Svar: Far ligeså god som mor?
29. april 2014
Alder:
2 mdr.
Kære flaskemor
Tak for dit brev, som simpelthen emmer af kærlighed til dine drenge - både storebror og lillebror:) Der er ingen tvivl om at begge jeres drenge får den kærlighed, nærhed, omsorg de behøver.
Og ja - børn kan sagtens have flere primære omsorgspersoner, ofte mor og far. Og ja - far er en ligeså god omsorgsperson som mor, han kan det hele, elsker naturligvis sin lille dreng ligeså højt som mor gør, passer og plejer ham, stimulerer ham både mentalt og fysisk - far kan alt, bare ikke amme.
For mange kvinder er det en stor sorg ikke at kunne amme, og de føler at båndet mellem dem og barnet bliver mindre. Men det er rigtig vigtigt at huske på, at moderfølelsen og det at være "en god mor" ikke sidder i brysterne, men i hjertet. Og man er altså en ligeså god mor, selvom man ikke ammer!
Hvad betyder det for dig at være en god mor? At være en god mor handler for mig om rigtig mange ting. Det handler f.eks. om at kunne se sit barn, være i stand til at tage vare om det, vurdere om det er sulten, skal have skiftet en ble, skal vugges lidt, hjælpes med at finde roen, tale med det, når det har brug for det, hjælpe det med at sove, når det er behovet. Det handler f.eks. også om at kunne rumme barnets følelser. At kunne rumme, når barnet er ked af det, vred, frustreret ligesåvel som at kunne rumme, når det smiler, kluk-ler og pludrer lystigt. At kunne rumme handler om at kunne bære barnets følelser det uden at ville ændre det og uden at tage det personligt.
I lyder til at være en rigtig dejlig familie, som elsker hinanden og som vil hinanden rigtig meget. Og jeg synes du skal nyde, at far har mulighed for at give flaske en gang imellem, hvor du så kan tage dig lidt ekstra af storebror eller måske af dig selv:)
Det lyder som om at du er rigtig meget sammen med lillebror, du skriver "Jeg er sammen med ham hele tiden stort set - jeg går højst ned og henter en pakke smør på egen hånd :)" og det lyder bestemt som om at du fuldfylder hans behov.
Du skriver, at du er bange for om han får moderkærlighed nok, og jeg tænker, at du kan sammenligne det lidt med det kærlighedsforhold du har til din mand. Sammen med ham, vil du have intense øjeblikke, hvor I ser på hinanden, føler og mærker hinanden og båndet imellem jer, men der vil også være perioder i løbet af dagen, hvor I bare er sammen. I nyder at være sammen, og I registrerer hinanden og er der for hinanden, men ikke på en intens måde.
Det samme vil være i forholdet til dine drenge - og altså også til lillebror. Der vil i løbet af dagen være perioder, hvor I er intense i jeres kontakt, hvor du er der hundrende procent for ham, du reagerer på ham og de signaler han sender, men der vil også være perioder, hvor du ikke er intenst på ham. Der er perioder, hvor han ligger lidt for sig selv eller ved siden af dig, imens du foretager dig noget andet, der vil være perioder, hvor far har kontakten, hvor storebror har kontakten, hvor far f.eks. giver ham mælk, men hvor du ikke er på, og det er helt okay. Det er helt naturligt og ligesom det skal være.
Det er dejligt at være i mødregruppe, men det kan naturligvis også være rigtig svært, når og hvis du mærker, at alle de andre ammer, og du er den eneste som giver flaske. Der er dog også fordele ved flasken - at far f.eks. også kan give mælk :) Hold fast i at I egentlig har det rigtig dejligt og nyder at være en familie på fire.
Så ganske kort: Ja far er ligeså god som mor. Et spædbarn kan sagtens have to primære omsorgspersoner. Du og far må gerne deles om at give flaske.
Stort knus fra mig til dig!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske