Brev:
Far ligeså god som mor?
29. april 2014
Alder:
2 mdr.
Far ligeså god som mor?
Hej Helen
Jeg skriver da jeg har nogle tanker, der begynder at fylde lidt.
For 2 mdr siden fødte jeg en dreng, der havde lidt startvanskeligheder og vi endte med at give flaske. Han spiser godt (lidt for godt), sover godt og udvikler sig vidst som han skal: smiler, pludrer lidt, holder hovedet fint og kigger på sine hænder. Han græder kun når han er sulten, så alt i alt har han det super godt :)
Vi er rigtig lykkelige og vores kærlighed og parforhold er kun blevet styrket af, at vi har fået et fællesbarn. Alligevel melder bekymringerne sig…
Vi er meget fælles i pasningen af vores lille dreng. Min mand er selvstændig og behøver sådan set næsten ikke at arbejde, så han har rigeligt tid til at være hjemme sammen med os på barsel. Han står gerne op om natten og giver flaske, samt putter og leger med vores søn hver gang han kan :)
Det er selvfølgelig dejligt, men jeg bliver ramt af dårlig samvittighed når jeg taler med de andre i mødregruppen. De ammer og er derfor langt mere på end jeg er. Jeg føler, at jeg er en dårligere mor. Én ting er, at jeg giver flaske, en anden ting er, at jeg kun giver den 5 ud af 7 gange.
Jeg ammede min store dreng til han var langt over et år, så det her flaske-noget er nyt for mig. Jeg var alene dengang og vi har derfor et stærkt bånd - mor er den bedste i verdenen ;)
Jeg elsker dem begge lige højt, men er bange for om min mindste dreng får for lidt moderkærlighed. Jeg er sammen med ham hele tiden stort set - jeg går højst ned og henter en pakke smør på egen hånd :) men jeg er ikke hans eneste ernæringskilde, han ligger ikke og falder i søvn ved mit bryst og hans far er rigtig meget på.
Spørgsmålene er: Er far ligeså god som mor? Kan et spædbarn have to primærpersoner eller skal vi fx bestemme os til, at kun jeg giver flaske?
Egentlig har vi det rigtigt dejligt, men jeg er som sagt bange for, at min lille dreng mangler noget vigtigt nu hvor vi er to, der deles om pasningen af ham.
Skal jeg bare nyde, at jeg ikke behøver stå for alt, eller bør jeg kompensere endnu mere nu hvor han er flaskebarn?
Med venlig hilsen
flaskemoren