulærsansen, taktilsansen og den proprioceptive sans.

Vestibulærsansen registrerer hovedets bevægelser i forhold til tyngekraften, og den hjælper os med at finde ud af, hvad der er op og ned, når vi bevæger os. Dette sker via receptorer, som er beliggende i det indre øre....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg ved, at du ikke kan træffe beslutninger på vores vegne, men alligevel vil jeg meget gerne høre dine tanker ud fra din erfaring og viden om børn ...

Dine tanker har tidligere hjulpet os med en afklaring og en beslutning, som set i bakspejlet var den helt rigtige - for os alle tre.

Håber, du igen kan hjælpe os videre mod en beslutning.

Mange varme hilsner,
Hønemor