Far ligeså god som mor?

29. april 2014

Kategori:
Alder:
2 mdr.

Far ligeså god som mor?

Hej Helen

Jeg skriver da jeg har nogle tanker, der begynder at fylde lidt.

For 2 mdr siden fødte jeg en dreng, der havde lidt startvanskeligheder og vi endte med at give flaske. Han spiser godt (lidt for godt), sover godt og udvikler sig vidst som han skal: smiler, pludrer lidt, holder hovedet fint og kigger på sine hænder. Han græder kun når han er sulten, så alt i alt har han det super godt :)

Vi er rigtig lykkelige og vores kærlighed og parforhold er kun blevet styrket af, at vi har fået et fællesbarn. Alligevel melder bekymringerne sig…

Vi er meget fælles i pasningen af vores lille dreng. Min mand er selvstændig og behøver sådan set næsten ikke at arbejde, så han har rigeligt tid til at være hjemme sammen med os på barsel. Han står gerne op om natten og giver flaske, samt putter og leger med vores søn hver gang han kan :)

Det er selvfølgelig dejligt, men jeg bliver ramt af dårlig samvittighed når jeg taler med de andre i mødregruppen. De ammer og er derfor langt mere på end jeg er. Jeg føler, at jeg er en dårligere mor. Én ...

Annonce

... ting er, at jeg giver flaske, en anden ting er, at jeg kun giver den 5 ud af 7 gange.

Jeg ammede min store dreng til han var langt over et år, så det her flaske-noget er nyt for mig. Jeg var alene dengang og vi har derfor et stærkt bånd - mor er den bedste i verdenen ;)

Jeg elsker dem begge lige højt, men er bange for om min mindste dreng får for lidt moderkærlighed. Jeg er sammen med ham hele tiden stort set - jeg går højst ned og henter en pakke smør på egen hånd :) men jeg er ikke hans eneste ernæringskilde, han ligger ikke og falder i søvn ved mit bryst og hans far er rigtig meget på.

Spørgsmålene er: Er far ligeså god som mor? Kan et spædbarn have to primærpersoner eller skal vi fx bestemme os til, at kun jeg giver flaske?

Egentlig har vi det rigtigt dejligt, men jeg er som sagt bange for, at min lille dreng mangler noget vigtigt nu hvor vi er to, der deles om pasningen af ham.

Skal jeg bare nyde, at jeg ikke behøver stå for alt, eller bør jeg kompensere endnu mere nu hvor han er flaskebarn?

Med venlig hilsen
flaskemoren

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

7. januar 2024 | Kost og ernæring | 2 mdr.

Flaskegivning liggende

Hej Helen Rigtig godt nytår til dig og din familie! Nu er det blevet min tur...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

Annonce

Viden om børn:

RS virus

RS-virus eller respiratorisk syncytialvirus er i vintermånederne den hyppigste årsag til akut bronkitis hos små børn og RS-virus kan også udvikle sig til lungebetændelse.

RS-virus er meget smitsomt og det rammer typisk børn under to år og ofte er børnene under seks måneder. Det er især større søskende, som smitter de mindre søskende, som så kan blive rigtigt syge og kræve indlæggelse. RS-virus er dog sjældent livstruende og barnet kommer sig igen uden men.

De...

Læs mere i Babylex

Vitaminer præmatur

Børn der er født præmaturt, det vil sige børn som er født før 37 uge, anbefales følgende kosttilskud:

D-vitamin - 10 mikrogram (400 IE) dagligt. D-vitamin gives som dråber, samt
Jerntilskud:

Fødselsvægt <1500 gram: Ca. 8 mg jern dagligt til 12 måneder
Fødselsvægt > 1500 gram: Ca. 8 mg jern dagligt i 6 måneder.

Børn som får mere end halvdelen af deres ernæring dækket af modermælkserstatning skal have ½ dosis jern, dvs. ca 4 mg hver dag...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dine altid gode råd... Din hjemmeside er til stor hjælp. Især for os udenlandsdanskere som ikke har en sundhedsplejerske til rådighed på samme måde som man har i Danmark.

Tak, for alt det du gør.

Udlandsdanskeren