Svar: Søns reaktion på skænderier mellem mor og far
24. marts 2014
Alder:
3 år, 4 mdr.
Kære mor med stress
Tak for dit åbne og ærlige brev :)
Det lyder som om at det er rigtig svært hjemme hos jer i øjeblikket og jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig - og forsøge at være lige ærlig som du er :)
I den idelle verden ville I ikke vente med at skændes til jeres dreng sover - i den ideelle verden ville I slet ikke skændes, men tale stille og roligt om tingene og via dialog hjælpe hinanden til en løsning. Og lige nu lyder det som om at I forældre har rigtigt store problemer - og det viser sig naturligt i jeres søn og jeres søns reaktioner.
For at ændre dette, så er I nødt til at ændre adfærd. I er nødt til at finde en måde at kommunikere på, hvor I viser respekt for hinanden og taler pænt til og om hinanden. Jeg er helt med på, at bølgerne naturligt kan gå højt i hverdagen, men det vil påvirke jeres dreng rigtig meget, hvis I skændes - det påvirker ham uanset hvor tit det er eller hvor voldsomt det er, men det er klart, at hvis det sker flere gange om ugen og måske dagligt, og hvis der råbes højt og bruges mange store verbale gloser, ja så vil han naturligt blive ked af det og utryg. Det er ikke rart for ham. Og selvom I forsøger at vente med at diskutere til han ligger i sin seng, så bliver han påvirket alligevel. Han bliver påvirket af stemningen. Han fornemmer tydeligt den dårlige stemning, den trykkede stemning - og det reagerer han på.
Er I forældre der, hvor I ville have glæde af parterapi? Det kunne faktisk godt lyde sådan. Hvis ikke, så lyder det som om at I ville have stor glæde af at få talt tingene igennem og jeg vil derfor foreslå jer, at I får bedsteforældre eller andre til at passe jeres dreng, evt. en weekend - har I mulighed for det? Det er vigtigt at få talt tingene igennem, uden at I behøver tage hensyn til hvad han hører og hvor det foregår. Han kan være tryg og glad sammen med sine bedsteforældre imens I får renset luften og får lavet nogle aftaler om, hvordan det skal være hos jer fremover.
Du underskriver dig med "mor med stress" og det er rigtig vigtigt at du er opmærksom på, at du ikke kan skjule din stress for din dreng - faktisk kan han også meget vel være stresset, hvis du er det...
Jeres dreng vil naturligt ikke kunne forstå, hvad jeres konflikter handler om og han kan meget vel føle sig skyldig. Han kan godt føle, at det er ham, der har gjort noget galt, at det er hans skyld, at I er vrede og han kan også føle at I skælder ud på ham, selvom I skælder ud på hinanden. Han vil kunne reagere fysisk f.eks. ved at slå, sparke, kaste med sit legetøj og lignende, han vil også kunne trække sig ind i sig selv, trække sig tilbage, blive stille - alt sammen fordi han ikke forstår, hvad der sker når I skændes og han bliver bange og utryg ved det.
Hvis I kommer til at skændes foran ham, så er det rigtig vigtigt at I forklarer ham stille og roligt at det er forkert det I gør - det er ikke ham, det er ikke hans skyld, det er mor og far, som sagde noget dumt og forkert til hinanden - og det er rigtig vigtigt at I viser ham, at I er gode venner igen.
Du spørger, hvordan I forklarer ham, at han skal sige godmorgen og hvordan I lærer ham at svare, når han bliver talt til - det lærer I ham ved at være "den gode rollemodel". I lærer ham at sige godmorgen, ved at gøre det - være venlige ved hinanden, starte hver dag med venlighed, knus og kram og god morgen - jer forældre imellem og også overfor ham. I lærer ham at svare, ved at vise ham opmærksomhed, når han prøver at formulere noget for jer, prøver at forklare jer noget, vise jer noget - enten verbalt eller med sit kropssprog. I lærer ham det ved at tale til ham på en måde, hvor han naturligt har lyst til at lytte til, hvad I siger og derfor også gerne vil svare. Sætte jer ned i hans højde, lægge en hånd på ham, skabe et rart rum, for det at tale sammen.
Jeg håber du kan bruge dette lidt videre og håber at I vil søge hjælp til jeres lille familie, så I alle begynder at trives :) Stort knus med på vejen!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske